Senaste nytt

Hjälp! Göteborg - To be decided

Charlie D

Medlem
  • Varifrån vill du börja din resa? Göteborg
  • Var är din destination? Någon utom Europa/Mellanöstern destination (ej Indien). Gärna Syd- eller Mellanamerika, USA, Thailand men öppet för roliga ställen (ej Timbiqui som kan ha världens bästa IATA-code :)
  • När vill/behöver du resa ut? 15 juli alt. em/kväll 14 juli
  • När vill/behöver du komma hem? hemma senast 20 juli
  • Hur länge vill du vara borta? max 6 nätter
  • Hur många personer som skall resa? 2 ganska vuxna 3 barnafäder strax under 40 som behöver ett break
  • I vilken kabinklass? First....eller i värsta fall business
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance (ej interkontinentalt med UA)
  • Vad är din budget? (per person) Max 300,000 EB-poäng/pers + skatter och avgifter
  • Vad är det viktigaste för dig? Flygkomfort och destination
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Inte nödvändigt men öppen för förslag
Vi är väldigt tacksamma för all hjälp och alla idéer!
 

Charlie D

Medlem

SNIFF

Medlem
Rekommendationerna på forumet verkar vara att boka awardresan som business och hoppas på att du kan uppgradera den till First om det inte finns first-biljetter att tillgå direkt.

Att få ut två st first-biljetter som award är nog inte helt enkelt, men går så klart om man är flexibel. MEX-linjen är nog att rekommendera om man vill åka LH First. Man kan ju starta i FRA eller MUC, besöka lite lounger och sedan, swish‚ iväg till MEX. Ett annat alternativ är Singapore eller Bangkok. Det är ju alltid trevligt att resa mot asien då de länderna en helt annan uppfattning rörande vad god service är för något.
 
Varför inte boka den resan jag är ute på just nu? Skatter och avgifter landa på 3217SEK per person och de är 190 000 eurobonus poäng per person (utan 2-4-1). Det är 2 st Lufthansa First, 2 st Thai First, 2 st Thai Business och 2 st Lufthansa Business.



image.jpg
 

kaktusen

Medlem
Jag gjorde nästan samma resa som @simon_says91 rekommenderar för några veckor sedan. Min slutdestination var Kuala Lumpur isf Manila. I övrigt samma upplägg förutom att jag slapp byta flygplats till NRT. Jag stannade fyra nätter i KL men det kan man ju korta ned. Det var en fantastisk resa som ska göras om två gånger till detta år (med lite annan slutdestination). Kanske Manila förresten, får Googla lite och se om det ska vara kul. Vad säger @simon_says91?

Du får då uppleva den magiska FCT (First Class Terminal) i Frankfurt, blir förhoppningsvis hämtad vid planet i limo, flyger F till Tokyo med Lufthansa, F med Thai och sedan i C en kortare resa. Du har dessutom lite tid över att hänga i First Class lounge i Bangkok och få en massage samt en hel del tid i ANA suite lounge på Haneda.

Det går väldigt ofta att hitta två platser med Lufthansa i F till HND eller ICN med kort varsel (och även returresa). Om det är mindre bra med platser kan man även åka via Munchen och då hänga vid deras nya lounge för F.
 
Jag gjorde nästan samma resa som @simon_says91 rekommenderar för några veckor sedan. Min slutdestination var Kuala Lumpur isf Manila. I övrigt samma upplägg förutom att jag slapp byta flygplats till NRT. Jag stannade fyra nätter i KL men det kan man ju korta ned. Det var en fantastisk resa som ska göras om två gånger till detta år (med lite annan slutdestination). Kanske Manila förresten, får Googla lite och se om det ska vara kul. Vad säger @simon_says91?

Du får då uppleva den magiska FCT (First Class Terminal) i Frankfurt, blir förhoppningsvis hämtad vid planet i limo, flyger F till Tokyo med Lufthansa, F med Thai och sedan i C en kortare resa. Du har dessutom lite tid över att hänga i First Class lounge i Bangkok och få en massage samt en hel del tid i ANA suite lounge på Haneda.

Det går väldigt ofta att hitta två platser med Lufthansa i F till HND eller ICN med kort varsel (och även returresa). Om det är mindre bra med platser kan man även åka via Munchen och då hänga vid deras nya lounge för F.
HKG finns också ofta men då "via" MUC (FRA-MUC-HKG).
 
@kaktusen själva Manila är väl inget att hänga i julgranen. Jag skulle ta och flyga vidare inrikes dock hålla sig undan dem verkligen södra delarna av Filippinerna.

Alternativet är att man flyger till jakarta annars och får en F flygning med SQ.
 
Toppen