Senaste nytt

Service på SK946 Chicago - Stockholm?

Friskytten

Medlem
Hej! Tänkte skicka delar av familjen med SK946 ORD-ARN som avgår 21:05 och ankommer 12:30. Det är ju uppenbarligen ett "nattflyg". Någon som flugit denna nyligen och kan dela med sig av servicekonceptet i Plus respektive Business, måltider / nedsläckt kabin etc. Om man bortser från stolen så undrar jag om det är något avgörande värde i att boka Business? Tack på förhand.
 

011430121

Medlem
Om resenären har status eller inte med SAS så är det redan stor skillnad redan innan avgång, med Business så har ju hen tillgång till loungen på ORD, nu skall det sägas att det är trångt from kl 20.00 SAS har ju SK944 som går ca 22,00 reser man i Plus måste man ha *A guld minst för att komma in, eller under sommaren SAS silver
Senast jag åkte SK945 så var drinkvagnen borta, de som önskade något från den fick beställa när de kom med vagnen till maten. 2 förrätter att välja på och 4 varmrätter varav pastan är det vegetariska alternativet, bakverk, ost, frukt till dessert. Serveringen tar drygt 1 timme, man släcker ner kabinen, väckning om man vill 1,45 före landning och då så serveras frukost, buffé uppdukad under natten (har blivit sämre under åren, det finns inga smörgåsar eller renklämmer längre) detta är vad som erbjuds i C kabinen.
 
Som @011430121 säger så gäller status eller Business för lounger på ORD. Jag åkte SK946 i april i Plus. Två val av måltid (fisk / kyckling). I övrigt en förrätt och en efterrätt. Besättningen bad om att all dryckesbeställning skulle ske innan måltiden så att alla skulle få en möjlighet att sova under flygningen. När måltiden plockades bort frågades en gång till om drycker, sedan släcktes kabinen ned och tändes inför frukost.
 

RickardG

Medlem
Instämmer med föregående talare. Jag åkte nyligen i business med tre barn och bad om att få in något ätbart så fort som möjligt till den yngsta vilket ordnades på ett bra sätt. En relativt nedkortat/uppsnabbat servering och sedan nedsläckning. Vi tackade nej till frukost och sov så länge som möjligt. Jag tycker det är värt med business bara för att få sova bra.
 

Wendestam

Medlem
Tycker det beror lite på vad/hur de är vana vid att flyga. Är det charterpax som som flyger en gång om året så kommer de nog tycka att Plus på en SAS långflight är väldigt bra och lyxigt. Är de vana C/F resenärer kommer de känna sig hemma i business.
Nya Plus tycker jag funkar mycket bättre än gamla kabinen och då SK946 går relativt sent är det en bra lägstanivå på en relativt kort nattflight. En full trerättersmiddag med valfri dryck (inkl smoothie) och sen läggdax. Varmrätten är densamma som i M (eco) men det finns även en alternativ varmrätt att välja på. Frukosten är en klassisk flygplansfrukost.
Känslan är dock att de i bland låter det vara tänt lite för länge i Y/M jämfört med C.
Fast ska jag vara riktigt ärlig brukar jag inte sitta och sova hemma så varför göra det på ett flygplan? ;)
 

mjulven

Medlem
Det finns en SAS lounge på ORD, jag kom in i den som resande i SAS plus och EBS i Mars 2016 utan några frågor från loungepersonalen.
 

ulagun

Medlem
Generellt tycker jag att Plus fungerar bra under dagsflygningar. Däremot väljer jag business med flatbed för nattflygningar. Plussätena är inte direkt "sovvänliga". Dessutom slipper man då obligatoriska economy kön till toan innan landning.
 

wenne87

Medlem
Åkte där för 2 v sedan, åkte i plus och inga problem med lounge. Maten var tyvärr väldigt seg (kanske bara denna avgång) men helt ok. Däremot av någon anledning släcktes det ner sist i plus. Ca 1 tim efter go, frågade varför och fick svaret att pluspassagerare brukar vilja ha lampan tänd längre. Förstår inte helt resonemanget, skulle C pax då älska att ha dagsljus natten igenom? Säkert bara en engångsföreteelse. Slutprodukten var väldigt bra oavsett!
 

karho

Medlem
Åkte plus för några veckor sen också, fick även jag tillgång till lounge och fast track, EBS vid tillfället. Instämmer med föregående talare kring servicen.
 
Toppen