Senaste nytt

Resa till Usa via Kanada

Marcus72hbg

Ny medlem
Hej!

Reser till SFO via Toronto med Air Canada om några veckor. Var inne på Air Canada´s hemsida och såg då att man måste ansöka om eTA för inresa till Kanada. Min fråga är om vi behöver ansöka om det, då vi enbart mellanlandar på YYZ?

/Marcus
 

fcx

Medlem
Kanada (eller iaf Toronto) är som USA. Det finns ingen internationell till internationell transfer på flygplatsen.
 

AABack2ARN

Medlem
Kanada (eller iaf Toronto) är som USA. Det finns ingen internationell till internationell transfer på flygplatsen.

Men det finns en "genväg" till USA-flygen om man landar från en internationell flygplats. Dvs man behöver INTE passera kanadensisk immigration för att direkt gå till amerikansk immigration. I stället svänger man av innan och behöver bara passera den amerikanska kontrollen.
 
Jag hade skaffat det som backup för att spara tid om någon flight krånglar och du tvingas till övernattning. 45kr är inte så dyrt.
 

palmen

Moderator
Det står även följande

Note: Until September 29, 2016, travellers who do not have an eTA can board their flight, as long as they have appropriate travel documents, such as a valid passport. During this leniency period, border services officers can let travellers arriving without an eTA into the country, as long as they meet the other requirements to enter Canada. Find answers to your questions about the leniency period

Man borde med andra ord klara sig bra i sommar utan ett eTA om jag tolkar det rätt.
 

Marcus72hbg

Ny medlem
Tack för informationen, jag gör som Dreamliner föreslog, dvs skaffar eTA för mig och familjen. Så nu har vi 5 år på oss att besöka Kanada ordentlig.
 

aldrighemma

Medlem
Men det finns en "genväg" till USA-flygen om man landar från en internationell flygplats. Dvs man behöver INTE passera kanadensisk immigration för att direkt gå till amerikansk immigration. I stället svänger man av innan och behöver bara passera den amerikanska kontrollen.

Är det någon som nyligen passerat Toronto på vägen till USA? Det var rätt längesedan jag själv åkte den vägen själv. Sitter precis och väntar på ett försenat flyg till Torronto, så jag kommer bara ha cirka 1:20 i connection time...

Måste man hämta ut baggage nu förtiden? det ser ut på Air Canada hemsida som att man inte längre behöver det?
Finns det någon genväg till Transborder delen?
 
Last edited:

Vixit

Medlem
Connecting through Toronto Pearson – From an International Flight to the U.S.
You do not need to claim your checked baggage.
  1. Follow purple signage for Connections and F Gates
  2. Clear security
  3. Enter the U.S. Connection Hall:
    -Use Automated Passport Control (APC) or Global Entry (GE) kiosks as applicable
    -Scan boarding pass and proceed as directed
    -Clear U.S. Customs
  4. Follow signage for F Gates and proceed to your departure gate

Det står även en representant för ”US Connections” utanför planet när du landar. Tror inte att 1:20 är något att oroa sig för.
 

squeezen

Medlem
Hej, har en fråga om vända resan, från usa till eu via montreal.
Föreslagen rutt, 57 min transit
Min connection air canada till air canada ska var 40 min då?
93D7DEFF-9F3D-4EA7-99A2-543F492F0CBE.jpeg


Rätt tolkat? Behöver jag checka om baggae likt när man gör transit inom usa eller det sköts hela vägen?
 
Toppen