Senaste nytt

Danska kabinanställdas fackförbund i Danmark splittras

011430121

Medlem
Uppbligen så jäser det bland medlemmarna i CAU som är fackföringen för de kabinanställda hos SAS i Danmark, ett antal medlemma startar ett nytt förbund Skandinavisk Kabineforening. Det nya förbundet har bildas för att rädda de 200 jobb som SAS har meddelat är övertaliga i Danmark.
Informationen kommer i från CHECK-IN.dk
 

Ricci

Medlem
Kanske dax för CAU att presentera för media vilka ärenden som ligger i dansk arbetsdomstol.
En kurs i media träning för CAUs styrelse hade nog också gjort att det varit lättare att få igenom saker.
Man kunde t ex beskriva för svensk (vänster)media hur SAS förhandlar utanför svensk lagstiftning....
 

olo

Medlem
Spännande! Får se vad det här leder till...

Jag upplever att SAS mestadels rekryterar unga svenskar till CPH-basen. Är även dessa anslutna till CAU?
 

Ricci

Medlem
Är inte det naturligt om man förhandlar om anställningar i Danmark?
Saken är komplex och där ligger mycket historik bakom och vad som kommer (nytt avtal 2017).
(Här ligger mycket mer än bara gardinfrågan...)
CAU ligger på "minussidan" historiskt när det gäller förtroende....och måste lära sig hur media fungerar och utnyttja det både för att vinna förtroende och få igenom sina saker.
 

ulagun

Medlem
"Enade vi stå, söndrade vi falla"
Vad tror nya facket att de ska åstadkomma?
Om jag satt i SAS ledning hade jag kastat till CAU ett "kötttben" som en markering
 

Ricci

Medlem
Spännande! Får se vad det här leder till...

Jag upplever att SAS mestadels rekryterar unga svenskar till CPH-basen. Är även dessa anslutna till CAU?
Det kan nog stämma att det är fler unga svenskar som anställs på CPH-basen.
Med tanke på lön/arbetsvillkor för nyanställd så tror jag det är svårare att få unga boendes i Danmark att ta anställning.
(Som boende i Sverige och "flygande" men med anställning i Danmark så skattar man i Sverige sedan tillkommer speciella regler om pension etc också).
 
Toppen