Senaste nytt

Ukrainsk valuta

Andreas Q

Medlem
Skall göra en östeuropeisk turné under semestern. Kör bil Polen-Vitryssland-Ukraina-Transinistrien-Moldavien-Rumänien-Slovakien-Tyskland-Hem.

Nu har problemet uppenbarat sig att Ukrainsk gränspostering verkar vilja att man har valuta nog att försörja sig cash. Någon som vet om € duger? För jag har försökt både med min bank Forex och Svea ekonomi (gamla xchange) för att få tag på ukrainsk valuta utan framgång...
 

NyfikenGrau

Medlem
Ingen som kollade mig när jag var där förra året (inresa Odessa flygplats, lagen är flera år gammal) och alla jag pratade med sade att de aldrig blivit kollade. Enligt UD:s länk gäller det också 800 UAH/dygn, dvs mindre än 300 SEK/dygn, och sist men inte minst att värdet på eventuell retur/vidareresa samt hotellbokningar dras av från detta, så det är nog inget att oroa sig över. "Det sägs" att den av naturliga skäl dock tillämpas väldigt noggrant vid östra landgränsen...
 

nota bene

Medlem
All form av rimlig valuta räknas normalt i dessa fall, om det inte uttryckligen står något annat i lagen. Det innebär att usd och eur inte kan vara några problem. I Vitryssland brukar USD vara ganska standard förutom inhemsk valuta.
 

Canadien

Medlem
Den skrivningen är mest till för att hindra de som ser uppenbart fattiga ut att ta sig över gränsen. Är du hel och ren så är det ytterst sällsynt att kontanta medel undersöks, sådiva inte tullkontrollanten vill ha en muta.
 

Troy1

Medlem
Ska du resa från Ukraina till Moldavien genom Transnistrien, se till att du får en Moldavisk stämpel innan du lämnar Moldavien. Sist jag var där fick man ingen när man kom in i Moldavien genom Transnistrien då det inte är någon "riktig" landgräns.
 

gdaily

Medlem
Euro och dollar funkar utmärkt. Fast bäst hämtar du kontanter i vanliga bankomater.
Brittiska pund kan vara svårare att växla, förutom i storstäderna.
 
Toppen