Senaste nytt

Större köp utomlands, tips?

DHXSTHLM

Medlem
Hej,

Kommer att göra ett större i köp utomlands och undrar lite vad man ska tänka på gällande valutakurs/bonus.

Köpet kan göras i både hkd/usd. Och enligt handlaren läggs 2% på om man handarbete på kort.

Jag tänker följande:

1. Vanliga bankkort: bäst växlingskurs (handelsbanken), inga poäng till SAS dock.

2. SAS travel cash debit kort: dålig växelkurs (enligt min erfarenhet), lite poäng till SAS

3. Har ansökt om ett Amex premium (redan värvad): vet ej gällande växelkurs, är det någon som kan ge exempel? Mer poäng till SAS samt en 2-4-1 voucher, som är lite av huvudanledningen till varför jag skaffar det.

4: Direktöverföring bank: liten avgift men bäst kurs (tror jag). Inga poäng

Finns där ett bättre alternativ? Ska jag tänka på något särskilt?

Tack!
 

trekker

Medlem
Om du ar ute efter basta valutakurs sa kor transferwise (transferwise.com), vill du ha massor med poang sa ar val normalt Amex bast.
 

TheDude

Medlem
De bästa kreditkorten i swe är Santander o Coop MM 0kr i uttagsavgift, 0% i valutapåslag. MEN du måste sätta in pengar på kortet för att undvika kreditkostnader.
 

Elias

Medlem
De bästa kreditkorten i swe är Santander o Coop MM 0kr i uttagsavgift, 0% i valutapåslag. MEN du måste sätta in pengar på kortet för att undvika kreditkostnader.
Hmm...Det är väl självklart INGA kreditkostnader om man betalar hela kreditkorts räkningen nästföljande månad?!
 

TheDude

Medlem
Hmm...Det är väl självklart INGA kreditkostnader om man betalar hela kreditkorts räkningen nästföljande månad?!
?, Tar du ut kontanter utomlands så blir det kreditkostnader om man inte sätter in likvider i förväg (gäller Santander o Coop alla andra har någon form av minime avgift). Självklart inga kreditkostnader vid "vanliga kortköp" MEN Santander o Coop MM har 0% i valutapåslag vid vanliga kortköp, alla andra banker/kort har x%
 
Last edited:
Toppen