Senaste nytt

Frivillig downgrade vid check-in/gate?

Yekermo

Medlem
Jag har ett ganska udda problem som jag undrar om någon vet svaret på.

Bakgrund: ska flyga en tre-timmars flight (BKK-HKG) och är bokad i business. Min resepartner är dock bokad i ekonomi och det är viktigt för oss att kunna sitta tillsammans under resan, för att diskutera ett kommande projekt.

Min fråga är således - kan jag nedgradera mig frivilligt till ekonomi på flygplatsen? Vid check-in, lounge eller gaten?

Biljetten är en award bokad med Lifemiles och där kostar det ju 150$ om man ska ändra...har även ringt flygbolaget i fråga men de säger att jag måste kontakta Lifemiles för att ändra biljetten.
 
Last edited:

Thornado

Medlem
Om du bokar om till economy med Lifemiles så borde du väl få tillbaka mellanskillnaden i poäng (dvs betala 20k poäng istället för 36k)?
Dessa 16k poäng i mellanskillnad är ju värda 240 USD (åtminstone med det poängpris man får om man delar upp betalningen poäng+cash vid bokningstillfället), så även om du måste betala 150 USD i ombokningsavgift så borde det vara värt det (framförallt för att du vet att du slipper eventuellt tjafs vid flygningen).

Om du ändå inte vill boka om så har du antagligen inte rätt att kräva att få bli nedgraderad, men jag har mycket mycket svårt att se att det i praktiken skulle vara ett problem. Jag skulle börja att förklara situationen vid incheckning, kan de inte hjälpa där så se till att vara vid gaten i god tid och försök där, och i sista skedet, gör som @johhenrik föreslår (här är det givetvis bäst om personen i economy har en ledig plats bredvid sig eller sitter på en 2-sätessektion för sitter man på en "trea" så finns ju risken att det är ett par som sitter på de andra två platserna som inte vill splitta på sig även om de får sitta i business).
 

pep

Medlem
Rejser med ET804 fra DAR til ADD. De har downgraded min aircraft fra B787-900 til B737 på grund af næsten tom economy-kabine. Men: Biz sectionen er nu overbooket med 3 pladser. Jeg fik det sidste biz-sæde men har nu indgået en volunteerly downgrade mod 250 usd. Fra Addis er jeg oppe i business igen...for mig no big deal - jeg beholder mit special meal fra biz plus jeg bibeholder lounge access. For en billet til 1400 USD for 4 legs er det fint at få ca. 20% af billetten tilbage bare ved at sidde i monkey på et lille "leg" i 3 timer....Win/win (entire itinary; BKK-ADD-DAR//DAR-ADD-BKK)
 

pep

Medlem
Jeg har nu arriveret Addis; turen fra Dar?: De behandlede mig som en konge i economy og jeg næsten skammede mig over at få champagne og alle bz-class meals bragt ned til række 17 (jeg fik endog min red-snapper special meal og spiste den først. siden kalv, derefter okse..) Fik menuen fra business og kunne vælge al mad og drikke fra deres sektion. Meget flabet, med misundelige passagerer omkring mig. Jeg havde 3 sæder for mig selv på trods af, at eco var 75% fuld. Sidder i Cloud Nine og skal ned og forsøge at indløse mine vouchers....
 
Bakgrund: ska flyga en tre-timmars flight (BKK-HKG) och är bokad i business. Min resepartner är dock bokad i ekonomi och det är viktigt för oss att kunna sitta tillsammans under resan, för att diskutera ett kommande projekt.

Min fråga är således - kan jag nedgradera mig frivilligt till ekonomi på flygplatsen? Vid check-in, lounge eller gaten?
Jag flög CPH-ARN i juni med en tjejkompis, hon i Go jag i Plus. Frågade i check-in om de kunde nedgradera mig så vi fick sitta tillsammans - den vänliga kvinnan lyfte telefonen och ringde någon i gate, tjattrade i 30 sekunder, och meddelade sedan att mitt sällskap hade blivit uppgraderad till Plus istället. Tyckte det var mycket fin service!
 
Toppen