Senaste nytt

Nya regler för incheckat baggage och separata biljetter

Homer

Medlem
BA:
From 1 June 2016, the oneworld policy on accepting customers travelling on separate tickets was changed. BA, along with our oneworld partners, has implemented this change in policy which is as follows:

Only those customers that have separate tickets issued in the same PNR/booking for flights operated by a oneworld partner, will be accepted for through check-in.


Cathay:
Please remind passengers opting to travel on two tickets that additional connecting time at their transfer point might be required as they will be required to re-check in either after landing or at the transfer point depends on each airport’s set up and facilities. Landing visa for transfer point might also be required.
CXagents.com



oneWorld guidelines for separate tickets

  • Only customers with separate tickets issued in the same PNR will be accepted for through check-in
  • Customers must be transferring to/from a oneWorld partner
  • Customers holding separate tickets are only eligible for disruption assistance after they have been accepted for through check-in.
British Airways' Speedbird Club: Welcome to British Airways Speedbird Club


BA har sagt att detta även gäller när det är olika BA biljetter/flighter
 

AABack2ARN

Medlem
Hmm. Om man bokar exemeplvis Stockholm - London - Los Angeles - Honolulu - Maui där sista sträckan är av Hawaiian Airlines kan man få det på samma PNR men med olika biljettnummer så ur det perspektivet uppfylls kraven för genomgående incheckning av baggage. MEN ser man Hawaiian som en oneworld-partner?

Reglerna verkar även justeras för vilken support man får i händelse av störningar/förseningar :(

BA har exemplifierat detta:

ba.png


Tyvärr är secnario 3 troligen lite vanligare än vad man tror vid första anblick. Dock uppstår den väl främst vid bokning via resebyrå antar jag då få websiter klarar av att trycka ihop biljetter hur som helst?
 

Senator

Moderator
Vänner,

BA har publicerat följande regler som gäller för vad jag förstår, alla One World bolag från 1:a Juni:
http://www.britishairways.com/assets/pdfs/updates/oneworld-through-check-in.pdf

Detta innebär i praktiken att en påbörjat resa med Finnair i Stockholm som sedan kopplas på en annan resa med BA som börjar i Helsingfors så kan inte Finnair checka in bagaget hela vägen.

Jag kan delvis förstå detta då det uppstår en del gråzoner rent jurdiskt vem som ansvar. Men det känns väldigt kundovänligt.
 

nota bene

Medlem
Är helt klart problematiskt för mig, även om jag oftast har saker på samma biljett (eller vill/lätt kan ta ut bagaget).

Tidigare har ju OW haft som publicerad regel att faktiskt göra detta alltid, till skillnad från Star Alliance där det alltid varit 'at carrier discretion'. Nu har OW gått från att vara bäst till sämst, och sämst i klassen är BA som inte ens gör through check på sina egna bokningar.
 

thsred

Medlem
Hur funkar det då med SAS som ibland bokar genomgående biljetter med American Airlines i USA. Då skulle alltså AA kunna vägra att checka in hela vägen trots att jag som kund har lyckats boka en resa på SAS hemsida och gissar att det inte står någon info där.
 

Kricka

Medlem
@thsred
När det gäller resor till USA så måste man väl hursomhelst hämta ut väskan för att
passera tullen ? Men om jag förstår de nya reglerna rätt så är det inte något problem
så länge alla sträckorna ligger på samma PNR/biljett vilket de ju lär göra om du bokat
en genomgående biljett hos SAS.
 
Toppen