Senaste nytt

Lounge access i Dubai?

Jay

Medlem
Vänner,
Jag kommer om några veckor passera Dubais flygplats på väg mot Mauritius. Jag innehar silver status på EK Skywards. Resan mellan Stockholm och Dubai är med EK158(bokad med EK kod) och fortsätter sedan med MK911(opereras av Emirates, EK704). Således kommer jag alltså aldrig sätta min fot på ett MK plan.
Kommer jag ha tillgång till lounge i Dubai?
Jag kan inte riktigt tolka texten på deras hemsida och om det är code/marketing eller operating carrier som gäller.
 

Artur

Medlem
Även jag kommer befinna mig i en liknande situation till hösten, vore trevligt att veta hur det verkligen ligger till, finns det något generellt, eller har olika carriers olika regler?
 

agehall

Medlem
Det är olika regler för olika bolag och allianser.

Generellt sett brukar man förlora om man bokar codeshare, så jag skulle inte räkna med någon lounge. Jag har dock ingen aning om hur just Emirates funkar i det här fallet.
 

Jay

Medlem
@agehall
Det är olika regler för olika bolag och allianser.

Generellt sett brukar man förlora om man bokar codeshare, så jag skulle inte räkna med någon lounge. Jag har dock ingen aning om hur just Emirates funkar i det här fallet.

Står följande på Emirates hemsida. I början står det "Silver members departing on or transiting to an Emirates flight from Dubai can access any of our Business Class Lounges in Concourses A, B or C in Dubai International Airport." för att sedan längre ner. "Please note that all members travelling on flights operated by other carriers (including Emirates codeshare flights) are not eligible to access the Emirates Lounges."

Det är parantesen längst ner som förvirrar mig. Kan inte riktigt avgöra om man menar passagerare som reser på XX-kod på en Emirates opererad flight (som mig) eller om man avser passagerare med EK-kod på en XX opererad flight. Inte enkelt för en lekman som mig men en guru som du kanske kan bli klokare på den informationen.
 

Avgeek

Medlem
@agehall


Står följande på Emirates hemsida. I början står det "Silver members departing on or transiting to an Emirates flight from Dubai can access any of our Business Class Lounges in Concourses A, B or C in Dubai International Airport." för att sedan längre ner. "Please note that all members travelling on flights operated by other carriers (including Emirates codeshare flights) are not eligible to access the Emirates Lounges."

Det är parantesen längst ner som förvirrar mig. Kan inte riktigt avgöra om man menar passagerare som reser på XX-kod på en Emirates opererad flight (som mig) eller om man avser passagerare med EK-kod på en XX opererad flight. Inte enkelt för en lekman som mig men en guru som du kanske kan bli klokare på den informationen.

Enligt texten ska du få tillgång. Det står att om du flyger med tredje bolag (även i de fallen då flygningen har EK-kod) så får du inte tillgång, annars får du.
 
Toppen