Senaste nytt

Varför kollar SAS aldrig legitimation?

Jag flyger mest inrikes och med SAS när det väl ska flygas, och jag har slagits av att man aldrig kollar min legitimation, oavsett om man så checkar in bagage eller bara reser med handbagage. Varför är det så egentligen?

Edit: jag tycker det är ganska intressant då man inte får ta med en flska vatten genom säkerhetskontrollen, men samtidigt så har bolaget inte en susning vem jag är som flyger.
 
Last edited:

Henry

Medlem
Det gäller inte bara SAS. Jag tycker snarare att det är undantag än regel att jag måste visa ID-handling vid resor inom Europa, oavsett flygbolag. Vi har ju en form av nordisk passunion, men det verkar som att ID skall visas när man flyger. Hur reglerna ser ut för inrikesflyg vet jag dock inte.

Inte den bästa av källor:
Nordiska passunionen - Wikipedia
 

fly4fun

Medlem
Det är inte bara inrikes. Jag har flugit runt i halva Europa med SAS och enbart visat mobilen. Otroligt smidigt!
 

agehall

Medlem
Det verkar funka bra på *A, men flyger man AF/KL från ARN så får man snällt visa upp passet när man ska gå ombord.
 

Perra

Medlem
Har aldrig behövt visa leg på ARN men när jag idag checkade in en väska fick jag snällt visa leg både för mig och tjejen, nya riktlinjer?
 
Har aldrig behövt visa leg på ARN men när jag idag checkade in en väska fick jag snällt visa leg både för mig och tjejen, nya riktlinjer?

Jag flög ARN-KRN igår och checkade in bagage och behövde inte visa något, har aldrig heller tidigare vart tvungen, så det kanske beror på vem som jobbar?
 

lnixon

Medlem
Jag har trott att flygbolagen varit skyldiga att vid någon punkt kontrollera att identiteten på resenären matchar bokningen, men det känns som om det blivit slappare. Reste nyligen ARN-ZRH-FCO tur och retur och visade aldrig pass. Interagerade knappt med en människa, eftersom det fanns automatiska gater åtminstone i ZRH...

Eftersom diverse säkerhetstjänster håller koll på passagerarlistor tycker man att de skulle insistera på ID-koll.
 

fly4fun

Medlem
Det här hittade jag på Wikipedia
Schengensamarbetet - Wikipedia
Sedan den 29 april 2010 är det inte längre ett krav att resenärer ska visa legitimation vid ombordstigningen till ett flygplan. De bestämmelser som fastställs enligt unionsrätten är dock minimikrav, och det är därför möjligt för enskilda medlemsstater att anta striktare säkerhetsbestämmelser rörande flygplatser och flygresor. Pass och nationellt identitetskort ska vara giltig legitimation vid eventuella identitetskontroller. Visum krävs aldrig vid resa inom EU. Tidigare var alla resenärer tvungna att legitimera sig, antingen med pass eller nationellt identitetskort, vid såväl incheckning som ombordstigning. De tidigare reglerna syftade till att garantera att det var samma person som checkade in bagaget som steg ombord flygplanet, men övriga kontroller på flygplatsen anses numera tillräckliga.
http://www.eu-upplysningen.se/faq/F...dera-och-arbeta/Pass-pa-flyget-inom-Schengen/
 

Gnopps

Medlem
I USA kollas ID vid säkerhetskontrollen, noggrannt. Jag har aldrig begripit mig på varför (annat än om man letar efter en speciell person). Vill man flyga under falskt namn är det bara att köpa två biljetter - en i sitt eget och en i falskt namn. Man går igenom säkerhetskontrollen med sitt riktiga biljett men stiger på planet med annat namn. ID kollas aldrig vid ombordstigning så det vore en lätt sak.

Gällande Europa tycker jag det känns skönt att min ID inte kollas, varför måste någon veta vart jag flyger? SAS å andra sidan skulle kunna ha ett intresse i korrekta passagerarlistor.
 
I USA kollas ID vid säkerhetskontrollen, noggrannt. Jag har aldrig begripit mig på varför (annat än om man letar efter en speciell person). Vill man flyga under falskt namn är det bara att köpa två biljetter - en i sitt eget och en i falskt namn. Man går igenom säkerhetskontrollen med sitt riktiga biljett men stiger på planet med annat namn. ID kollas aldrig vid ombordstigning så det vore en lätt sak.

Gällande Europa tycker jag det känns skönt att min ID inte kollas, varför måste någon veta vart jag flyger? SAS å andra sidan skulle kunna ha ett intresse i korrekta passagerarlistor.

Jo visst är det smidigt att slippa visa id-kort och alla möjliga papper bara för att man ska flyga. Men ur säkerhetssynpunkt känns det konstigt då man inte ens får plocka in en flaska vatten genom säkerhetskontrollen. Men dom har ingen aning att det är rätt person som flyger. Kan likaväl vara kriminella som är efterlysta som flyger under falskt namn, eller gud vet allt.
 
Toppen