Senaste nytt

11 miles mellan Monaco och Nice

anjak

Medlem
Jag tänkte så här när sommaren börjar skriva en kort rapport om förra sommarens resa mellan Monaco och Nice. Ber om ursäkt för bildern som är tagna med en iPhone dom håller inte samma klass som många andra här på forumet. Efter att ha spenderat en vecka i Cap-d'Ail och sett helikoptrarna lyfta och landa en gång i halvtimmen bestämde vi oss för att det skulle vara ett bra transportmedel tillbaka till Nice flygplats. Även om själva flygtiden bara är 7 minuter så går det oftast snabbare att ta en taxi men då missar man en väldigt fin flygtur längs kusten.

Vio bokade resan på Heli Air Monacos hemsida och mailade dom för att boka upphämtning, fick då besked att dom enbart hämtar inne i Monaco men kunde göra ett undantag eftersom vi bara bodde 400 meter från gränsen. Man blir hämtad av en minibuss ca 30 minuter innan avgång. Det går även att boka en Mercedes S klass mot ett tillägg.

image1.JPG


Väl på flygplatsen tar chauffören våra väskor och tar med oss till incheckningen och vi får våra boardingkort och lämnar väskorna (Man får ha med sig en väska var). Sen behöver man gå till nästa disk där polisen sitter för passkontroll. Efter 5 minuter med polisen så bär dte av till säkerhetskontrollen som känns lika seriös som den i Shanghais tunnelbana. Väl igenom så kommer man till ett litet rum med några hårda metallbänkar men med fin utsikt över dom 6 helikopterplattorna. Däremot ingen lounge eller Champagne så långt ögat når, det blir till att vänta tills vi kommer fram till Nice.

Det är mycket rörelser den här eftermiddagen och det både landar och startar flera helikoptrar under dom 10 minuter vi väntar på att få börja boarding.

image2.JPG


2-3 minuter innan avgång börjar boarding, ingen prioboarding här inte men vi var bara 3 som skulle med så det gick rätt städat till ändå. Vi tog baksätet och den tredje passageraren satte sig fram bredvid piloten som var en brittisk man i 60 årsåldern.

image3.JPG


Vi startar och gör en vid sväng över havet för att sen sätta kurs mot Nice flygplats. Det är strålande solsken och man får en väldigt fin bild av kustremsan mellan Nice och Monaco.

image4.JPG


6 minuter senare närmar vi oss flygplatsen och går in för landning, väl ute ur helikoptern står det en minibuss och väntar på oss. Den kör oss till terminalen och släpper av oss så man kommer in landside. Absolut noll premiumkänsla utan man går in genom en bakdörr och kommer ut I terminalen.

Att boka helikopter är oftast inte det snabbaste eller billigaste sättet att ta sig till eller från flyget men en häftig upplevelse med fina vyer av kusten som jag absolut kan rekommendera.
 
Last edited:

Resenären

Medlem
Tack för en bra rapport. Jag brukar titta på det tyska TV-programmet om familjen Robert Geiss:
Robert Geiss is a German businessman and popular face of German TV best known for his television series Die Geissens – Eine schrecklich glamouröse Familie in which he enjoys his luxurious jetset lifestyle alongside his family."

Familjen bor i Monaco och flyger ofta helikopter till sin villa i St. Tropez. Deras båt ser ut så här:
Luxury Yacht Indigo Star - Robert Geiss - Roberto Geissini
 

Palazzi

Medlem
Trevligt!

Jag har gjort samma sak, o kan hålla med om att det upplevs lyxigare när man ser det än när man sitter i en högljudd plåtburk o får åka minibuss sen
Men roligt att ha gjort det :)

Samma sak gällde förövrigt när jag åkte privatjet (empty leg) med Flyblink.

Har man testat det två ovanstående kommer man garanterat välja en lyxigare taxi nästa gång gissar jag (om man inte gillar själva luftfärden dvs) :)
 
Toppen