Senaste nytt

Värt att ha flera kreditkort för olika allianser?

Jag reser ungefär lika mycket med Star Alliance och Oneworld (Finnair) i mitt arbete och har silver-nivå på båda. Hur bör jag tänka när det gäller att skaffa kreditkort? Är det värt att skaffa två kort, t.ex. ett SAS Amex och ett Finnair-Diners?

Självklara för-/nackdelar: jag kan samla poäng på båda allianser, men det blir förstås färre poäng per allians eftersom jag delar upp min spend på två olika kort.

Någon här som har bägge dessa kort eller flera kort från olika flygbolag/allianser och kan berätta lite hur ni tänker och lägger upp era utgifter? Tack på förhand!
 

kaktusen

Medlem
Har för mig att Finnairs program inte är vidare bra. Jag kör personligen bara Amex Elite/SAS MC för Star Alliance poäng och reser i stort sett endast på resor bokade med intjänade poäng. Det beror mycket på vilken spend du har. Om du har spend på över 300 K per år är det ofta värt att skaffa ett Amex Elite och där få två 2-4-1 vouchers. Det innebär att du har en resa i första klass med Star Alliance för 95 000 poäng. Om du inte kan komma upp i 300 K kan det vara värt att betala in skatten eller någon annan faktura med kortet för att få dina vouchers.

Du nämnde i en annan tråd att du är egen företagare. Då kan du betala fakturor genom tjänster som Betalo och Billhop och därmed rätt drastiskt öka på antalet poäng du får under året. Det kostar en slant men jag tycker det är värt det tio gånger om eftersom resor i första klass är så oerhört dyra.
 

jumbooze

Medlem
Jag säger också sas amex elite då du redan flyger in silver så borde du med lite planering kunna bli guld på sas iom de 20.000 extrapoängen du får med elite
 

DrKlas

Medlem
Finnair Diners finns inte längre kvar. Finnair Mastercard ger bara 10 poäng per 100 kr som silvermedlem. British Airways Visa är numera inte bara dåligt för att Entercard ger ut det utan ger även uselt med poäng (5 poäng per 100 kr). Det finns helt enkelt inget bra One World-kort om man bor i Sverige!

En möjlighet om du inte vet vart du vill ha dina poäng är att skaffa ett vanligt Amex och samla Membership Rewards-poäng som du växlar till Eurobonus eller Finnair Plus när du vet hur du ska använda dem. Dock får du i slutändan mindre än hälften av poängen som du får med ett SAS Amex.
 
Okej. Finns det bättre Finnair-kort om man är finländare? Jag bor i Sverige men har dubbelt medborgarskap och finländsk bank vid sidan av min svenska.
 

niksal

Medlem
Okej. Finns det bättre Finnair-kort om man är finländare? Jag bor i Sverige men har dubbelt medborgarskap och finländsk bank vid sidan av min svenska.

Då kan du fortsättningsvis få Finnair Diners. Men personligen tycker jag inte det är värt det som Silver, man bör vara Gold eller helst Platinum för att få maximalt värde (som Platinum är DC gratis, gratis DC lounger samt 3 AY poäng per euro).

I din situation skulle jag följa SAS amex rådet.
 
Okej, tack. Låter rimligt. Men tråkigt! Jag flyger ju främst till Asien och föredrar t.ex. Finnair och Qatar framför Thai Airways.
 
Toppen