Senaste nytt

17 dagar i Kambodja. Lufthansa & Thai Airways first class

Impendill

Medlem
6/6 - 16

Från början hade vi bokat GOT-CPH-CDG-BKK-PNH, PNH-BKK-LHR-FRA-GOT.

Varav longhaul i F med TG. Resten var i C förutom BKK-PNH-BKK som bara fanns i Y.

Skatter och avgifter var då 5600 kr per person men vid ombokning blev de endast 3200 kr per person.

Med 14 dagar kvar lyckades jag få till det med LH från FRA till HKG i F och sedan vidare till BKK med TG i F. En routing som innebar 10 h i FCT på FRA och sedan 5 h i HKG och 10 h i BKK. Vad gör man inte för att få prova Lufthansas first Class!?

I sedvanlig ordning hade vi beställt min far som taxi på morgonen ut till Landvetter.

Första avgången var 10:10 med Lufthansa till Frankfurt och vi flög i business Class. Incheckningen gick smidigt och det var i stort sett bara charterresenärer på flygplatsen. Loungen delade vi med 5 andra herrar och tillbringande 1 h 30 min där.

image.jpeg


Jag bad om mousserat vin och loungevärdinnan sa att man inte serverade det på sommaren utan att det var rosé som gällde. Men efter en kort stund hittade hon en flaska som hon sköt av igenom hela loungen. Korken flög tvärs igenom hela lokalen och som tur var missade den henne med centimetrar när hon öppnade flaskan.

Hon tog allt med ro och utbringade en skål samtidigt som halva flaskans innehåll landade på durken.

När det var dags för boarding på ett nästan fullsatt flyg fick vi köa vid gate. Ingen priorityboarding nämndes eller skyltades. Inga problem för oss men när vi kom fram till gaten blev jag re-seatad från 2A till 1C. Märkligt med tanke på att vi reste tillsammans jag och min fru på 2A & C. Det hela löste dock gatepersonalen och satte oss på rad 4 bredvid varandra i stället.

image.jpeg


Det var en mycket trevlig och bra service ombord ( som alltid med LH). Flygtiden är knappt 1 h 20 min och när vi gick ner för landning frågade jag om gate eller appron.

image.jpeg


Fick till svar att de inte visste och att det alltid kunde ändra sig på FRA men kort därefter fick vi info om gate till vår besvikelse ;)

I magasinet ombord gick att läsa om udda belägna fotbollsplaner. Döm av min förvåning när planen från den lilla ön jag är uppvuxen på förekom i tidningen.

image.jpeg


Väl framme tog vi en kort promenad igenom terminalen och frågade en kvinna vid en av lufthansas lounger om vägen till FCT. Hon fick tänka en stund och gav först fel beskrivning men efter att vi fått det korrekta så kommenterade hon sist men inte minst " it's only for Lufthansa first class you know"

Yes ofcourse svarade jag och började gå med otroligt höga förväntningar:)

Det var en kort promenad och innan man visste ordet av så var vi framme vid ingången. Än så länge helt oglamorös men vi visste ju på ett ungefär vad som komma skulle så därför blev man ju otroligt uppspelt bara av att läsa texten utanpå byggnaden.

image.jpeg


Vi tog hissen upp och så fort vi steg ur blev vi välkomnade och eskorterade igenom säkerhetskontrollen och en total genomgång av alla faciliteter som FCT hade att erbjuda. Vi blev snabbt introducerade för vår nya loungevärdinna då hon som mötte oss hade gått av sitt pass. Genast intog vi ett bord i restaurangen och började med champagne av märket Bollinger och lite exklusivt norskt vatten till det:)

Vi beställde vars en underbart välsmakande risotto med förrätt bestående av allt möjligt från buffédisken. Till efterrätt åt vi också ungefär allt som fanns att tillgå:)

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Under tiden vi åt kom värdinnan tillbaka med våra nya boardingpass i en röd folder med den härliga texten "Lufthansa first Class" längst upp.

image.jpeg


Våra pass förvarades en trappa ner ( hos vad jag förstod det som passpolisen) medan vi befann oss i loungen och som vi skulle få tillbaka vid avresa från loungen.

Vi ankom loungen vid 12 och stannade till 21:30. Det var många timmar att slå ihjäl och trots den förstklassiga servicen som erbjöds och allt i från bad till cigarrlounge en 5-stjärnig restaurang och bar med fler whiskeyflaskor än jag kunde räkna till så kändes besöket väldigt långt.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Jag utnyttjade tiden i cigarrloungen vid 2 tillfällen medan min fru vilade i vilorummet. Det tog nästan 1 timme att avnjuta en cigarr med en god konjak till.

Kl var nu runt 17 och vi ville bara att tiden skulle gå så att vi kunde få komma ombord någon gång.

image.jpeg
image.jpeg


Loungen var fin och maten underbart god. Servicen är bland den bästa jag hittills erfarit men 10 timmar var för länge för oss.

När det blev dags för boarding satt vi i restaurangen och drack vars ett glas Chardonnay. Vi blev hämtade och värdinnan talade om för oss att det var en herre till som skulle åka med i bilen.

Vi åkte ner för hissen och fick våra pass tillbaka. Man tackade oss och vi tackade så mycket och där stod vår chaufför och visade oss vägen ut till en silvergrå PORSCHE CAYENNE S!!

image.jpeg
image.jpeg


Wow!! Är det så här kändisar åker till sina flyg?

Jag frågade om det gick att byta in min limegröna renault scenic och om jag var tvungen att lägga mycket emellan. Chauffören hade humor och svarade att det var en eftertraktad färg och att Porsche antagligen skulle kunna byta rakt av eller få lägga lite mellan:)

Vi åkte i 3-4 minuter förbi den ena A380:n efter den andra när vi slutligen stannar framför vårt plan.
" wow en dreamliner" sa min fru!
Vad sa du svarade jag...? " en jumbojet menar jag sa hon tillbaka"
Sen ändrade hon sig till A380 när vi kom upp på landgången.

Chaffören bar våra väskor upp och in i en egen hiss och fram till planets dörr. Där tog besättningen över.
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    113,7 KB · Visningar: 450
  • image.jpeg
    image.jpeg
    49,8 KB · Visningar: 416
  • image.jpeg
    image.jpeg
    52,2 KB · Visningar: 435
  • image.jpeg
    image.jpeg
    56,4 KB · Visningar: 439

DHXSTHLM

Medlem
Tack själv.
Ja precis, ska försöka göra allt med iPhone denna gången med vilket blir lite trixigt.

Vi har varit 3 dagar i Kambodja nu så ska försöka jobba ikapp.
Kul rapport! keep em coming!

Kommer att ge mig på en sån här själv om inte allt för länge, premiärtur! Så jag kanske åtk lite till dig gällande hur man bokade allt och det där med re routing verkar också lite trixigt...

Ha en bra resa!
 

Impendill

Medlem
Glömde tillägga att detta var en 30-årspresent till min fru. Man kan ju nästan vara hur givmild som helst när man sitter på många EB-poäng.

Numera vill hon ha en "riktig" present.
 
Toppen