Senaste nytt

Gamla bilder på matservering

JWD

Medlem
Lite OT kanske: Men är det någon som vet när SAS slutade med första klass? Vill minnas att min mamma med sällskap flög den kabinen någon gång runt 1995.
 

SK989

Medlem
Lite OT kanske: Men är det någon som vet när SAS slutade med första klass? Vill minnas att min mamma med sällskap flög den kabinen någon gång runt 1995.

Fram till 1980-talet hade SAS två klasser, de kallades turistklass och första klass. Jan Carlzon beslöt att första klass inom Europa skulle byta namn till affärsklass (kom sedermera att kallas "EuroClass" - för övrigt bakgrunden till namnet Eurobonus, som kom långt innan valutan euro fanns). Affärsklassen inom Europa hade inte lika påkostad service som första klassen hade. Första klass behölls dock på långlinjerna, som hade tre klasser (första klass, affärsklassen EuroClass och turistklass).

I början av 1990-talet hade SAS kvar första klass på en enda flygplanstyp: DC-10. Denna användes på 90-talet, om jag minns rätt, främst på linjerna till Sydamerika (Rio samt Sao Paolo) som gick via Lissabon. Enligt Wikipedia tog SAS sista DC-10:an ur drift 1991.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: JWD

Otto

Medlem
Vill minnas att vi som jobbade på SAS på den tiden hade en kick-off med Janne -85 där man lanserade SAS Euroclass på Europalinjerna + linjen cph -Kuwait! Har för mig att man då även lanserade SAS First Businessclass som produkten hette på långlinjerna !
First Businessclass namnet levde dock bara kvar under ett par år då i princip alla andra bolag med Lufthansa i spetsen stämde SAS för vilseledande marknadsföring !!! Those where the days...!
 

Otto

Medlem
Vet inte om någon kommer ihåg en mindre lyckad businessclass koncept som jag tror man lanserade -89. På samtliga långlinjer inducerade man någon som man kallade "workingclass" ! Har för mig att det var 30-40% av stolarna som avsattes för detta. När man valde att bli Seatad" i dessa stolar ( 4 främsta raderna) så var det mer eller mindre en brick-lunch som serverades och att man sedan skulle få maximal tid för att arbeta och vila. Detta var ju innan Laptops fanns så ombord hade vi tuschpennor och annat smått och gott man kunde låna för att göra sina grafiska blad etc. Det fanns även möjlighet att köra ut papper i en kopiator.
Produkten lades ner ganska så snabbt då den inte efterfrågades särskilt mycket och att passagerare som bokade sig sent blev tvingade att sitta på dessa stolar mot sin vilja. (Med resultat att det blev ett herrans liv ombord) Lite kuriosa :)
 

Otto

Medlem
Några år senare introducerades "Sleepingclass" ! Man kunde mot tillägg (jag tror det var runt 4000:) göra om stolen så att den kunde lutas tillbaka betydligt mera. (Fortfarande var det låååång ifrån dagens businessclass stolar) detta blev på bekostnad av stolsraden bakom så då fick blockas ner och gick ej att sälja. SAS teknikerna kom ombord och flyttade hela stolsparet bakåt ca 30-40cm och låste upp en fjäder i stolarna så att man kunde luta sig tillbaka betydligt mer. Ombord delade man ut ett tjockare täcke och riktig kudde. Blev väl inte heller någon större succé då prislappen blev ganska saftig !!! Bokningsklassen var S (sleeping) kommer jag ihåg ... :)
 
Toppen