Senaste nytt

Skandinaviska huvudstäder t/r - en felande iPhone och 6/8 flyg

AX22100

Medlem
Reserapporter är något som förgyller tillvaron här på BC för mig och då jag önskar flera rapporter så antar jag att även jag få bidra med en och annan ibland. Det här är min andra reserapport och följer inte det vanliga mönstret med lie-flat stolar, champagne och uppgraderingar. Trots detta så hoppas jag att ni finner någon underhållning i att läsa detta.


Inledning


Under våren så skulle jag ha en längre helg på tre dagar då jag inte var uppbokad med någonting alls. Suget efter att ge sig iväg började göra sig bekant ett par veckor innan. Sökte runt efter biljetter till ett bra pris men kunde inte inte något som verkligen lockade både destinations och prismässigt. Vartefter tiden gick så fanns det inte några billiga biljetter kvar som passade mig vilket ledde till att jag började fundera på att göra något annorlunda som jag inte gjort förut. Jag bokade in 8 ungdomsbiljetter som alla skulle gå mellan destinationerna Arlanda, Köpenhamn och Oslo. Jag skulle resa under två dagar och resan gjordes främst för att det var något nytt jag inte gjort tidigare.

Resan börjar med att larmet ringer ilsket klockan 06:00 och jag tar mig ner till hamnen. Färjan från Mariehamn avgår 07:30 och ankommer Kapellskär två och en halv timme senare, klockan 09:00. Resan är inget att skriva hem om utan går på rutin med en knappt godkänd frukost och lite surfande på BC. Punktligt klockan 09:10 rullar bussen ut från Kapellskär och sätter kurs mot Stockholm. Någonstans i höjd med Norrtälje somnar jag och vaknar lägligt när bussen rullar in till Cityterminalen klockan 10:40. En kort promenad ner till Arlanda Express och jag hinner bra med 10:50 avgången. Ytterligare en stund på BC och sedan in och göra en beställningen till taxfree på CPH. Punktligt 11:10 rullar tåget in vid Arlanda.

Jag styr genast mot terminal 5 och skriver ut mina boardingkort och köper loungetillgång för kvällens 1,5 timmes besök på CPH. Efter en relativt snabb säkerhetskontroll kryssar jag genom taxfree, köper en kaffe och sätter mig en våning upp för lite lugn och ro samt för att hinna se några plan innan jag ska iväg. Hinner få en bild på Asgerd Viking som taxar ut och sedan tar jag mig ner mot Gate 4A.

IMG_1054.JPG



SK1423 | ARN-CPH | 13:30-14:40

Boarding påbörjas 13:10 och prioboarding annonseras men snabbt ser jag hur 90 % av passagerarna börjar gå mot disken och kaoset är ett faktum. Eftersom jag bara har en liten väska med mig sitter jag lugnt kvar och låter de andra trängas ombord. Man boardar genom två dörrar idag och jag väljer den bakre då jag har sittplats 18C. Punktligt klockan 13:30 rullar A320-200 Hjorvard Viking ut från gaten. Kabinen är i princip full idag och SAS Plus tar upp de sex främsta raderna av kabinen.

IMG_1055.JPG


Passagerarna är en blandning av affärsresenärer, kabinpersonal påväg till arbetet och en del påväg på semester. Bredvid mig sitter en ung pojke som är påväg till ett ishockeyläger i Danmark tillsammans med sin mamma. Killen som är i 10 års åldern är fascinerad av allting som händer ombord och han lyser under hela flygningen, förhoppningsvis har en framtida medlem på BC fötts. Kabinpersonalen är dansk och serveringen är mycket snabb men personalen är på topphumör och ser till att pojken på 10B får läsk och chips samt svarar kort på några frågor. Inflygningen bjuder på en fin utsikt över Öresundsbron och vi landar på utsatt tid.


SK1424 | CPH-ARN | 15:20-16:35

SK1423 ankommer till gate B2 och nästa flyg avgår från B4. Boarding är satt till 15:00 men påbörjas 10 minuter tidigare så jag vänder bara mellan gaterna och spenderar inte mer än 10 minuter inne på CPH. Prioboarding annonseras och fungerar exemplariskt, ingen trängsel och boardingprocessen är mycket smidig. Denna flygning görs av A320-200 Tyke Viking och kabinen är fylld till 2/3. SAS Plus är något mer fyllt är Go och tar upp 10 rader. Jag har plats 18C igen och har turen att få ett ledigt mittensäte. Pushback sker lite tidigare än beräknat tack vare den tidiga boardingen. 15:13 rullar vi ut mot startbanan och den svensk/danska kabinpersonalen ropar ut på båda språk vad som ingår i SAS Plus samt vad vi i SAS Go kan köpa. Avstår från serveringen igen och snart påbörjas inflygningen mot ett lite snöigt och grått Arlanda, tur att jag ska härifrån snart igen. Vi ankommer till gate 10A en kvart innan beräknad ankomsttid och jag sitter kvar då jag inte har någon brådska till nästa flyg.


