Senaste nytt

Visum Ryssland, behövs det här?

Låt säga att jag bestämmer mig för att resa till Tokyo med avgång från DME.

Avgång December 1 klockan 20:25 från DME.
Hemkomst December 8 klockan 19:25 till DME.

Då funderar jag över vad som egentligen är bäst?

Fråga: Får jag sova/vistas på DME från 19:25 till klockan 07:05 dagen efter? Utan speciella visum?

Jag tänker mig följande rutt:

Avgång ARN 06:40 till VIE 09:05
Avgång VIE 10:00 till DME 14:50

Alternativt:

Avgång ARN 07:45 till MUC 09:55
Avgång MUC 10:55 till DME 15:55

På detta sätt har jag god marginal till flyget som avgår DME 20:25. Nackdelen är 55 minuters connection i VIE.
MUC connection ger mig fem minuter extra. Dåligt med reservplaner vid extrema förseningar här.

Angående hemresan. Ställer till det lite grann då man anländer rätt sent, 19:25 till DME så det finns inte så mycket alternativ.
Därför funderade jag över om det var tillåtet att boka ett flyg hem den 9:e December runt 07. Exempelvis via FRA (07:05) eller VIE (07.20).
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Glöm inte att alla flygplatser i världen är hjälpsamma för anslutning på airside med två olika biljetter.

T ex när jag landade på Beijing T2 med SriLankan och skulle resa vidare med China Southern, fanns det ingen personal på transitdisken därför var jag tvungen att gå ut på landside.
Det var inga problem för mig som inte behövde något kinesiskt visum men jag kan tänka mig att det kan hända liknande sak på andra flygplatser.
 
Glöm inte att alla flygplatser i världen är hjälpsamma för anslutning på airside med två olika biljetter.

T ex när jag landade på Beijing T2 med SriLankan och skulle resa vidare med China Southern, fanns det ingen personal på transitdisken därför var jag tvungen att gå ut på landside.
Det var inga problem för mig som inte behövde något kinesiskt visum men jag kan tänka mig att det kan hända liknande sak på andra flygplatser.

Det är det som oroar mig lite.
Om jag ankommer med OS eller LH och sen ska vidare med QR.
Jag tänker mig att det kan bli problem med incheckning och med väskor etc.

Eller terminalbyte i värsta fall?
Känns som jag måste läsa på en hel del om detta under helgen då jag inte har så bra koll.
Man vill ju helst inte hamna i problem i Ryssland.
 

Dr. Miles

Expert
Det är det som oroar mig lite.
Om jag ankommer med OS eller LH och sen ska vidare med QR.
Jag tänker mig att det kan bli problem med incheckning och med väskor etc.
Om du vill resa utan ryskt transitvisum, glöm incheckat bagage i båda riktningar.

Eller terminalbyte i värsta fall?
Känns som jag måste läsa på en hel del om detta under helgen då jag inte har så bra koll.
Man vill ju helst inte hamna i problem i Ryssland.
@Kricka och @Murre har en hel del erfarenhet på flygplatser i Ryssland. Hoppas att de kan svara på din fråga.
 

agehall

Medlem
Jag vet inte hur det ser ut på DME, men jag *tror* det ska funka utan visum då du inte har något krav på att resa vidare med samma flygbolag.

IFS Sweden är ett bra ställe att börja läsa på.
 
Om du vill resa utan ryskt transitvisum, glöm incheckat bagage i båda riktningar.

Okej. Det är så tråkigt alltså. Då kommer vi till min reservplan. Resa till Tokyo med handbaggage och sedan hoppa av i DOH på vägen hem och boka bonuresa/enkelbiljett till ARN så jag får med mig saker från Tokyo.

Givetvis bokar jag T/R biljett till DME men får plötsligt ont i magen i DOH på vägen hem.
 
Toppen