Senaste nytt

Norwegian får hård kritik i Norge

mha321

Medlem
Huh. Intressant. Undrar hur deras inlösenavtal egentligen ser ut. Det känns ju som de måste läst igenom den biten ordentligt åtminstone, bryter de mot den kan det ju bli tvärstopp.

Däremot kan de ju på klassiskt Norwegian-manér chansa på att de flesta kunderna inte vet sina rättigheter... (de kan hävda vad de vill om vad som står i deras avtal, och de kan avboka biljetten om man inte betalat in, eller kräva cash vid gaten, men de får knappast dra det på sparade kortnummer om de inte registrerades för det från början eller gjorde en extra reservation då)
 

jsn

Medlem
Ponera att ett stort antal kunder hos Norwegian meddelar sina kreditkortsföretag att denna extra kostnad inte är godkänd av kunden och därmed skall blockeras - hur kommer dessa kortföretag då att betrakta och hantera Norwegian framöver? De bör ju hamna på någon typ av svart lista hos kreditkortsföretagen efter ett visst antal icke godkända transaktioner...?
 

agehall

Medlem
Det kan bli rätt dyrt för Norwegian. Inte nog med att de inte kommer att få pengarna motsvarande den avgift de försökt ta ut - varje gång ett företag råkar ut för att en kund bestrider en betalning brukar även ett vite utgå. Jag har sett priser på detta från 15SEK upp till ett par hundra SEK per fall.
 

Moco

Medlem
Lär något hända? Känns som att konsumentorganisationer och myndigheter ofta inte kan/orkar driva dessa ärenden till konsumentens fördel. Norwegian, Ryan etc. struntar ju i vad Allmänna Reklamationsnämnden etc. säger. I andra länder fjantar man inte på, man beslagtar plan etc. när bolagen inte lyssnar. Men så länge nordiska myndigheter visar att det är verkningslöst att strunta i vad de säger så lär ju inte mycket hända.
 

thh

Medlem
Det kan bli rätt dyrt för Norwegian. Inte nog med att de inte kommer att få pengarna motsvarande den avgift de försökt ta ut - varje gång ett företag råkar ut för att en kund bestrider en betalning brukar även ett vite utgå. Jag har sett priser på detta från 15SEK upp till ett par hundra SEK per fall.

Samtidigt får man utgå ifrån att Norwegian har rätt att begära in nya skatter som riksdagen beslutat om, så har de redan höjt priserna för att täcka den. Jag ställer mig väldigt tveksam till detta, med mindre de höjt priserna 50kr och kräver in resterande del (med det tvivlar jag starkt på).
 
A

Aurora

Guest
"Norwegian vurderer nå andre metoder for å få inn avgiften som skal til staten"

- hva med å gjøre som SAS og Widerøe? Ta støyten selv? Særlig når de allerede har budsjettert for det. Med andre ord er denne innkrevningen ikke noe "zero out the budget", men i teorien noe som skaper merinntekt for Norwegian.
 

mha321

Medlem
Det kan bli rätt dyrt för Norwegian. Inte nog med att de inte kommer att få pengarna motsvarande den avgift de försökt ta ut - varje gång ett företag råkar ut för att en kund bestrider en betalning brukar även ett vite utgå. Jag har sett priser på detta från 15SEK upp till ett par hundra SEK per fall.
Beroende på inlösenavtal så är det även troligt att procentkostnaden per transaktion kryper uppåt. Nu är de säkert extremt bra avtal baserat på stor volym, men å andra sidan gör även små ändringar i procentuella delar väldigt mycket pengar där.

Men det förutsätter ju att folk faktiskt bestrider kostnaderna....
 

agehall

Medlem
Samtidigt får man utgå ifrån att Norwegian har rätt att begära in nya skatter som riksdagen beslutat om, så har de redan höjt priserna för att täcka den.

Nja, det är väl inte tillåtet att ändra priset i efterhand? Om du går och köper en säng på IKEA och ber att få den hemlevererad två dagar senare, är det då OK att IKEA drar 500kr extra från ditt kort eftersom de gjorde en prisjustering dagen efter att du varit där?
 
Toppen