Senaste nytt

Hur får man tag på en modern businesskabin?

ACervin

Medlem
Det här är egentligen från en annan tråd, Reflektioner från Swiss nya flaggskepp som hamnade lite off topic om det som i mitt tycke har stort inflytande på upplevelsen ombord.

Starten på tråden ser ut så här
@Erik M Hur många plan har den här fina kabinen? Jag tittar på en resa som kanske blir med Swiss, men jag hoppas slippa läsa på om olika modeller osv och istället kunna välja ett bolag med hög lägstanivå på Business.

@Dr. Miles Cathay Pacific och Singapore Airlines som jag kan komma på.

ACervin skrev
Etihad skall ha äkta lie flat i alla sina businesskabiner oavsett ålder sägs det. @Dr. Miles Singapore Airlines kör tyvärr en del sträckor med regional businessklass kabin, exempelvis den 8h timmar långa flygningen Brisbane-Singapore, däremot är servicen alltid superb ombord SQ och deras moderna breda stol är i mitt tycke den bästa i branschen. Skall du mot Asien så är Emirates 380 ett säkert kort (men undvik 777). Skall du över atlanten misstänker jag att det är knepigare att säkerställa en modern kabin utan att gräva ner sig i detaljerna.
Men det är värt att undersöka vilken ålder kabinen eller flygplanet har på dina avgångar, eftersom det har stort inflytande på upplevelsen. Enklast, men inte 100% säker tyvärr, är att satsa på modern flygplanstyp 380, 787, 350 vilket framgår på bokningshemsidan. Annars får man anlita det stora kunnandet på BC för att checka specifika avgångar.



Erik M skrev
Tack för ett jättebra svar på min lite offtopic fråga, @ACervin
Om du skulle ge svar på samma fråga igen, men filtrerar på Star Alliance?
Och ja, det är mot Asien.
 
Last edited:

ACervin

Medlem
Ja det är ju många faktorer som spelar in, men om vi inte blandar in pris och avgångstider och utgår från Köpenhamn som jag känner till bäst så har ju nu Emirates en 380 service (visserligen inte Star Alliance), men kan man kombinera den med fortsatt 380 till slutdestinationen så är det ett bra val. Jag är väldigt förtjust i barkonceptet, där kan man träffa på intressanta medresenärer för en spännande pratstund, mycket roligare än att titta på film. Har man tid att ta en omväg, exempelvis för att fånga upp en Star Alliance 380, så behöver man ta sig till London, Paris eller Frankfurt. Thai använder 380 liksom SQ både till London och Paris, har provat båda. Dock får man klara sig utan bar men får 380 tystnad och utrymme. Lufthansas 380 service har jag ingen erfarenhet av, men någon kanske kan fylla i.

Singapore Airlines har sedan ett par år den nya kabinen från Köpenhamn och det är min favoritstol och underhållningssystemet matchar Emirates. Thai har ju numera också en ny kabin från CPH, som är mer avskild och trevlig i 1-2-1 men håller inte samma klass som SQ. Ingenting som går upp mot att halka runt i den breda läderstolen på SQ, man kan sitta i Lotusställning om man så önskar! Austrian har ju bra mat och har renoverat upp kabinen på en del 777, men jag vet inte riktigt hur spridd den nya kabinen är. Jag har bara åkt den gamla, i motsats till maten ingen höjdare. SAS nya har jag inte provat, men folk verkar nöjda.

För att sammanfatta det hela, skall man flyga business och betala ur egen ficka och inte har tid att detaljstudera avgångarna för att maximera upplevelsen, så får man satsa på, som Dr. Miles skrev, Cathay Pacific eller Singapore Airlines och jag skulle vilja lägga till mellanöstern bolagen, Etihad, Emirates (380 endast) eller Qatar i den ordningen. För Star Alliance blir det lite begränsat, SAS nya inredningar eller SQ i första hand skulle jag tro. Men kan man gräva ner sig lite i vilka avgångar som har ny kabin tror jag att Austrian kan vara bra. Turkish kan jag ingenting om.
 

Biggles

Medlem
Bra kabin har AA på 777-300ER som de kör över Europa - USA på vissa flighter. Betydligt bättre stol än tex BA och matchar BA's First i mitt tycke.
Alla LHR - JFK, LAX är 777-300ER vad jag vet. Någon bar är det inte men bra bädd, OK mat och BOSE Noise reduction hörlurar.
Akta er för deras 757 och 767 - tror att en del A330 har ny kabin med samma säng också-
 

Erik M

Medlem
Tack @ACervin för att du bröt ut diskussionen, och tack för mycket bra svar!

Nu har jag ARN-BKK (med en layover däremellan) samt omvänt, att boka som del av en längre awardresa. Jag kommer faktorera in dina svar. Och inser att jag kanske ska prova SAS - har hittills tänkt att det känns roligare att testa andra på en Star Alliance-resa.
 
Toppen