Senaste nytt

2 flyg med samma flygnummer – räknas som 1 segment?

mika

Medlem
Jag flög nyligen sträckan Washington Roland Reagan – New York JFK – London Heathrow med American Airlines. Jag har flugit samma sträcka flera gånger men denna gång hade båda segment (DCA-JFK och JFK-LHR) samma flygnummer (AA104), fast det är två helt separata flyg med olika plan. Jag krediterade till Finnair Plus och fick bara 1 segment. Tidigare har jag fått 2 segment på samma sträcka, när det inte var samma flygnummer, fast ungefär samma tidtabell. Poäng som jag fick stämmer. Nu spelar det inte något större roll för mig för jag kvalifiserar med poäng, inte segment, men jag är nyfiken att veta om det generellt stämmer att man bara får 1 segment från 2 separata flyg om dom finns på samma flygnummer?
 

pep

Medlem
Svaret er "Ja". Derfor kan det betale sig at søge at få andet flynummer på det andet segment. F.eks når jeg flyver med QR fra Hanoi til Doha skifter jeg til et andet flynummer i Bangkok og optjener et segment mere. Hvis jeg ikke skiftede til et andet fly, ville jeg blot få miles og tierpoints for 1 segment på trods af at der er 2 flyvninger
 

Dr. Miles

Expert
Om det är en och samma dag brukar att räknas som en flygning.
Vissa flygningar som korsar flera tidzoner och i så fall de räknas fortfarande som en flight. T ex BA15 mellan London - Sydney via Singapore, även om London-Singapore sker dag 1 och Singapore-Sydney sker dag 2.
 

mika

Medlem
OK, bra att veta. Jag måste säga att jag inte ens märkte att allt var på samma flygnummer när jag bokade
 

fly4fun

Medlem
Inte bara AA. Gäller även UA och DL som efter alla sammanslagningar har brist på flightnummer och återanvänder samma nummer 2-3 gånger per dag på olika rutter.
 

chazzie

Medlem
Absolut något att se upp med om man är ute efter segment, det står väl bara för dörren att andra bolag gör liknande så det blir knivigare att få ihop segment... (Sitter i ett regnigt Hong Kong och surar :p )
 

AABack2ARN

Medlem
På AA används detta som sagt flitigt. Jag undrar dock hur de räknar i fallet AA108 som går HNL-LAX-LHR om man åker F första delen och C långa segmentet. Räknas allt som C eller F?
 
Toppen