Senaste nytt

Milano blir kontinental tåghubb

Palazzi

Medlem
Italienska, före detta statliga, tågoperatören Trenitalia har gått ut med sina planer om en internationell expansion. De kommer knyta alla linjer från den nordliga basen i Milano, som ligger strategiskt rätt.

Idag knyts Milano Centralstation till Paris genom snabbtåget TGV (franskt), till Innsbruck och Wien genom en ökad snabbtågssatsning från Österrikarna, och sedan nylig ombyggnad ALLA större städer i Italien (på fastlandet).
Nyligen gjorde Italien och Frankrike gemensam sak och startade snabbtåget Thello mellan Milano och Marseille.

Nu annonserar Trenitalia sin längsta snabbtågslinje hittils, nämligen till Frankfurt. Det sker efter att Gothardtunneln öppnat, och linjen startar sent 2017. Målet är 6h tågfärd.
De lovar många fler internationella linjer, främst till Tyskland, Holland, och Paris.
De talas också om en ny direktlinje till Ljublijana inom kort.

Milano kommer alltså knyta ihop städer som t.e.x. Frankfurt, med hela Italien (och omnejd) genom endast ett tågbyte. Detta har varit ett krav sedan allt fler nattåg lagts ner, och lågprisflygen totalt kommit att dominera. Bussatsningen Flixbus har också stört tågexpansioner, trots restider på uppåt 17h ibland (men väl så billigt)

Ferrovie.it - Dal 2017 il collegamento diurno Milano - Francoforte
 

RickardG

Medlem
Italienska, före detta statliga, tågoperatören Trenitalia har gått ut med sina planer om en internationell expansion. De kommer knyta alla linjer från den nordliga basen i Milano, som ligger strategiskt rätt.

Idag knyts Milano Centralstation till Paris genom snabbtåget TGV (franskt), till Innsbruck och Wien genom en ökad snabbtågssatsning från Österrikarna, och sedan nylig ombyggnad ALLA större städer i Italien (på fastlandet).
Nyligen gjorde Italien och Frankrike gemensam sak och startade snabbtåget Thello mellan Milano och Marseille.

Nu annonserar Trenitalia sin längsta snabbtågslinje hittils, nämligen till Frankfurt. Det sker efter att Gothardtunneln öppnat, och linjen startar sent 2017. Målet är 6h tågfärd.
De lovar många fler internationella linjer, främst till Tyskland, Holland, och Paris.
De talas också om en ny direktlinje till Ljublijana inom kort.

Milano kommer alltså knyta ihop städer som t.e.x. Frankfurt, med hela Italien (och omnejd) genom endast ett tågbyte. Detta har varit ett krav sedan allt fler nattåg lagts ner, och lågprisflygen totalt kommit att dominera. Bussatsningen Flixbus har också stört tågexpansioner, trots restider på uppåt 17h ibland (men väl så billigt)

Ferrovie.it - Dal 2017 il collegamento diurno Milano - Francoforte
Ska bli spännande att se hur prisbilden blir för Frankfurt-Milano.
 

Palazzi

Medlem
Ska bli spännande att se hur prisbilden blir för Frankfurt-Milano.
Jag gissar på 39-49€ i grundpris. Milano - Zürich (eller Basel) börjar på 19-29€ o denna sträcka är väl dubbelt så lång.

Parislinjen (som dock Tgv kör) börjar på 35€, men på den gamla linjen betalar operatörerna inte lika många avgifter.
Tas ut lite pålägg för passager genom Gothard mfl.

Tycker 400 - 500kr skulle vara rimligt. Lägre än flyget inkl anslutningar.
Bussarna tar 250-300kr mellan Milano o Frankfurt :)
 

JWD

Medlem
Det här gillar jag verkligen skarpt! Och ser fram emot att få följa utvecklingen.
 

Palazzi

Medlem
Det här gillar jag verkligen skarpt! Och ser fram emot att få följa utvecklingen.
Blir nog riktigt bra! Men bor man i Svedala är nog restiderna väl långa ändå ;)

Tyvärr är mitt Bergamo rätt så frånkopplat allt vad snabbtåg heter.
6h direkttåg till Pisa är inget vidare
Ingen som vill lämna kommunen iofs ;)
 

OnlyAFool

Medlem
Om man inte vill flyga och hoppa på ett sådant här tid. Vilken flygplats ligger närmast en påkopplad tågstation? Exempelvis flyg Arlanda - Wien och sedan snabbtåg till södra Italien.
 

Palazzi

Medlem
Om man inte vill flyga och hoppa på ett sådant här tid. Vilken flygplats ligger närmast en påkopplad tågstation? Exempelvis flyg Arlanda - Wien och sedan snabbtåg till södra Italien.
Egentligen direkt till Milano Linate skulle jag tro. Det är ju bara 20min buss till tågstationen.

Zürich erbjuder ju Eurocity direkt inne i flygplatsen, men tyvärr bara på norrgående linjer (t.e.x. München).
 

Palazzi

Medlem
De klarade tidsplanen med nöd och näppe. Tåget börjar rulla 10:e December.

7h30min, men då gör den uppehåll på väldigt många stationer. Blir det en succé gissar jag att man kommer lägga till avgångar med färre stopp (kanske bara Zürich, Basel) och då kapar man ca. 1h. När Ceneritunneln är öppnad 2020 så kapas ytterligare 30min.

Bokningsbart på trenitalias hemsida nu. Baspriser på 59€ i andra klass, och 99€ i första (om man ska åka hela sträckan alltså).

Trevlig restaurangvagn ombord finns det också (åkt Milano-Zürich med samma tågtyp).
 
Toppen