Senaste nytt

Uppgradering från Premium Voyageur till Business

Porsan

Medlem
Hej!

Tänkte flyga med frugan till JFK i mitten av Juni med AF, min tanke är att boka Premium Voyageur (W) och sedan uppgradera med miles till Business. Hur många platser i Business brukar normalt finnas tillgängliga för uppgradering? Finns det någon sida där man själv kan se tillgängligheten eller måste man ringa FB och kolla? Något annat man bör tänka på?

Tack på förhand!

Mvh
Anders
 

agehall

Medlem
Du kan själv begära att få uppgraderingen gjord om det finns plats via AFs websida. Logga in och hantera din bokning så finns det en länk "Upgrade". Ofta finns det inga platser i O (som är bokningsklassen du behöver tillgänglighet i) så man får vänta. Min erfarenhet är att om det finns plats kvar när checkin öppnar så är det rätt ofta som ett par platser i O öppnas.

Du kan se tillgängligheten för O via ExpertFlyer fram tills OLCI öppnar. Därefter måste man dock prata med folk på CDG för att kunna uppgradera. Jag har aldrig lyckats göra det från ARN och de vägrar gå med på att man ringer dem. Därför är det smart att boka flighterna så att man har lite extra tid i CDG/AMS när man ska försöka sig på detta. Enklast är dock om du lyckas boka det hela i förväg via hemsidan.
 

Porsan

Medlem
Du kan själv begära att få uppgraderingen gjord om det finns plats via AFs websida. Logga in och hantera din bokning så finns det en länk "Upgrade". Ofta finns det inga platser i O (som är bokningsklassen du behöver tillgänglighet i) så man får vänta. Min erfarenhet är att om det finns plats kvar när checkin öppnar så är det rätt ofta som ett par platser i O öppnas.

Du kan se tillgängligheten för O via ExpertFlyer fram tills OLCI öppnar. Därefter måste man dock prata med folk på CDG för att kunna uppgradera. Jag har aldrig lyckats göra det från ARN och de vägrar gå med på att man ringer dem. Därför är det smart att boka flighterna så att man har lite extra tid i CDG/AMS när man ska försöka sig på detta. Enklast är dock om du lyckas boka det hela i förväg via hemsidan.

Tack för ditt svar Agehall!

Kikade just på ExpertFlyer och det finns givetvis inga platser i O dom dagarna vi tänkte åka, är det 50/50 chans vi pratar här eller är det rent lotteri? Märkligt att man inte kan göra det på ARN dessutom, ibland känns det som en upgrade är ett skämt och att det bästa är att köra en "ren" awardresa. Har alltid business i jobbet så detta med upgrade privat är lite nytt för mig.

/Anders
 

agehall

Medlem
Jag skulle säga att awards är det sämsta du kan göra, för du får betala så jädra mycket i bränsletillägg och skatter. Uppgradering från PV till C är bland det bästa du kan använda dina miles till. 16500 miles i ditt fall är skitbilligt...

Problemet med FB och AF/KLM är att de är benhårda på att när checkin har öppnat är det bara det lokala flygplatskontoret (varifrån flighten går) som får pilla med uppgraderingar. Det spelar ingen roll hur mycket platinum du är, du måste ändå prata med någon på flygplatsen, och det måste göras in-person, det duger inte att ringa.

Finns det plats i C-kabinen men inte i O, så är det lite lotteri hur agenten hanterar det.

Men, gråt inte för mycket ifall du inte lyckas uppgradera. Det är inga större problem att överleva en flight på 10h+ i PV även om C är trevligare.
 
Toppen