Senaste nytt

Kreditkort som ger intjäning annat än till flygbolag

Funcadelic

Medlem
Jag kommer inte längre ha något behov av att samla bonuspoäng till flygresor, åtminstone inte de kommande åren. Däremot vill jag ogärna slösa bort potentiell intjäning genom att använda ett vanligt kontokort.

Med anledning av detta har jag börjat fundera på om jag inte bör skaffa mig ett kreditkort som ger mig intjäning som jag kan växla till hotell- eller loungebesök. Jag kommer resa såväl short- som long haul, så om det är ett hotellanknutet kort bör det finnas globalt.

Jag har spanat in Club Carlsons kort, vilket efter en snabb översyn, utan att läsa det finstilta, bör kunna fungera ganska bra.

Vad har ni för erfarenheter/tips?
 

JNH

Medlem
Tjäna Coop-poäng med Coopkortet, mastercard.

Nordic Choiceclub har ett mastercard där du tjänar poäng att använda till hotell. Kan även växlas till Coop...
 

Morgan

Medlem
Sj prio Mastercard? Bra värde när man nått upp till svart.

Annars tex Everydaycard som ger typ 1% i cash.
 

demgard

Medlem
Tjäna Coop-poäng med Coopkortet, mastercard.
Njaaaeeeee. Från 1/6 får man bara 0,5 poäng per spenderad krona utanför coop. Kollar du på att växla över till Nordic Choice får du 10 000 Choice poäng för 60 000 Coop poäng. En natt på Clarion Collection kostar 25 000 choice poäng, vilket är 150 000 Coop poäng och 300 000 spenderade kronor utanför Coop. MedMera kort för poäng när man handlar på Coop? Absolut! MasterCard, nja. Det blir en dyr natt det..

Sj prio Mastercard? Bra värde när man nått upp till svart.
Kan inte riktigt hålla med som detta heller. Själv tycker jag att SJ lite urinerar över allt vad status heter. För det första ska man veta att nivåpoäng nollställs för varje nivå, alltså när du kommit upp till grå har du 0 nivåpoäng och behöver då 25 000 för att ta dig till svart. Sen tjänar man "10-30 poäng per 100 kr utanför SJ". Minns inte vad spannet står för, men jag har för mig att det är 10 poäng som vit, 20 som grå och 30 som svart (kan vara fel dock). Det är också dyrt för att komma upp i status, då är det bättre att bara åka tåg som Prio medlem istället för Master Card. Men åker man mycket tåg så kanske..

Men vad det gäller status då. Vit och grå nivå är totalt meningslöst. På svart nivå är det enda som överhuvudtaget är värt något att du kan hoppa på valfri avgång med lediga platser samma dag om du har bokat en resa på sträckan. Det täcker inte försening utan gäller bara avgångar före dig egen, så återigen är det egentligen bara intressant om du i tjänsten (eller privat för den del) åker mycket tåg.

Jag kommer inte längre ha något behov av att samla bonuspoäng till flygresor, åtminstone inte de kommande åren. Däremot vill jag ogärna slösa bort potentiell intjäning genom att använda ett vanligt kontokort.

Med anledning av detta har jag börjat fundera på om jag inte bör skaffa mig ett kreditkort som ger mig intjäning som jag kan växla till hotell- eller loungebesök. Jag kommer resa såväl short- som long haul, så om det är ett hotellanknutet kort bör det finnas globalt.

Jag har spanat in Club Carlsons kort, vilket efter en snabb översyn, utan att läsa det finstilta, bör kunna fungera ganska bra.

Vad har ni för erfarenheter/tips?

Har jag sågat andras förslag borde jag kanske ha något eget att komma med, men har inte så mycket vettigt att föreslå. Om man kan få Club Carlson i Sverige så är väl det säkert helt ok (kom ihåg att du där man köpa dig guldstatus från start via aktier, finns en annan tråd om det). Övriga kedjor har jag ingen erfarenhet av.

Diners kanske jag inte skulle rekommendera, men där har jag för mig att man får ett loungebesök per 5000 spenderade kr. Ganska dyra besök det också, så det får i så fall motiveras av att du ändrar dig och vill samla EuroBonus trots allt. Att kortet sen inte går att använda på speciellt många ställen är en annan historia.. ;)
 

Dr. Miles

Expert
Diners kanske jag inte skulle rekommendera, men där har jag för mig att man får ett loungebesök per 5000 spenderade kr. Ganska dyra besök det också, så det får i så fall motiveras av att du ändrar dig och vill samla EuroBonus trots allt. Att kortet sen inte går att använda på speciellt många ställen är en annan historia.. ;)
Det står att ett loungebesök per 10.000 SEK, inte 5.000 SEK. Har du annat DinersClub kort?
Diners Club skrev:
Loungebesök

Varje år i januari laddas ditt kort med ett antal kostnadsfria loungebesök utifrån hur mycket du handlat med ditt kort under föregående år.

För varje 10 000 kronor du handlar för under året, får du ett kostnadsfritt besök under nästföljande år. Annars tas en avgift på 125 kronor/besök för inträdet till loungerna (allt som det bjuds på i loungen ingår naturligtvis). Du kan även ta med dig en betalande gäst. Vad det kostar kan du se i loungeguiden under respektive lounge (titta under "guest fee").
Lounger med Diners Club - Diners Club
 
Toppen