SK885 | ARN-OSL | 17:35-18:35

Jag styr stegen mot gate 4A som även användes vid dagens första flygning. Boarding påbörjas 10 minuter tidigare och prioboarding annonseras och efterlevs utan några större problem. Denna flygning görs av en B737-800 och boarding sker genom två dörrar igen. Jag väljer att boarda genom den bakre dörren och ombord så är det en total röra då en del passagerare ska ta sig genom hela flygplanet i motsatt riktning som alla andra. Jag slår mig en på plats 21C och får ett ledigt mittensäte igen. Man meddelar att boarding är klar men att vi inte kan lyfta ännu då ett lastningsintyg saknas men att man räknar med att lyfta snart. Vi lyfter i tid och den norska kabinpersonalen meddelar de 12 raderna SAS Plus vad de kan välja från menyn och man meddelar även att passagerare i Go erbjuds kaffe eller te. Inflygningen över Gardemoen bjuds spå en brandröd solnedgång och man informerar om Connecting Norway då detta flyg är ett av de utvalda testflygen. Vi landar och ankommer gate 47 ungefär 5 minuter före tidtabellen.


SK463 | OSL-CPH | 19:55-21:05

Efter ankomsten till Gardemoen slår jag mig ner för att besöka BC en stund och avnjuter en Brooklyn Lager. Lite före 19 börjar jag ta mig mot gate 44 för att boarda den Airbus A320 som ska ta oss till Köpenhamn. Boarding börjar i tid och prioboarding annonseras och fungerar igen. Processen löper mycket smidigt och snart sitter jag på plats 18F och har igen lyckats få ett ledigt mittensäte. Pushback sker på utsatt tid och det halvfulla planet sätter kurs mot Danmark. Den danska kabinpersonalen informerar de 15 raderna i SAS Plus om vad de kan välja från menyn. Lyssnar genom ett avsnitt podcast och snart är vi framme i Köpenhamn. Vi rullar in till gate B14 och är framme klockan 21:05 som utlovat.

IMG_1061.JPG



SK1474 | CPH-OSL | 22.45-23:55

Eftersom jag än så länge är nästintill kastlös hos SAS så köpte jag tillgång till loungen på CPH eftersom att jag skulle spendera över 1,5 timme här. Styrde direkt mot loungen och möttes av en loungevärdinna som inte kan ha varit SAS skarpaste kniv. Då jag är mer av en nybörjare på det här med lounger än gemene man på BC så stegade jag fram till henne och frågade om hon ville se biljett eller kvitto på att jag köpt tillgång. Hon svarade kort att det går inte att köpa tillgång till våra lounger så jag kan inte släppa in dig. Jag förklarade eftersom att ni erbjuder den möjligheten vid incheckning och på hemsidan så tror jag nog att det är möjligt. Öppnade SAS hemsida och visade henne var man kan köpa tillgång till lounge och sedan mitt kvitto på köpet. Efter en stunds funderande släppte hon tillslut in mig i loungen.

IMG_1069.JPG


Laddade min telefon och åt en medelmåttig laxsallad som sköljdes ner med en maltdryck eller två. Jag avrundade vistelsen med en kaffe och några småkakor samt lite surfande på BC. Lite före 22 började jag gå mot gate B19 för dagens sista flight. Boarding påbörjades i tid och prioboarding annonserades och efterlevdes igen. Snart satt jag på plats 11F och när boardingen var avslutad så hade ingen satt sig bredvid mig utan jag lyckades få en hel rad själv. Pushback skedde några minuter efter utsatt tid och snart var vi i luften. Den norska kabinpersonalen berättade för de 9 raderna i SAS Plus vad de fick välja från menyn och meddelade även att denna flight hade WiFi. Lyssnade igen på en podcast och snart var vi framme på Gardemoen igen. Vi landade i tid och 00:05 satt jag på transferbussen ut till Comfort Hotel Runway.

IMG_1059.JPG



Comfort Hotel Runway

Hotellet ligger något avlägset men transferbussen fungerade smidigt. Incheckningen gick mycket smidigt och efter några minuter stod jag i mitt rum för natten. Rummet får fullt godkänt med tanke på vilken prisklass hotellet ligger i. Det fanns två enkelsängar, fotölj samt ett litet arbetsbord. Avrundade dagen med ett par GT och lite surfande på BC.

IMG_1072.JPG


Ställde larmet tidigt inför nästa dag och gick och lade mig. Vaknar ovanligt utvilad och av att solen skiner in genom fönstret. En konstig känsla sprider sig direkt och jag trycker igång skärmen på min iPhone som lyser svart. Får igång telefonen och ser att klockan är närmare 11 och jag har lyckats missa min första flight. Anledningen till denna miss visar sig senare vara att jag svarat ja när iPhones under dagen frågat om jag vill uppdatera den inatt mellan 02:00 och 04:00 och sedan har den inte startat upp igen. Inser ganska snabbt att dagens schema med flyg är förstört och nu gäller det bara att komma till Arlanda så att jag hinner hem med kvällsbåten.

