Senaste nytt

SAS prissättning på ungdomsbiljetter.

Hallå.

Någon som har koll på sas prissättning på ungdomsbiljetter? Tex så finns det nu tur och retur biljetter Stockholm - Tokyo med utresa i juni under 3000kr med utresa senast 15 juni, hemresa senast den 29 juni. Säljs dessa biljetter alltid billigt några veckor innan avresa? Söker man i juli eller augusti så finns det inga biljetter.

Samma sak på finnair, där kan man också hitta enkelbiljetter Stockholm- Tokyo för 2800kr under juni månad, men söker man längre fram finns de inte. Samma sak där att de säljs billigt innan avresa? Finnairs hemsida är värdelös att söka på om man letar enkelbiljetter dock, man får ingen vecko eller månadskalender utan måste söka dag för dag. SAS är mycket bättre på den punkten, jättelätt att söka. Men SAS säljer bara tur och retur biljetter, men dom är billiga är har bra värde även om man bara utnyttjar utresan.
 

Abbs

Medlem
Priset är detsamma oavsett tidpunkt så länge det finns tillgänglighet i bokningsklassen.
 

In_Sweden

Medlem
Priset är detsamma oavsett tidpunkt så länge det finns tillgänglighet i bokningsklassen.
Inte riktigt. En vecka innan så går priserna upp lite (åtminstone på short-haul).
Så en resa som normala fall kostar ungefär 550 med ungdomsbiljetter kostar 6 eller färre dagar innan avresa runt 700.

Jag vet inte om samma sak gäller för långhaul ungdomsbiljetter.
 

Dr. Miles

Expert
Många av ungdomsbiljetter har samma bokningsklass som vanlig vuxenbiljett.
Så länge det finns tillgänglighet i den bokningsklassen går det att köpa.
Sedan är det en annan sak om det är attraktivt pris eller inte.
 

bnr

Medlem
Många av ungdomsbiljetter har samma bokningsklass som vanlig vuxenbiljett.
Så länge det finns tillgänglighet i den bokningsklassen går det att köpa.
Sedan är det en annan sak om det är attraktivt pris eller inte.
Trodde att V bara var Youth intra-EU? Eller har jag fel?
 

Abbs

Medlem
Inte riktigt. En vecka innan så går priserna upp lite (åtminstone på short-haul).
Så en resa som normala fall kostar ungefär 550 med ungdomsbiljetter kostar 6 eller färre dagar innan avresa runt 700.

Jag vet inte om samma sak gäller för långhaul ungdomsbiljetter.
Har bara gjort empiriska undersökningar i priset för Ungdom Long Haul. Där är priset detsamma förutsatt att alla villkor uppfylls. SAS hemsida kan dock vara lite skum och höja priserna om man ändrar i kalendervyn, men då är det bara att söka igen så är det låga priser igen :rolleyes:

Edit: Ska tilläggas att jag alltid kollar mer än en månad innan avgång. Priserna kan skilja sig då, om man lyckas hitta en biljett, antar jag.
 
Har ingen koll på long haul, men på short haul är det som skrivs definitivt tillgången i V-klas som styr. Priserna brukar, tycker jag, vara relativt statiska även väldigt nära inpå. Vilket kanske är ungdomsbiljetternas bästa "förmån". Kunna (i princip alltid) boka morgonflygen imorgon bitti mellan t ex GOT-ARN för ~500kr, så sent som idag.
 

bnr

Medlem
Min uppfattning är att inrikes Youth alltid kostar runt 400 SEK per ben om man är ute tidigt, 500 SEK när man börjar närma sig avgångsdatum (1 vecka innan?).
 

bnr

Medlem
Ja, du har fel. Inte bara i V klass. :)
Det finns ungdomspriser bl a i O, T klass även inom Europa.
Om det är förmånligt pris eller inte är en annan diskussion.
Sorry, kanske var otydlig.
Går det att köpa "vanliga" (ej Youth) biljetter i V-klass intra-EU med SK?
 
Toppen