Senaste nytt

Gin & Tonic-tråden

palmen

Moderator
Verkar som om de flesta här inne har en förkärlek till att dricka GT när man är ute och flyger.
Det är väl en halv vetskap hur man fixar till den absolut bästa GTn.

Finns oändligt med olika kombinationer som man smakat genom åren.
Det självklara i en GT för mig är mycket is och citronskivor, sen börjar valmöjligheterna.
Vilken gin ska användas och vilken tonic?

När man var yngre så blev det en hel del Svensk Gin (218) - Systembolaget.se som bas, mest för att den var billig och "OK" som gin.
Efter att ha testat Bombay Saphire så fanns det ingen återvändo till Svensk Gin, den saken är säker.
Har senaste året dock börjat gå över till Hendrick's Gin (81679) - Systembolaget.se efter att ha fått tips från några gamla studiekamrater från KTH.

Vad det gäller Tonic så blir det mer eller mindre alltid Schweppes om man är i Sverige, köpa tonic på Lidl går väl an i nödfall men det blir inte samma resultat.

En GT efter midsommarlunch och minst en till innan midsommar-middagen är numera lika självklart som att det finns sill och nubbe till lunch.

Blir alltid lika glad när man får en riktigt bra GT på en bar, tyvärr så är det rätt många bartenders som dock inte kan göra en bra GT.


Vad är era bästa tips för en bra GT?
 

Paby

Medlem
Verkar som om de flesta här inne har en förkärlek till att dricka GT när man är ute och flyger.
Det är väl en halv vetskap hur man fixar till den absolut bästa GTn.

Finns oändligt med olika kombinationer som man smakat genom åren.
Det självklara i en GT för mig är mycket is och citronskivor, sen börjar valmöjligheterna.
Vilken gin ska användas och vilken tonic?

Japp, mycket is håller jag med om, det måste det vara. Jag dricker helst på Hendricks eller Tanqueray No Ten. Blandad på Tanqueray gärna med citron i, men i en GT på Hendricks har jag allra helst en gurkstav (skuren som en "kvart" från gurkan, nästan lika lång som glasets längd). Gurkstaven ger en riktig smaksensation i kombo med Hendricks så har ni inte provat så rekommenderas det!
 

Palazzi

Medlem
Amerikanska Leopolds Gin med Fentimans buteljerade Tonicvatten. Två kuber is, ingen citron.....höjden av njutning:cool:

Leo.jpg 41c2djcFf3L.jpeg
 

johanolsson

Medlem
Mina herrar,

Äntligen snackar vi om sådant jag kan förstå.

1) Hendrick's Gin med is, Tonic, och gurkskal. Snurra skalet runt i glaset, ner med isen, på med gin och fyll på med Tonic.
2) Tanquery (iskall) med gurka ger en liknande smak, där det blir en mjukare touche mellan enbären och gurkan.
3) Enligt Ian Fleming i boken Dr No dricker Mr. Bond sin GT dubbel och genom att pressa en hel grön limonell ner i ett glas, fyller på med is, och sist tonic. Njuter gör man med utsikt från en balkong på Blue Hills Hotel i Kingston. (Källa: sid 34)
Drick två stycken.

Det sista i nr 3 är mitt bästa tips ;)
 
Last edited:

johanolsson

Medlem
Jag tar tillfället i akt och tipsar herrarna om att besöka restaurang Hawksmoor om ni befinner er i London. Tre restauranger har denna kedja runt om i denna huvudsatd, och de serverar en GT på lika många sätt som du kan gissa dig till. De utgår från spriten och sedan kör de på. Har provat sju versioner under mina besök där.

Beställ gärna in en Vesper också, för att följa Bond-temat. Bästa mina läppar någonsin fått smaka.
 
Håller med om att Ginen ska vara riktigt kall. Jag förvarar flaskan i frysen så att den alltid är redo.

Sen en varning... Här borta i USA är det många bartenders som inte vet skillnaden mellan tonic water och soda water, så fråga alltid vilken tonic de har innan du beställer annars är risken att bli besviken stor. :eek:
 

Palazzi

Medlem
Håller med om att Ginen ska vara riktigt kall. Jag förvarar flaskan i frysen så att den alltid är redo.

Sen en varning... Här borta i USA är det många bartenders som inte vet skillnaden mellan tonic water och soda water, så fråga alltid vilken tonic de har innan du beställer annars är risken att bli besviken stor. :eek:

Det händer tyvärr alltför ofta även i Sverige...(på nattklubbar har det varit då...så vad kan förvänta sig?:p). I Italien är det faktiskt bättre, men givetvis har jag serverats mindre bra GT:eek:r även här...
 

JonW

Medlem
Hendricks eller Bombay S är mycket bra. Men T Ten står i en klass för sig vill jag påstå.
Den är så bra att den nästan är synd att spä ut, enda ginet jag kan tänka mig att dricka rent.
Bästa GT:n jag fått i Sthlm är den på Diplomat. Mycket för att dom använder en ovanligare tonic, minns dock tyvärr inte vilken.
Sen tycker jag ännu bättre om en Gin Bitter Lemon, tyvärr är den dock svår att få på flyg.
Möjligen kan BA ha den, någon som vet?
 

rob74

Medlem
Drack ju faktiskt GT i tisdags på vägen ner till Malaga... Det var ett tag sedan jag gjorde det på flyg. Det brukar mest bli champagne... Men på den gamla ekonomiklassens dagar slank det ner ett antal GT. Nu hade jag ju dryga 4 timmars flygning, så det hanns ju med utan att stressa.
Hemma har jag för tillfället Tanqueray, Hendricks (och ja, alltid med gurka) och The Botanist. Den senare är gjord hos Bruichladdich på skotska Islay, mer kända för rökig malt... En riktigt trevlig gin som Systemet hade på beställningssortimentet i fjol.
 
Toppen