Senaste nytt

Boka LH F ut och C hem, innan 14 day slotten för Star Alliance partners öppnas

rodstrom

Medlem
Försökte hitta bra tråd men hittade inte något resonemang som riktigt passade in.

Frågan är, är det en bra idé att boka på en F ut och en C hem, och så att säga hoppas på att det öppnas upp en F på returen, när 14 dagars slotten tickar på?

Dvs. boka på en F när utresan öppnas, lägga en C på returen, och sen jacka upp den till F när 14 days slotten inträffar för returresan. Vi talar om en 4-5 nätters operation.

Eller tar man någon form av risk med denne manöver?
 

Avgeek

Medlem
Vilken typ av risk menar du då? Du får boka om senast dagen innan avgång om det är Eurobonus du bokar med (vilket jag antar att det är).
 

kaktusen

Medlem
Den allmänna uppfattningen är nog att boka så snart som möjligt och sedan ändra. Platser kan försvinna snabbt men det beror förstås på destination. Avgiften för ändring är väl 150 SEK per person vilket känns billigt. Om du tittar i tråden med bokade bonusresor för 2016 kan du se att många har ändrat sina resor efter bokning. Man kan ändra fram till en dag innan avgång och vill man boka av resan helt får man tillbaka pengar samt poäng.
 

palmen

Moderator
Inga problem att göra på detta sätt. Jag har bokat C redan nu för en resa i sommar för att kunna boka connection flights i förväg. 14 dagar innan räknar jag sedan med att kunna uppgradera denna flight till Lufthansa F. Innan avresa så är målet att även kunna boka om hemresan till Lufthansa F.
 

nrdbck

Medlem
Inga problem att göra på detta sätt. Jag har bokat C redan nu för en resa i sommar för att kunna boka connection flights i förväg. 14 dagar innan räknar jag sedan med att kunna uppgradera denna flight till Lufthansa F. Innan avresa så är målet att även kunna boka om hemresan till Lufthansa F.

Sitter lite i samma sits. Har bokat C med Lufthansa från FRA till ICN. Problemet är att resan är längre än 14 dagar. Om jag bokar om till F på utresan för 50k extra poäng (190 000 totalt) är det sen bara att ringa och boka om hemresan till F och endast betala 150 kr eller måste man betala mer poäng?
 

anjak

Medlem
Sitter lite i samma sits. Har bokat C med Lufthansa från FRA till ICN. Problemet är att resan är längre än 14 dagar. Om jag bokar om till F på utresan för 50k extra poäng (190 000 totalt) är det sen bara att ringa och boka om hemresan till F och endast betala 150 kr eller måste man betala mer poäng?
Du kan inte ändra en resa efter att utresan är påbörjad.
 

palmen

Moderator
Sitter lite i samma sits. Har bokat C med Lufthansa från FRA till ICN. Problemet är att resan är längre än 14 dagar. Om jag bokar om till F på utresan för 50k extra poäng (190 000 totalt) är det sen bara att ringa och boka om hemresan till F och endast betala 150 kr eller måste man betala mer poäng?
Det går inte att ändra en påbörjad resa, vill du åka hem i F efter 14 dagar måste det bli med något annat bolag än Lufthansa.
 

kexxcream

Medlem
Den allmänna uppfattningen är nog att boka så snart som möjligt och sedan ändra. Platser kan försvinna snabbt men det beror förstås på destination. Avgiften för ändring är väl 150 SEK per person vilket känns billigt. Om du tittar i tråden med bokade bonusresor för 2016 kan du se att många har ändrat sina resor efter bokning. Man kan ändra fram till en dag innan avgång och vill man boka av resan helt får man tillbaka pengar samt poäng.

Tillägger att man inte får tillbaka några pengar för ändringar som man har gjort om man väljer att avboka resan helt.
 
Toppen