En snabb dush senare så checkar jag ut och sätter mig på transferbussen till Gardemoen. Väl ute på OSL så stegar jag fram till en incheckningsdisk och förklarar vad som hänt samt meddelar att jag inte kommer att flyga ARN-OSL som är bokad att avgå om 20 minuter. Jag tänker tacka för mig och gå vidare för att boka nästa flight från OSL till ARN när hon ber mig att vänta lite. Hon säger att hon har lyckats boka om min ARN-OSL till OSL-ARN och att jag endast behöver betala mellanskillnaden vilket resulterar i ett par kronor. Jag tackar så hemskt mycket och styr vidare mot security för att ta mig till gaten och 14:00 flighten.


SK486 | OSL-ARN | 14:00-14:55

Efter security åt jag en sen frukost på Gardemoen innan jag gick mot gate 39 för resans sista flight. Boardingen påbörjas 10 minuter sent men prioboarding annonseras och efterföljs. Väl ombord så får jag en hel rad för mig själv igen trots ett så gott som fullt flyg. Pushback sker på utsatt tid och B737-700 Gjuke Viking rullar mot startbanan. Kabinpersonalen meddelar att en del baggage har blivit omstuvat till bagageutrymmet samt att toaletterna inte fungerar idag. När flyget taxar ut springer den stressade kabinpersonalen runt och stänger bagageluckorna som är överfulla och fortfarande öppna. Väl i luften löper det på bra och inför landningen meddelas vilka gater de som har connections ska gå till. Man meddelar även att vissa avgångar är inställda p.g.a. strejken men att man inte vet vilka utan att passagerarna ska ta reda på det på Arlanda. Vi landar i tid men det tar lång tid innan man öppnar dörrarna och vi blir sittande en extra kvart ombord.


Avslutning

Väl på Arlanda tar jag flygbussen in till Cityterminalen och äter en försenad lunch innan det är dags för bussen ner till kvällsfärjan till Åland. Hemresan går som vanligt på rutin med vila, middag och surfande på BC.

På sex flygningar fick jag ett ledigt mittensäte 3 gånger, en hel rad 2 gånger och en gång ingendera. Som nästintill kastlös och resandes på ungdomsbiljetter så är jag mycket nöjd med den turen. Resan var en annorlunda upplevelse för mig då jag inte har rest med så många flyg på en dag tidigare. Jag har inte rest så mycket mellan de nordiska länderna tidigare heller så det var ganska nytt att få uppleva det så pass många gånger på två dagar.


Tack för att ni tog er tid att läsa denna reserapport!
 

gdaily

Medlem
Kul med en Ålänning till, nu är vi minst 3½

Finns det inget rimligt sätt att ta sig Kappelskär eller Grisslehamn till Arlanda utan att ta vägen via Tokholm?
 

AX22100

Medlem
Kul med en Ålänning till, nu är vi minst 3½

Finns det inget rimligt sätt att ta sig Kappelskär eller Grisslehamn till Arlanda utan att ta vägen via Tokholm?
Ja, snart är vi tillräckligt många för en BC träff på Åland. Annars får vi väl bjuda in några från landet i väst. Vad jag vet så finns det inget smidigare sätt. Om det passar med avgångstiden är ju båten direkt till Stockholm, Stadsgården ett alternativ. Buss till Stockholm C går utanför och taxi till Arlanda för runt 500 sek. Brukar variera dessa alternativ beroende på avgångstid och när man har tid att åka från Åland.
 

Palazzi

Medlem
Ja, snart är vi tillräckligt många för en BC träff på Åland. Annars får vi väl bjuda in några från landet i väst. Vad jag vet så finns det inget smidigare sätt. Om det passar med avgångstiden är ju båten direkt till Stockholm, Stadsgården ett alternativ. Buss till Stockholm C går utanför och taxi till Arlanda för runt 500 sek. Brukar variera dessa alternativ beroende på avgångstid och när man har tid att åka från Åland.

Går inte Viking Lines anslutningsbussar ständigt till Knivsta Station (påväg till Uppsala) ? 8min med pendeln till Arlanda därifrån.

Bussen brukar ju vara gratis som anslutning o tar 1h till Knivsta.
 
Last edited:

AX22100

Medlem
Går inte Viking Lines anslutningsbussar ständigt till Knivsta Station (påväg till Uppsala) ? 8min med pendeln till Arlanda därifrån
Det har du helt rätt i, enligt hemsidan kör de till Knivsta från alla avgångar. Bussresan blir ungefär 13 km kortare och så om man prickar tidtabellerna och har tur kanske man kan spara närmare 25-30 min. Trots över 20-talet resor med dessa färjor per år har jag inte tänkt på det alternativet, tack för tips!
Från Cityterminalen Stockholm, Danderyd, Roslags Näsby, Brottby, Norrtälje, Uppsala, Knivsta och Rimbo alla veckodagar till Rosellas alla avgångar.
 
Toppen