Senaste nytt

Vad hitta på, farsan fyller 70 vill fira med barn+barnbarn i Sverige

Farsgubben fyller 70 år i augusti och har aviserat att han vill fly fältet men gärna fira med närmaste familjen. Han gillar inte att resa utomlands så ort och aktiviteter måste vara inom rikets gränser. Totalt är vi 6 vuxna samt 4 barn (6,7,9,10 år).

Tanken är att vara borta 2-3 nätter och åka iväg 3 augusti och hem igen 5 eller 6 augusti. Boende får bli antingen tre rum med 2 vuxna i ett rum och 2+2 i övriga två rum eller om något större alternativ med fler sängplatser.

Tips mottages gladeligen på orter, hotell/boende och kanske någon aktivitet som är funktionell för såväl barn som pensionär. Kan även tillägga att hela sommaren normalt spenderas av större delen av familjen på västkusten i norra Bohuslän så hyra stuga på kusten är nog inget alternativ. Har dock kollat på en större "lägenhet" i Göteborg med 10 sängplatser. Brorsan och hans familj bor i mellersta Sverige (rent geografiskt) och troligen inte skulle banga på en möjlighet till Liseberg för kidsen.
 

jsn

Medlem
Hemavan? finns en del att göra där, Ruttjebäcken tex., ta liften upp på fjället, gå drottningleden, köra downhill med mountainbike mm mm. Finns ett par riktigt bra restauranger i trakten också - dels Virisen dels Laisaliden
 
Ystad Saltsjöbad är riktigt bra, med rätt många ställen att göra utflykter till. Och sedan är ju Stockholm & Stockholm skärgård är ju alltid bra.
 

Palazzi

Medlem
Hur gamla är barnen?

Mina förslag är:
1. Göteborg med blå tåget o mat ombord. Sedan bokar ni Hotell Bellora som jag tycker ät fantastiskt prisvärt (bra restaurang också). I Göteborg finns alltid aktiviter.

2. Om far din förmår lite osvenskt (men rätt språk), o barnen är stora nog, kan ni cykla runt på Åland :) Bada, besöka fårhagar, spela golf (om någon gör det) etc.

Alternativ 1 är kanske ett mer säkert alternativ, då det finns aktiviter även om det regnar :)
Visst kan man åka norrut, men dels är det längre transporttid o vädret kan vara 10c o regn även i Augusti.
 

chazzie

Medlem
Om jag får vara lite patriotisk så kanske Höga Kusten kan vara något? Augusti är ofta fint vädermässigt och lagomt med turister. Ta en färja ut i skärgården t.ex. Ulvön för en natt och kombinera med fastlandsaktiviteter.

Annars är som nämnt tidigare Göteborg aldrig fel på sommaren :D
 
Hur gamla är barnen?

Mina förslag är:
1. Göteborg med blå tåget o mat ombord. Sedan bokar ni Hotell Bellora som jag tycker ät fantastiskt prisvärt (bra restaurang också). I Göteborg finns alltid aktiviter.

2. Om far din förmår lite osvenskt (men rätt språk), o barnen är stora nog, kan ni cykla runt på Åland :) Bada, besöka fårhagar, spela golf (om någon gör det) etc.

Alternativ 1 är kanske ett mer säkert alternativ, då det finns aktiviter även om det regnar :)
Visst kan man åka norrut, men dels är det längre transporttid o vädret kan vara 10c o regn även i Augusti.

Barnen är 6,7,9,10 år men jag ser att Bellora tillåter max tre personer per rum, kanske går att prata med dem. Men annars funderar vi på BestWestern Mektagonen i Mölndal (nära Liseberg) då alla rum är dubbelsängar/queen samt bäddsoffa. Blå tåget var en bra idé dock.
Det är nog inte språket som är problemet det är att han får så vansinnigt ont i ryggen om han sitter på flyget men båt lär funka. Har sneglat lite på kryssningar till Tallin m.m. men tror barnen blir lite rastlösa då kanske.
 
Om jag får vara lite patriotisk så kanske Höga Kusten kan vara något? Augusti är ofta fint vädermässigt och lagomt med turister. Ta en färja ut i skärgården t.ex. Ulvön för en natt och kombinera med fastlandsaktiviteter.

Annars är som nämnt tidigare Göteborg aldrig fel på sommaren :D
Jobbade i Sundsvall och Härnösand ett tag, bodde en del på Hotell Höga Kusten så det är helt klart en värdig kandidat. De hade en gudomligt god högrevsgryta som värmde gott de kalla novemberkvällarna jag bodde där.
 

ulagun

Medlem
Det är nog inte språket som är problemet det är att han får så vansinnigt ont i ryggen om han sitter på flyget men båt lär funka. Har sneglat lite på kryssningar till Tallin m.m. men tror barnen blir lite rastlösa då kanske.
Sonen med två barn 7 och 10 år tog färjan till Tallinn förra sommaren. Jag avrådde då jag befarade att det skulle vara fylla och stök ombord..
Helt fel av mig. Fanns en mängd aktiviteter för både stora och små. Ungarna var saliga efteråt.
Dessutom är ju Tallinn några dagar intressant, lite av sagostad med alla tinnar och torn.
 
Toppen