Senaste nytt

Letar biljett i First. Vilka länder i Afrika är "säkra".

Gus

Medlem
Jag kommer troligtvis ha samlat ihop min andra Amex 2-4-1 voucher i oktober. Ungefär då bör jag även ha 60 000 eurobonuspoäng vilket får mig att inse att jag kan åka första klass till North/Central
Africa & Middle East https://www.sas.se/eurobonus/point-charts/sas-points-charts/


Mitt mål är att få åka Lufthansa First Class (för andra gången). Om jag sedan kan klämma in ett nytt land så blir det som en härlig bonus. Då jag redan har besökt alla länder som Lufthansa flyger till i Mellanöstern (förutom Saudiarabien och Iran (säsongslinje och väldigt kort flygtid)) så tittar jag på Afrika. Jag är väldigt ny på Afrika, har endast besökt Tanzania och Mauritius, vilka jag gillade båda två!


De ställen som Lufthansa flyger första klass till är:

Abuja-Nigeria

Lagos- Nigeria

Port Harcourt-Nigeria

Malabo- Ekvatorialguinea

Addis Ababa- Etiopien

Luanda -Angola


Vad säger ni om dessa ställen? Ett annat alternativ är ju att flyga vidare inom Afrika men då är det väl bara med Ethiopian som gäller (tveksam till vad jag tycker om dem)? Jag tänker exempelvis att flyga First till Addis Ababa och sedan vidare till Botswana, det verkar vara ett rätt okej land? Fast jag hittar inte på SAS hemsida vilken Award-zone Botswana tillhör?


Mina krav för landet är att man måste kunna skaffa visum inom 14 dagar (alt. Visa on arrival) samt att det ska vara säkert, dvs inte stor risk för kidnappning/terror och andra tråkigheter. Jag har tänkt stanna endast en natt.
 
Last edited:

Kricka

Medlem
@Gus Om du har möjlighet så satsa hellre på att få ihop lite mer poäng för att flyga
LH First till Johannesburg (JNB) då det är en mycket behaglig långflygning. Finns
bra hotell både vid flygplatsen och i Sandton Jag personligen undviker Nigeria alla
dagar i veckan !
 

Gus

Medlem
@Gus Om du har möjlighet så satsa hellre på att få ihop lite mer poäng för att flyga
LH First till Johannesburg (JNB) då det är en mycket behaglig långflygning. Finns
bra hotell både vid flygplatsen och i Sandton Jag personligen undviker Nigeria alla
dagar i veckan !
Hade jättegärna velat åka till Sydafrika! Men det skiljer ju galet mycket poäng på tex Sydafrika och Botswana. Hade jag haft poäng nog för Sydafrika så hade jag nog hellre lagt den poängen på en resa till Asien.

Ja Nigeria verkar ingen höjdare! Fler synpunkter angående Afrika?!
 

Svante

Medlem
Glöm Botswana med ET, det blir en 737a dit. Men du kan ju försöka med LH first till ADD och sedan vidare med ET i business till tex Zambia. ET tycker jag är hur bra som helst. Nigeria ska du undvika. Men zim/zam är fantastiskt, även Botswana, men du kan ju ta dig vidare med andra flyg eller medelst bil.
 
Last edited:

TjudöBoy

Medlem
Ska inte våran egen "Afrika expert" @agehall kunna ge dig alldeles ypperliga tips här då, han har ju en viss vana att flyga på denna kontinent...
I Nigeria skulle jag nog inte sätta min fot iaf, säkerhetsläget känns lite svajigt för tillfället tycker jag.
 

Svante

Medlem
Har levt i Nigeria i över tre år. Rest på kontinenten lika många år. Nigeria är inget man ger sig in på bara så där. Det är "Africa hard core"... Och att säkerhetsläget just idag skulle kännas svajigt är ett understatement...men det har varit så i över 15 år...inget nytt med andra ord...
 

Gus

Medlem
Nä Nigeria avstår jag! Vet någon förresten varför Lufthansa flyger till så mycket som 3 städer i landet? Vad är så speciellt med det landet?

Och varför flyger de till Ekvatorialguinea? Det landet vet väl inte ens gemene man om att det existerar, så vem bokar då en resa dit?
 

Svante

Medlem
Enkel anledning:
Där finns mycket olja i både Nigeria och Ekvatorialguinea, och LH fyller i stort sett sina kabiner i "C" och "F" med fullprisbiljetter därifrån.
 

jsn

Medlem
@Gus Om du har möjlighet så satsa hellre på att få ihop lite mer poäng för att flyga
LH First till Johannesburg (JNB) då det är en mycket behaglig långflygning. Finns
bra hotell både vid flygplatsen och i Sandton Jag personligen undviker Nigeria alla
dagar i veckan !
Går det öht hitta en F award med LH till Sydafrika?
 
Toppen