Senaste nytt

SAS prissättning och beläggning till och från Tokyo?

Chris81

Medlem
Flyger ARN-CPH-NRT med SK då och då och är lite förundrad över hur SAS prissätter sina biljetter Y och C i förhållande till konkurrenterna. Speciellt med tanke på hur beläggningen verkar se ut.

Economy Extra går på över 17.000 kr t/r medan TKs comfort class (som enligt uppgift är snäppet vassare) oftast kan fås för mellan 9.000 – 12.000 kr. Det motsvarar SAS billigaste ekonomiklass (undantaget när de kör kampanjer) + avgiften för optiontown-uppgradering om man har tur.

Även i business class kan man få betydligt bättre pris (och kanske även bättre produkt) med t ex LX eller TK.

Kan tilläggas att SAS verkar ha haft riktigt dålig beläggning i premium-kabinerna på både CPH-NRT och NRT-CPH, åtminstone på mina fyra senaste flygningar i höstas och i våras. Både C och Y-kabinen var i princip halvtomma medan M oftast är full. Flög till NRT i C (bonusresa med Amex 50%) den 6 april och fanns säkert 20 lediga säten i business (dock givetvis bara 1 bonusbiljett tillgänglig :)). Kan förvisso ha med påsken att göra – får se hur det ser ut när jag flyger tillbaka.

Hur som helst, någon som vet hur SAS revenue management egentligen resonerar? Känns som om ett par kampanjer för att fylla upp premium-kabinerna inte skulle vara helt fel. Alternativt erbjuda cash upgrades vid incheckning som jag sett på NRT vid ett par tillfällen tidigare.
 

cph_flyer

Medlem
Det har også undret mig at NRT altid synes at være højt prissat i forhold til andre SAS destinationer. Måske oplever de ikke så meget konkurrence på den rute ?
 

Palazzi

Medlem
Flyger ARN-CPH-NRT med SK då och då och är lite förundrad över hur SAS prissätter sina biljetter Y och C i förhållande till konkurrenterna. Speciellt med tanke på hur beläggningen verkar se ut.

Economy Extra går på över 17.000 kr t/r medan TKs comfort class (som enligt uppgift är snäppet vassare) oftast kan fås för mellan 9.000 – 12.000 kr. Det motsvarar SAS billigaste ekonomiklass (undantaget när de kör kampanjer) + avgiften för optiontown-uppgradering om man har tur.

Även i business class kan man få betydligt bättre pris (och kanske även bättre produkt) med t ex LX eller TK.

Kan tilläggas att SAS verkar ha haft riktigt dålig beläggning i premium-kabinerna på både CPH-NRT och NRT-CPH, åtminstone på mina fyra senaste flygningar i höstas och i våras. Både C och Y-kabinen var i princip halvtomma medan M oftast är full. Flög till NRT i C (bonusresa med Amex 50%) den 6 april och fanns säkert 20 lediga säten i business (dock givetvis bara 1 bonusbiljett tillgänglig :)). Kan förvisso ha med påsken att göra – får se hur det ser ut när jag flyger tillbaka.

Hur som helst, någon som vet hur SAS revenue management egentligen resonerar? Känns som om ett par kampanjer för att fylla upp premium-kabinerna inte skulle vara helt fel. Alternativt erbjuda cash upgrades vid incheckning som jag sett på NRT vid ett par tillfällen tidigare.

Sant som du säger... Men för att hitta TK Comfort Class för ca 10.000kr måste man boka ca 4-6mån, och comfort restricted. Så det är väl kanske inget alternativ för affärsresenärer.

Däremot business-biljetterna för runt 20.000kr är ju helt klart mer värda än SAS Eco-extra för 17.000kr.

Jag tror nog tyvärr inte att det räcker med kampanjer för att göra vinst på linjerna (även om de då fyller kabinen). De ska nog snarare tänka på att lägga ner den rutten om den inte är lönsam (synd, men ibland måste man göra avvägningar).
 

Senator

Moderator
Jag har för mig att detta är en mycket lönsam rutt för SAS, men det kan iofs vara p.g.a. cargo...
 

Chris81

Medlem
SAS Economy Extra från Tokyo är ännu värre. Tokyo-Stockholm t/r kostar ca 23.000 SEK inkl. skatter.
Då är THAI Business inte så långt ifrån. http://www.businessclass.se/deals/4...r-thai-24-700-sek-inkl-skatter.html#post48091

Även SAS Economy kostar ca 14.500 SEK inkl. skatter.

Verkar som om de flesta bolag i princip tar dubbla priset för t/r resor i ekonomi från NRT jämfört med det omvända.

För 14.500 SEK är det dock märkligt SAS lyckas sälja biljetter över huvudtaget med tanke på att t ex ANA erbjuder samma pris. En japansk bekant om jobbar för ANA förklarade att japanerna gärna betalar extra för att flyga japanska bolag, eftersom de har rykte om sig att vara säkrare och har till största delen japansk besättning. Själv undviker jag dock ANA pga temperaturen i kabinen - känns som ett 11 timmar långt bastubad.

Hur som helst lär det dröja innan jag flyger SK med betald biljett igen - TKs comfort class känns som ett lockande alternativ att testa. Med amex-rabatten blir dock bonusresorna en riktigt bra deal.
 

tic

Medlem
(Som kuriosa var C-kabinen till NRT helt full när jag flög dit för en månad sedan, en (1) plats fanns ledig på tillbakavägen.)
 

Cornelius

Medlem
Vad beror det på att alla biljetter ex Japan verkar vara så mycket dyrare med alla bolag? Finns det ingen effektiv priskonkurrens eller är det andra faktorer som spelar in?
 

Palazzi

Medlem
Vad beror det på att alla biljetter ex Japan verkar vara så mycket dyrare med alla bolag? Finns det ingen effektiv priskonkurrens eller är det andra faktorer som spelar in?

Kan det ha att göra med den ekonomiska situationen i de länder som linjen sammanbinder? Sverige-Japan är ju två ekonomiskt starka länder, så man tror att man kan ta ut högre priser p.ga av det...? För om det är högt bokningstryck och hög beläggning, men ändå dyrare.....ja, då ser jag ingen annan anledning till varför det skulle vara dyrare än till t.ex Thailand...

Sen är det väl möjligt att skatter och bensinpriser skiljer sig, men det borde inte utgöra sådana stora skillnader..
 

Dr. Miles

Expert
Vad beror det på att alla biljetter ex Japan verkar vara så mycket dyrare med alla bolag? Finns det ingen effektiv priskonkurrens eller är det andra faktorer som spelar in?

Japanska yenen har gått upp mot Svenska kronor ca 33% sedan 2008.
Alla biljettpriser i Japanska yen har inte ändrat speciellt mycket men flygbolagen som har rutter till Japan måste föranmäla summan av bränsletillägget på Japan rutten i Japanska yen. Vilket så klart negativ effekt i andra valutor.

T ex British Airways bränsletillägg(endast YQ, ej andra skatter) mellan Stockholm-Tokyo vv.
  • Bränsletillägg på NRT-LHR-ARN t/r: 52.860 JPY (ca 4.515 SEK)
  • Bränsletillägg på ARN-LHR-NRT t/r: 2.984 SEK
 
Toppen