Senaste nytt

Bildreserapport: China Airlines Business class A330 Hong Kong-Taipei

Dr. Miles

Expert
Jag köpte KLMs mistake fare mellan Köpenhamn-Taipei i Business class för ca 6.500 SEK inkl. skatter i februari.
På ditvägen flög jag via Hong Kong för att kunna flyga med KLMs Boeing 747 med nya Business class kabin. Vilket gav mig möjlighet att välja mellan Cathay Pacific och China Airlines flight på Hong Kong-Taipei.
Jag behövde extra status miles till Flying Blue för att kunna behålla Flying Blue Silver så valde jag China Airlines, som är Skyteam medlem.

China Airlines A330: (bilden var dock tagen i Shanghai)
China Airlines A330, SHA.JPG



Avståndet mellan Hong Kong-Taipei är ca 500 miles, vilket är ungefär lika långt som mellan Stockholm-Hamburg.
Planerad flygtid var ca 2 timmar men verkliga flygtiden var ca 1 timme 20 minuter.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper



Boarding:

Som det brukar att vara på Hong Kong flygplats, det fanns tydliga fållor och separat Priority boarding kö.
Det var dock ganska många som åkte med i Business class och/eller hade status.
Kanske inte så konstigt med tanke på att det är China Airlines mest trafikerade rutt. 10 avgångar per dag och de flesta avgångar är med widebody plan.
China Airlines Business class A330 HKG-TPE, 01.jpg

China Airlines Business class A330 HKG-TPE, 02.jpg


Kabinbilder:

Denna kabin var regional Business class med 2-2-2 konfig.
Seat pitch var 63 tum enligt China Airlines webbsida.
China Airlines Business class A330 HKG-TPE, 03.jpg

China Airlines Business class A330 HKG-TPE, 04.jpg

China Airlines Business class A330 HKG-TPE, 05.jpg


Stolen:

Angled lie-flat (166 graders vinkel)
China Airlines Business class A330 HKG-TPE, 06.jpg

China Airlines Business class A330 HKG-TPE, 07.jpg

China Airlines Business class A330 HKG-TPE, 08.jpg

China Airlines Business class A330 HKG-TPE, 09.jpg


Benutrymme
China Airlines Business class A330 HKG-TPE, 10.jpg



IFE:
China Airlines Business class A330 HKG-TPE, 11.jpg


Enligt deras videoreklam, deras Business class på Boeing 777-300ER har liknande stol som Cathay Pacific eller American Airlines Business class.
China Airlines Business class A330 HKG-TPE, 12.jpg


och i Economy class skulle det finnas liknande koncept som Air New Zealands Economy Skycouch.
China Airlines Business class A330 HKG-TPE, 13.jpg


Pre-flight drink: äppeljuice

China Airlines Business class A330 HKG-TPE, 14.jpg


Matmenyn + drinkmenyn:

China Airlines Business class A330 HKG-TPE, 15.jpg

China Airlines Business class A330 HKG-TPE, 16.jpg


Mat:

Varmrätt: fisk och ris
Dessert: lite torr tårta och frukter
China Airlines Business class A330 HKG-TPE, 17.jpg


Ankomst:

Jag vet inte om jag hade maximal otur men det var gigantisk kö vid immigration på Taipei Taoyuan T1. Det tog över en timme för att passera immigrationen.
Det fanns separat kö för automater men det var endast för taiwaneser och utlänningar som är bosatta i Taiwan.
Om jag inte hade incheckat bagage hade jag nog gått till immigraitonen på T2.
China Airlines Business class A330 HKG-TPE, 20.jpg

China Airlines Business class A330 HKG-TPE, 21.jpg


Sammanfattning:
Maten var helt OK för en 1,5 timmes flight. Servicen upplevde jag som något stressigt pga nästan full beläggning i Business class.
Jag har åkt med Cathay Pacific och EVA Air i Business class på denna sträcka därför kan jag säga att China Airlines hamnar tyvärr på trean av de tre flygbolagen.
Hade jag inte behovet av extra status miles hade jag valt Cathay Pacific.
 
Last edited:
Toppen