Senaste nytt

Byta namn på biljett efter namnbyte i passet

Impendill

Medlem
Hej

Min fru vill ändra sitt efternamn till mitt och ta bort sitt andra förnamn och istället lägga till sitt förra efternamn som mellannamn.

Innan exempel: Anna Erika Andersson

Efter bytet: Anna Andersson Hultgren

Vi har bokad resa i vinter med LH, TG, NZ.

Hennes pass behöver bytas ut i höst pga giltighetstid och då vill hon samtidigt göra namnändringen.

Får man lov att ändra ? Blir man debiterad extra avgifter?

Biljetten är en eurobonus award 2-4-1 bokad genom Tallin.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jag är lite osäker på vad som gäller för just namnbyten, men eftersom det är en award så är ju ombokningsreglerna ganska flexibla. Skulle tippa på att du får 150kr i ombokningskostnad och inget annat.

För övrigt har hon nog inget mellannamn idag utan ett andra förnamn, eller så är ditt exempel missvisande. :)
 

olo

Medlem
När jag var i samma läge sade Tallinn att det inte går att byta namn på en *A-award.

Så jag skulle tro att ni i resbudgeten får lägga in kostnaden för ett nytt pass efter resan.
 

Kricka

Medlem
När jag var i samma läge sade Tallinn att det inte går att byta namn på en *A-award.

Så jag skulle tro att ni i resbudgeten får lägga in kostnaden för ett nytt pass efter resan.

Fast man bör ju ha i åtanke att vissa länder kräver att passet är giltigt X antal månader efter inresa.
Om jag inte minns fel så är väl Thailand ett av dessa länder ?
 
Man kan inte göra namnbyte på en *A-revenuebokning hos SAS, så det skulle inte förvåna mig om samma regler gäller för en *A-award.
Stämmer! Jag lyckades stava efternamnet på @MarSecLtd fel och ringde ju direkt tillbaka men även fast de precis biljetterat den 5 min innan gick inte ens en bokstav att ändra de va i detta fall. Vi fick boka av hela biljetten och som tur va fanns alla platser kvar därefter. Dock skall sägas att bara för att du bokar av kan de va så att bonusplatserna förvinner. På en star alliance award går de med andra ord inte att byta namn...
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Om man ändrar namn på en sas award biljett (ej start alliance) så kostar den ändringen 500 kronor.
 

BeckyLeuf

Medlem
Om man ändrar namn på en sas award biljett (ej start alliance) så kostar den ändringen 500 kronor.
Vet du hur det fungerar med poäng som har gått ut vid namnändringen? Blir det som en "vanlig" ombokning att de poäng som redan har gått ut försvinner? Eller kan man ändra namn utan att, så att säga, ändra i bokningen?

Vi har en resa bokad till Tokyo i april med SAS, men gifter oss i november och min partner skulle behöva byta namn på sin biljett. Problemet är att vi har nästan 50.000 EB-poäng som förfaller sista september... Alternativet är att vänta namnändringen gissar jag, haha!
 
Toppen