Senaste nytt

Hyrbil på Los Angeles Airport - Avis, Sixt eller annat?

ejm

Medlem
Ni som har hyrt bil på Los Angeles Airport, vilken firma har ni använt? Tittar främst på Avis eller Sixt då de har vettiga priser samt att jag har bra erfarenheter från AVIS i USA sedan tidigare och har Sixt Platinum. Hertz går bort då de vill ha ungefär 2x så mycket betalt som ovan bolag och jag saknar status där (vad det nu är värt?).

Är det enkelt att ta sig till utlämning mm.? Snabbt att få ut bil som Preferred eller Platinum?
 

ski

Medlem
Har bara lämnat igen på Sixt i Los Angeles och den ligger vettigt till. Shuttle går regelbundet. Jag brukar använda mig av Sixt i USA då deras priser oftast är vettiga. Bokar med Eurobonusnummer och då ingår det mesta i försäkring. Jag hämtade ut bilen i Santa Monica.
 
  • Gilla
Reactions: ejm

surfdude

Medlem
Om valet faller på Sixt kan det vara bra att veta att det finns två Sixt-kontor på flygplatsområdet. Det ena ligger på 9000 Bellanca Ave och dit kommer man med Sixt egen shuttle och det andra ligger inne i Hotel Renaissance på 9620 Airport Blvd och dit kommer man med hotellets shuttle.

Jag hyrde via holidayautos.com när jag var där för några veckor sedan och då framgick inte detta på bokningsbekräftelsen, vilket resulterade i att jag hoppade på Sixt shuttle vid ankomst till LAX när jag egentligen skulle till hotellet :rolleyes:
 
  • Gilla
Reactions: ejm

Bryant

Medlem
Bokade hos Sixt. Dålig service. De ville sälja på mig en bil för endast 100$ extra per dag (tot 400). Ett argument var att bilen kostade 90.000$ och den jag bokat endast kostade 50.0000....

När jag tackade nej så var det bara att sätta sig och vänta 2h för att min bokningstid skulle infinna sig. (Kom tidigt)
 
Bokade hos Sixt. Dålig service. De ville sälja på mig en bil för endast 100$ extra per dag (tot 400). Ett argument var att bilen kostade 90.000$ och den jag bokat endast kostade 50.0000....

När jag tackade nej så var det bara att sätta sig och vänta 2h för att min bokningstid skulle infinna sig. (Kom tidigt)
Vad var dålig service? Att de inte hade din bil klar ett par timmar innan du skulle hyra den eller att de försökte ge dig en bil som var klar när du kom tidigt?
 

pljung

Medlem
Alltid bokat hos Avis, och som Preferred blir du avsläppt av shuttlebussen vid ett kontor endast för Preferred där servicen är snabb och också enligt mig bra. Första gången jag hyrde bil på LAX klev jag av misstag INTE av där och fick köa nästan 1 timme för att få bil.....
Shuttlebussarna går ofta, men glöm som sagt inte bort att kliva av vid kontoret för Preferred :)
 

augu12345

Medlem
Japp, håller med föregående. Avis är outstanding. Är du preferred tar det max 5 minuter att få sin bil, och då har jag ändå anlänt kring jul några gånger. Helt ok bilar också, dock har Hertz betydligt mer spännande saker varför vi vid nästa resa kommer att testa dem trots viss prisskillnad. Att köra en Mustang cab i 10 dagar istället för en Kia kan faktiskt vara värt några extra kronor :)
 

ollek

Medlem
Har haft bra erfarenhet av AVIS och precis som pljung säger så är det väldigt smidigt, speciellt med Avis Preferred. Men nu ska jag berätta om SIXT och det var en annan femma. Varning för lång inlägg.

Kom precis hem från 10 dagar i Los Angeles och för första gången i USA så provade vi på att hyra bil på SIXT, dels för att priset var bra, runt 400 dollar för 10 dagar och man brukar kunna få lite roligare bilar. Speciellt nu när dom har öppnat sitt egna kontor på 9000 Bellanca Ave, så hade jag förhoppningar om att det skulle gå lika smidigt som Avis, Hertz osv.

