Senaste nytt

Ska man börja göra sig av med sina EuroBonus poäng?

Bryant

Medlem
Med tanke på hur det ser ut för SAS just nu så har jag börjat att fundera på om det är dags att bränna sina EB poäng, sluta använda SAS Amex/diners och satsa på något annat? Jag har en resa bokad i C i juli men börjar att fundera om SAS verkligen finns kvar då? Det är ju inget bra tecken att man börjar sälja ut sina hangarer.

Är jag helt fel ute? Vad tror ni?
 

palmen

Moderator
Även om det inte går uppåt för SAS så tror jag inte det är någon fara fram till juli i alla fall, även om man aldrig kan vara säker.
Jag både tror och hoppas att det finns en plats för SAS framöver
 

vicce

Medlem
Det är ju inte första gågen SAS går med brakförlust. Tror inte SAS försvinner än på ett tag, men säker kan man ju inte vara.
 

Palazzi

Medlem
Till Juli kan du nog vara säker iaf. Vi ska nog avvakta med att dra för mycket slutsatser innan bokslutet i dec-jan..

Det är klart att det inte ser bra ut, och jag skulle inte investera mina sparpengar i SAS-aktier... Men att bränna alla sina EB-poäng efter en dålig kvartalsrapport är nog förhastat:)
 

Fredrik

Medlem
SAS överlever till juli men de byter räkenskapsår av en anledning. Jag är väldigt nyfiken på hur allvarlig deras pensionsskuld är och hur de tänkt lösa upp den.
 

Traveller

Medlem
Knappast troligt att man låter SAS gå i konkurs, stater är ju faktiskt delägare i detta bolag och även om nu även Norge sagt att man kan tänka sig sälja så är alternativet konkurs knappast troligt. Jag läste en artikel för inte så länge sedan om flygbolagen i Emiraten och att de söker ett bolag som täcker Norra delen av Europa. Känns faktiskt som en rätt bra och trolig lösning.
 

agehall

Medlem
Som andra redan sagt, en Q1 rapport är inte mycket att lita på. Det är boksluten som är det intressanta och även i dessa måste man analysera varför resultatet ser ut som det gör. Det kan ju vara engångsposter som gör att resultatet är bättre/sämre än väntat.
 
Jag tror ingenting kommer hända med SAS, visst kommer man försöka dra in på det man kan. Men att sänka hela bolaget finns nog inte på kartan, just eftersom staterna har ganska stora poster i bolaget. Hur skulle det se ut på många ställen i Sverige om SAS la ner? Skulle bli panik, och i princip ingen skulle trafikera exempelvis norrland, med tåg som enda sätt att komma ut.
 
Lufthansa redovisade -3.6 miljarder för Q1 och Air France/KLM -5.59 miljarder för Q1. Ska folk sluta flyga Lufthansa & KLM också?
SAS Q1 på -1.1 miljarder var absolut inget vidare men Q1 är alltid dåligt för flygbolagen. Det är inte bara SK som visat en dålig Q1 rapport. Fast i media, särskillt di låter det som att det endast är SK som gör ett svagt Q1 bland europas flygbolag.
 
Toppen