Senaste nytt

Incheckning på hotell vid grov felprissättning?

Ni som vistats på hotell genom en uppenbar grov felprissättning (typ betalt 1.000kr istället för 10.000kr), har ni fått konstiga blickar eller frågor vid incheckningen gällande priset?

Låt säga att man bokat via en tredjepartsbyrå på internet och fått priset till 1/10 av ordinariepris. Har hotellet någon lag som stödjer att man kan neka en boendet då? Trots att resan är betald sedan över 6 månader tillbaka och man inte hört något från hotellet eller sidan man bokade hos.

Jag tänker på vissa misstag där sviter bokas för 5$ per natt osv, borde det inte ringa 100 klockor när man kommer och checkar in?
Tänker mig att han som checkar in en borde se allt på sin skärm men det kanske bara är så att han ser om man betalt eller inte, inte vilken summa?

Är lite nyfiken, har själv inte bott på någon extrem felprissättning ännu men har en kommande som är relativt felprissatt. 1.000kr istället för 7.000kr.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Hachans

Medlem
Ni som vistats på hotell genom en uppenbar grov felprissättning (typ betalt 1.000kr istället för 10.000kr), har ni fått konstiga blickar eller frågor vid incheckningen gällande priset?

Låt säga att man bokat via en tredjepartsbyrå på internet och fått priset till 1/10 av ordinariepris. Har hotellet någon lag som stödjer att man kan neka en boendet då? Trots att resan är betald sedan över 6 månader tillbaka och man inte hört något från hotellet eller sidan man bokade hos.

Jag tänker på vissa misstag där sviter bokas för 5$ per natt osv, borde det inte ringa 100 klockor när man kommer och checkar in?
Tänker mig att han som checkar in en borde se allt på sin skärm men det kanske bara är så att han ser om man betalt eller inte, inte vilken summa?

Är lite nyfiken, har själv inte bott på någon extrem felprissättning ännu men har en kommande som är relativt felprissatt. 1.000kr istället för 7.000kr.

Det känns ju spontant som att om någon kommer (försöka) kräva dig på pengar, så är det resebyrån som gör det när hotellet fått betalt av dem. Och då kommer de kanske hävda att felet var uppenbart. Hur det sen går med det resonemanget har jag ingen aning om, men de har ju haft god tid på sig att rätta det.
 
Det känns ju spontant som att om någon kommer (försöka) kräva dig på pengar, så är det resebyrån som gör det när hotellet fått betalt av dem. Och då kommer de kanske hävda att felet var uppenbart. Hur det sen går med det resonemanget har jag ingen aning om, men de har ju haft god tid på sig att rätta det.

Om resebyrån tom varit i kontakt med mig via telefon och sagt följande: Vi kontaktar dig med hänvisning till bokning XXX. Du måste betala hela summan senast XX:XX annars makuleras din bokning och depositionen tillfaller oss, typ. Då lär dom inte ha så mycket att komma med i efterhand känner jag.

Är inte orolig över resebyråer utan mer hur pinsamt det blir vid incheckning när receptionisten kollar på skärmen och ser priset man betalt. :p
 

Hachans

Medlem
Nej, det känns spotant inte så!

Pinsamt och pinsamt, det hade jag inte brytt mig om. Misstänker att de ser alla möjliga och omöjliga sorters prissättning och deras jobb är att ta betalt det som står på skärmen, inte att sätta priserna. Så checka in, med glatt humör och oroa dig inte vad receptionisten kommer tycka - antagligen kommer hen inte att höja ens ett ögonbryn.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Jonas C

Medlem
Har bara bott på en mistake rate en gång, bokad via Hotels.com. Var inga som helst problem att checka in på den, och enda frågan jag fick i check-in var om jag hade kvar mitt bokningsnummer från Hotels.com, vilket jag hade.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag är inte säker på att de ser priset om du bokat och betalat via tredjepart. Har någon gång bott på nätter bokade via hotels.com eller aavacations. I de fall jag kommer ihåg uppges priset till "undisclosed" eller något liknande på fakturan
 

Dr. Miles

Expert
Jag har bott Holiday Inn Resort Phuket för 1 THB per natt i 2006.
RATE GONE - Phuket Holiday Inn Resort: 0.01THB (to little to convert) in May - FlyerTalk Forums

En japansk dam (hotellpersonal) tog hand om check in och det var inga konstigheter förutom hon sa att det finns bra erbjudande på hotellets restaurang och SPA.
Eftersom vi fick bo så pass billigt åt vi på hotellet. Annars hade det känt konstigt att betala endast 7 THB för 7 nätter.

Jag är inte säker på att de ser priset om du bokat och betalat via tredjepart. Har någon gång bott på nätter bokade via hotels.com eller aavacations. I de fall jag kommer ihåg uppges priset till "undisclosed" eller något liknande på fakturan
Inte jag heller.
Däremot har jag sett vad hotellbokningssajten betalat (skulle betala) till hotellet.
Jag bokade ett hotell i Bangkok. Vid check in sa jag att jag bokade via Hotels.com (prepaid).
Receptionisten tog fram färdigskriven bokningsbekräftelse från Hotels.com där stod priset från Hotels.com, vilket var ca 30% lägre än vad jag betalade till Hotels.com.
 

Impendill

Medlem
Jag har inte bott med felprisättning medvetet men när vi bodde på marriott Petra jag och min fru tog de aldrig betalt.

Jag kan inte se någonstans att de dragit pengarna som skulle betalas när vi checkade ut.

Antagligen har de missat det eftersom att jag frågade om de skulle ha betalt och de sa att det redan var fixat.
 

nili

Medlem
Jag är inte säker på att de ser priset om du bokat och betalat via tredjepart. Har någon gång bott på nätter bokade via hotels.com eller aavacations. I de fall jag kommer ihåg uppges priset till "undisclosed" eller något liknande på fakturan
Ibland kan dom i alla fall se priset. Ringde precis till ett hotell som jag bokat via hotels.com och hon sa att om jag bokade av på hotels.com så kunde jag boka om det billigare direkt med henne (hade inte nämt beloppet på bokningen).
 
Toppen