Memorial day är nu på måndag 30/5 så det lär bli en intressant helg för resor. Det var någon som frågade tidigare om vem som betalar för security samt om mer pengar inte löser problemet. Det är väl hyfsat ontopic att nerda ned sig i lite mer detaljer kring TSA och hur det fungerar om man är säkerhetsintresserad. Eller rättare sagt inte fungerar. Svårt att hitta något så dysfunktionellt i Sverige men Migrationsverket och Arbetsförmedlingen är organisationer som får mig att tänka på TSA. Vi kollar lite mer på organisationen TSA:
----
TSA skapades efter 9/11 för att göra det säkrare att flyga. Organisationen ligger under Homeland Security tillsammans med ett flertal andra såsom Coast Guard, Immigration, Secret Service, etc. Pre-9/11 så hade flygbolagen själva ansvaret för säkerheten. Man kan väl sammanfatta det som att TSA är ett gigantiskt och dyrbart statligt fiasko. Enorma pengar går till denna organisation som inte har gjort det säkrare att flyga. Det har alltid varit otroligt säkert att flyga i modern tid. För amatören ser det ut att vara riktigt säkert att gå genom säkerhetskontrollen men det är "security theatre". Ett spel för galleriet.
2015 publicerades det uppgifter om det sk. "Red Team". Man har personal som reser precis som vanliga resenärer men har med sig farliga objekt som pistoler, stora knivar, bomber, etc i handbagaget. TSA lyckades då missa 95% av alla dessa objekt. Och sedan visade det sig att det inte alls var det "Red Team" som hade använt sina specialistkunskaper för att lura TSA. Det vara vanlig personal. Imponerande att vara så dålig får man väl säga.
TSA har en budget på runt 8 miljarder dollar och har ansvar för screening av bagage och passagerare vid runt 450 flygplatser i USA. Det är alltså "bara" fråga om screening, inte själva driften av flygplatsen. Det är inte relevant att jämföra med Swedavia i Sverige eftersom de är ansvariga för hela driften av flygplatserna inklusive säkerheten. TSA har runt 50 000 som arbetar med att screena resenärer och väskor på flygplatser i USA. Det blir runt 70-75 av den totala personalen. Ytterligare 10-15 procent jobbar som "Air Marshalls". Ytterligare 10-15% jobbar med säkerhet kring cargo etc. Resten är mindre avdelningar inom verksamheten.
Vem betalar för detta? En stor del betalas av resenärer genom en "9/11 passenger security fee". Efter 9/11 sattes denna till 2.5 USD per flight och passagerare. En round trip nonstop blev alltså 5 USD. Det kunde även bli 10 USD om man hade en connection åt båda hållen. Max belopp var då 10 USD.
För knappt ett par år sedan höjdes avgiften och strukturen gjordes om något. Avgiften är nu 5.6 USD enkel resa oavsett hur många transfers man har. En vanlig round trip nonstop kostar nu alltså 11.2 USD mot tidigare 5 USD. Det finns detaljer som kan innebära ytterligare avgifter, tex, en längre layover.
Genom dessa avgifter fick TSA in runt 2 miljarder USD under många år. Efter höjningen får man nu in knappt 4 miljarder USD. Resten står staten för. TSA är ett statligt bolag och som sådant fruktansvärt ineffektivt. En del undrar varför man inte spenderar mer pengar och kortar ned köerna? TSA är som ett svart hål och man kan i stort sett stoppa in obegränsat med miljarder med marginell förbättring.
Vilket påminner om Sverige och Migrationsverket som nyligen begärde 60 miljarder SEK extra för 2016 och 2017. Detta kommer förstås inte att vara i närheten av tillräckligt. Vi skulle kunna spendera 250 miljarder SEK och organisationsin skulle precis som idag vara ofattbart inkompetent, ineffektiv och kaosartad. Liksom Arbetsförmedlingen som precis spenderade 100 mio SEK på en ny hemsida. True story. Enda problemet var att hemsidan aldrig blev klar. Vi skulle säkert ha kunnat spendera 500 mio SEK på denna med ungefär samma resultat. Stora statliga program är ineffektiva och det är svårt att göra något åt det.
Kan man inte sparka ut TSA och köra privat screening? Svaret är ja och denna lösning kallas för SPP, eller Screening Partnership program. Ett 20-tal flygplatser i US är just nu med i detta program. San Francisco är nog den största. Man blir dock inte av med TSA så lätt. Även om man kör privat screening så kan man inte anställa Börjes SuperSecurity till sin flygplats. De privata screeners som är aktuella måste vara godkända och verifieras av TSA. Man kan heller inte sköta security som man vill utan TSA är med och styr ganska hårt.
De rapporter jag läst om SSP har varit att dessa flygplatser har nöjdare passagerare, eller man ska kanske säga mindre missnöjda, samt mindre klagomål. En fördel med SPP är att man slipper kostliga statliga avgifter som "federal employees" har rätt till. Man kan även styra personalen bättre och vara mer flexibel när problem uppstår. Det är precis som i Sverige i stort sett omöjligt att i USA sparka en statligt anställd person. Detta gäller inte private security. Om man inte sköter sitt jobb väl och får för mycket klagomål blir det avdrag på lönen eller sparken. Löser inte alla problem men att ha bra personal som inte bara väntar på kafferasten hjälper naturligtvis.
Hur gör man då resandet bättre och trevligare samt kortar ned köerna i USA? Svårt att säga. Mer pengar kanske löser en del av problemen. Man kanske ska dubbla 9/11 avgiften igen? Eller tredubbla? Personal som jobbar inom TSA är generellt ineffektiv, inkompetent och med låg arbetsmoral vilket är svårlöst. Man skulle göra resandet betydligt bättre genom att vara mer flexibel med personalen. Dvs att ha mer personal vid vissa flygplatser under peak hours och utsatta dagar. TSA är väldigt statisk och man följer helt enkelt ett schema oavsett hur bra eller dåligt det går.
Mer privat screening vore önskvärt men TSA är med och styr där också. Det är många som vill att TSA som organisation försvinner. Det är nog ingen bra lösning men att ha TSA betydligt mindre inblandat inom screening kan bara bli bättre. Situation just nu är katastrofalt dålig vid många flygplatser och passagerare är extremt missnöjda. Kanske höjer antalet "Air rage"?
Det är väldigt många som är rädda för att flyga och imponeras av säkerhetskontrollerna. Trots att det är enkelt för en normal person att ta med sig farliga objekt. Att flyga har alltid varit otroligt säkert och 9/11 ändrar inte på detta. Även om vi hade ett 9/11 varje månad så skulle det fortfarande dö mer människor i trafiken i USA varje år.
Förslag på hur man gör TSA bättre och screening i USA mer vänligt och effektivt?