Senaste nytt

Zika virus i Mexico, bör man vara orolig?

Jonas C

Medlem
Som titeln antyder, bör man oroa sig för detta virus eller driver media som vanligt skrämselpropaganda?

Hur ser det ut med myggor i Mexico City, då de tycks vara de största smittbärarna?

Personligen är jag inte ett dugg rädd, men man vet ju aldrig om det kan ändras
 
A

Aurora

Guest
WHOs kommentarer:

WHO | Guillain-Barré syndrome – France - Martinique

WHO | Guillain-Barré syndrome – Brazil

"On 22 January 2016, the National IHR Focal Point of Brazil notified PAHO/WHO of an increase of Guillain-Barre Syndrome (GBS) recorded at the national level.


Data from the hospital-based surveillance system reveal that, between January and November 2015, 1,708 cases of GBS were registered nationwide. While a number of states reported significant increases in reported cases – especially, Alagoas (516.7%), Bahia (196.1%), Rio Grande do Norte (108.7%), Piauí (108.3%), Espirito Santo (78.6%), and Rio de Janeiro (60.9%) – other states reported stable or even diminishing number of GBS cases as compared to 2014. Most of the states in Brazil are experiencing the circulation of Zika, chikungunya, and dengue virus."
 

Gus

Medlem
Jag är sugen på att kombinera Mexiko och Kuba med min 2-4-1 resa till San Francisco i mars. Men efter att ha läst på om Zika-viruset så får jag nog tänka om eftersom vi planerar att skaffa ett till barn någon gång under nästa år.

Frågor och svar om zikavirus — Folkhälsomyndigheten

Par som kan bli gravida

Par som kan bli gravida bör undvika oskyddat sex under resa till berört område och avvakta med att försöka bli gravida till 28 dagar efter hemkomst. Om manlig partner har eller har haft zikaliknande symtom eller om infektion har konfirmerats bör paret dock undvika oskyddat sex under 6 månader efter start av symtom.

Skrämselpropaganda?

Du är inte gravid så du borde klara dig ska du se

För dig är det lugnt. Den stora faran är för gravida och foster. Fostret kan få mikroencefali (liten ej optimalt utvecklad hjärna) du behöver inte vara orolig.

Så det är med andra ord inte bara gravida som ska vara observanta i och med att zikavirus kan smitta vid sexuell kontakt.
 

olo

Medlem
Jag är sugen på att kombinera Mexiko och Kuba med min 2-4-1 resa till San Francisco i mars. Men efter att ha läst på om Zika-viruset så får jag nog tänka om eftersom vi planerar att skaffa ett till barn någon gång under nästa år.
Kuba är däremot ett av få länder i Sydamerika som är helt säkert!
 
Toppen