Efter en lång flygning med spädbarn så var vi peppade på att komma iväg snabbt för att slippa den värsta trafiken. Hade fått både mail och en notis i appen om att bilen var redo för pick-up och shuttlebussen kom snabbt så vi anlände vid kontoret strax efter den valda tiden. Möttes av en kö på kanske 10-15 personer som sträckte sig ut på trappan. Efter kanske 25 minuter fick vi hjälp av en trevlig man, som sa att våran bil inte var framkörd men att han skulle ringa efter den, han lovade att det skulle ta max 15 minuter och under tiden gjorde vi klart pappersarbetet och han även prata om barn och om att vi hade en kärlek till samma märke på glasögon. Han försökte lite försiktigt sälja på mig en dyrare bil för att "slippa vänta" men tackade nej till det. Efter ca 20 minuter så började han bli stressad och det verkade som att dom inte hade några bilar i vår kategori inne, han löste det med en "complimentary upgrade" till en Cadillac SLX, hjälpte oss ut i garaget med väskorna och tog fram en barnstol, sen sa han att bilen var påväg från tvätten och skulle komma om några minuter.

Nu började väntan, efter kanske 30 minuter och ingenting hade hänt så kom en ny anställd fram och frågade om hon fick se vårt kvitto för att kolla upp vart bilen var, hon återkom och sa att den var hos tvätten och att den snart skulle komma. Fick även samma besked från en annan anställd som sa att hon med egna ögon sett bilen på tvätten.

Efter 1 timme och 30 minuter med samma typ av besked från många olika personer så kom en kvinna äntligen med nycklarna och sa att bilen stod parkerad längre bort i garaget. Den blev alltså inte framkörd som lovat. Vid det här laget var vår son rejält trött och vi kände att vi bara måste komma iväg. Jag går och hämtar bilen och sekunden jag sätter mig i den så förstår man att den inte är städad. Det luktar som att någon har rökt i den och vid en första anblick ligger det tomma flaskor och servetter i dörrarna och på golvet. Påpekar detta för den första mannen vi hade kontakt med som tar bilder med sin mobil, slänger det synliga skräpet och ber om ursäkt. Han säger att han ska ge oss rabatt.

Vi borde egentligen inte accepterat detta utan bett om en ny bil, men vi kunde inte vänta längre på grund av att vår son inte mådde bra. Riktigt övertrött och hungrig. Vi påpekar för den anställda som sa att hon sett bilen städas med egna ögon att den är smutsig och hon upprättar en complaint och vi får ett nummer på den och hon säger att en rabatt ska läggas på.

Vi kör iväg, hamnar självklart i bilkö och sitter där i nästan 2 timmar. Under tiden inser vi att bilen är riktigt äcklig, det är matrester på flera ställen, tomma förpackningar i alla möjliga fack och ser att någon målat med bläckpenna i lädret i baksätet. Ser ut som en barnfamilj har levt i bilen i 2 veckor. Hittar även någon form av ID/sjukförsäkrings-kort. Får tvätta av ratten med våtservetter på grund av att jag känner mig så äcklad.

Dagen efter (fredag) formulerar vi ett lång mail med bilder och alla tidsangivelser till SIXT och försöker att inte tänka mer på det, vi vill inte att hela semestern ska fokusera på detta. Men samtidigt safe och inte råka åka på att det är vi som gjort detta. Får ett "standardsvar" på lördagmorgon att dom är ledsna för det som hänt och att rabatten (15% ligger inlagt), vi känner os inte alls nöjda med det och svarar att vi vill ha en ren bil och mer rabatt. Får inget svar under helgen och på måndagsmorgon skickar jag samma mail igen. Nu reagerar dom snabbare och efter några minuter ringer en anställd från LAX-kontoret upp och säger att hon fått mitt mail vidarebefordrat från kundtjänst och att hon lagt in 30% rabatt och ordnat så vi kan komma in och byta bil. Jag kör dit nästan direkt för att slippa trafiken och bytet går ändå relativt smidigt, vi får samma typ av bil men en ren.

Efter detta så släppte vi det helt och nöjt av semestern i stället, så här i efterhand kanske vi borde varit ännu hårdare och framförallt inte accepterat den första bilen på plats. Men nu var vi tvungna att tänka på någon annans välbefinnande först.

Det positiva var väl att bilen var väldigt välutrustad och att returen gick lika smidigt som hos dom andra. Medans vi väntade så var det 3-4 andra kunder som också väntat upp emot 2 timmar och det kändes som att många var väldigt missnöjda med servicen.

Det var sista gången jag hyr av SIXT i USA, tråkigt för jag gillar deras vagnpark, men inte värt att råka ut för något liknande igen.

Om någon är sugen på att se lite bilder på en smutsig bil så finns dom här: Dropbox - Sixt complaint 008883326
 
Toppen