Senaste nytt

Olika boarding group för resesällskapet i samma bokning på Finnair flight

Dr. Miles

Expert
Finnair använder boaring group system och beroende på vilken kabin man sitter i eller vilken status man har, får man olika boarding group nummer.

Det har varit några livliga diskussioner om Priority boarding i SAS forumet, där många skrev att SAS bör införa boarding group system och neka den som inte har rätt boaring group nummer för tillfället.

Jag har en bokning hos Finnair för resa med min familj. Jag har status inom oneworld men inte min fru och min son.
När jag checkade in på Finnair flight så fick jag boarding group nummer 1 men min fru och min son fick boarding group nummer 3. Är det normalt?

I så fall ska jag vänta tills boarding group nummer 3 för att vi ska kunna gå in i planet tillsammans?
 

AABack2ARN

Medlem
Det verkar konstigt om alla är på samma bokning.

Har inte rest med Finnair tillsammans med någon som saknar status sedan de infört gruppnummer men jag kan inte tänka mig att det skulle vara några problem att ta med familjen när du boardar - i synnerhet inte när ni är på samma bokning. Eller be personal trycka ut nya boardingkort där alla har prio boarding om möjligt
 

Hachans

Medlem
När jag har rest i sällskap och hamnat i olika boardinggrupper, har det aldrig varit problem att gå ombord med den som har högst prioritet så länge det inte är en statusboardingrupp. Detta var dock inte Finnair förvisso, utan andra bolag såsom United och Southwest (som iofs inte hade något bonusprogram).
 

niksal

Medlem
Det är helt normalt, men jag har alltid fått ta familjen med mig i grupp 1. Överlag följer Finnair ganska sällan strikt grupperna.
 

intuition

Medlem
Det beror lite på vilken flygplats du startar från. Precis som noterats ovan är Finnair inte speciellt duktiga på att sköta sin prioritetsboarding - i bland känns det som det är bara något som står på boardingpasset i hopp om att boardingen ska gå smidigare...

Så om de mot förmodan ropar ut att endast grupp 1 får boarda, så gå alla på det utropet i alla fall och om de har invändning så säg bara att ni reser tillsammans.
 

Dr. Miles

Expert
Tack för ert svar.

Återkoppling från vår resa.
På utresan väntade vi tills alla andra klev ombord så det var inga problem. På hemresan hade vi väldigt kort anslutning (40 minuter) så vi var bland de sista som klev ombord, så inga problem då heller.
 
Toppen