Senaste nytt

Reserapport från Tarom, Arlanda - Bukarest

Liten rapport från helgens upplevelser med detta Skyteam-bolag.

Arlanda-Bukarest, fre 27 maj.
Ingen incheckning öppen 2h innan och inga automater, lång kö, tur att jag hade med mig ett utskrivet boardingkort. Visade sig sedan vid gaten att folk fått vänta EN timme ytterligare och incheck var långt ifrån klar i tid, hörde jag. Detta försenade boarding och pushback.

Equipment change från 737-700 till A318. Bingo för mig som gärna flyger Airbus-baby. Men kaos för folk som hade fel platser, när Tarom inte hade ändrat flygplanstyp i datorn. Dock sämre business class-säten, med blockat mittsäte istället för en riktig stol typ Turkish nya A321.

9c77311a997d84066944b60646b54c92.jpg

340e1ed4ee31b7aa8c3fbf1f4d8a0e53.jpg


Ingen champagne som pre-departure drink, endast juice och water.

Kudde delas ut. Mousserande vin, troligen rumänskt, serverades med jordnötter och våtservett. Rumänien är ett lite dolt men upcoming vinland.


ada1127a82535e9ed6818f50abc5ece9.jpg


Sen kom den varma handduken.

Middag:
- Sallad med små goda kikärter, soltorkade tomater och oliver i tomatvinegrett
- Bröd
- Gryta med kyckling, grönsaker och ris
- Ost, kex, vindruvor
- Moussedessert med sockerkaksbotten
- Te och cognac

73c1cb2e527d76c466f40cc8e5b0b557.jpg


Trevlig omtänksam CC som upprepade gånger frågar "something else?".

Trevlig fredgskvällsflygning påväg mot äventyr på okända marker. Spänning och reslust i luften!

Tillbakavägen, Bukarest-Arlanda, sön 29 maj.

Turen till flygplatsen tar 20 min. Såg ingen business class check in eller några automater. Fullt med folk framför några Tarom-diskar. Såklart när dom har många avgångar på morgonen. Tur att jag hade ett redan utskrivet boardingkort.

Säkerhetskontroll och passkontroll tog 15 min. Rörigt.

Loungen. Kvinnan vid disken så fruktansvärt arrogrant. Pratandes i telefon avvisar hon mig eftersom "you dont have platinum card" innan jag hinner påpeka att jag flyger business. "Ok, ok" och blir insläppt. Det syns nämligen inte på boardingkortet, bara "Skypriority". Kass. Det blev ett rapporteringsmail till Tarom med "tips" på hur dom kan förbättra sin markservice både på OTP och ARN.

Henry Coanda är en relativt modern flygplats, men det tillåts rökning inomhus! Omodernt.

a0e37375020bf0b9a7f81a3df4c67ced.jpg


Boarding långt efter utsatt tid, men vi kom iväg bara 10 min sena. Kort flygtid och framme ca 12 min före.

Sätena på 737-700 är stora och breda, men slitna.

de1dbfac4d2fbe79824feeb5d4cdd40e.jpg


God frukost ombord. Näst bästa äggröra/omelett som jag fått på ett flygplan efter Swiss.
aa103cb8db6b58c7e3390ebf8fdbcaf2.jpg


Fin flygmorgon med lika vänlig CC ombord som på nervägen. Väl värt att få testa Tarom. Just nu har dom kampanj från Stockholm tror jag, om nån blir sugen.
 

CJR

Medlem
Trevlig rapport. Kul med bolag som har "riktiga" fåtöljer i business inom Europa.
 
Toppen