Senaste nytt

Första klass på Öresundstågen

Agö

Medlem
Sure! Sooner or later... Mina besök brukar vara väldigt korta (om jag bommar ett Ö-tåg österut).
Det ska du vara glad för. Nu på förmiddagen har det varit s k "stillbild" på hela tågnätet i Köpenhamn - inga tåg har rullat. Och detta betalar man dyra pengar för
 

Kris

Medlem
Det ska du vara glad för. Nu på förmiddagen har det varit s k "stillbild" på hela tågnätet i Köpenhamn - inga tåg har rullat. Och detta betalar man dyra pengar för
Du borde be om ett helt häfte kuponger från loungedamen. Hon kanske kan rulla in slush ice-maskinen från 7eleven i hissen till loungen? :D
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Kris

Medlem
Vet inte om det finns någon annan lämplig tråd för ämnet, men...
Till stor glädje är det äntligen (sedan i måndags) åter 10min-trafik över Øresundsbron i båda riktningar under rusningstrafik. Det börjar äntligen repa sig efter införandet av passkontroll och ID-kontroll (som numera är avskaffad).

Numera kan man således åter njuta morgonkaffet i lugn och ro utan avbrott och stress i en 1klass-kupé nära dig...
 

NyfikenGrau

Medlem
Vet inte om det finns någon annan lämplig tråd för ämnet, men...
Till stor glädje är det äntligen (sedan i måndags) åter 10min-trafik över Øresundsbron i båda riktningar under rusningstrafik. Det börjar äntligen repa sig efter införandet av passkontroll och ID-kontroll (som numera är avskaffad).

Numera kan man således åter njuta morgonkaffet i lugn och ro utan avbrott och stress i en 1klass-kupé nära dig...

Det låter ju rätt bra, men måste bara fråga om "avskaffad", det går inte på någon gränspolis vid Hyllie längre alltså?

En generell fråga till er som är rutinerade på dessa tåg - går det bra att köpa 1-klassbiljett i förväg med tidigast möjliga tåg jag kan klara efter flygets ankomst, och vid behov ta nästa eller nästnästa med denna biljett om jag skulle bli försenad, eller hur löser man det bäst om man inte vill stå vid ev. köer vid biljettautomater på Kastrup?
 

mha321

Medlem
En generell fråga till er som är rutinerade på dessa tåg - går det bra att köpa 1-klassbiljett i förväg med tidigast möjliga tåg jag kan klara efter flygets ankomst, och vid behov ta nästa eller nästnästa med denna biljett om jag skulle bli försenad, eller hur löser man det bäst om man inte vill stå vid ev. köer vid biljettautomater på Kastrup?

På inget sätt rutinerad på dem. Men vill man undvika köer kan man normalt köpa biljett i deras app. Brukar göra det när jag är på väg över till tågstationen när man vet vilket tåg det blir.
 

Hachans

Medlem
Det låter ju rätt bra, men måste bara fråga om "avskaffad", det går inte på någon gränspolis vid Hyllie längre alltså?

En generell fråga till er som är rutinerade på dessa tåg - går det bra att köpa 1-klassbiljett i förväg med tidigast möjliga tåg jag kan klara efter flygets ankomst, och vid behov ta nästa eller nästnästa med denna biljett om jag skulle bli försenad, eller hur löser man det bäst om man inte vill stå vid ev. köer vid biljettautomater på Kastrup?

Jodå, det går på gränspolis för att gränskontrollerna finns kvar. Dock är ID-kontrollerna på Kastrup borta för de var tågbolaget egna för att slippa åka på böter för att de lät folk utan leg åka. Men nu har polisen 100% kontroll (typ) på Hyllie så nu behöver inte tågbolaget ha sina kvar. Måste säga att jag saknar effekten id-kontrollerna hade (inte själva kontrollen), med personal som öppnade och stängde fållor. Man fick i lugn och ro gå på och stuva undan sin väska för att det var inte huggsexa vid dörrarna.

Biljetter köper du Skånetrafikens app och aktiverar innan du går på tåget. Mobiltäckning krävs för köp, men inte för att aktivera biljetten sen. Om du vill ha platsreservation vetesjutton hur du gör.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jodå, det går på gränspolis för att gränskontrollerna finns kvar. Dock är ID-kontrollerna på Kastrup borta för de var tågbolaget egna för att slippa åka på böter för att de lät folk utan leg åka. Men nu har polisen 100% kontroll (typ) på Hyllie så nu behöver inte tågbolaget ha sina kvar.

Aha, tack då vet jag.

Tack också till alla för förklaring om Skånetrafiken (inte ens tänkt på) och app samt "aktivera" en redan köpt biljett. Har bara kollat oresundstag.se hittills.
 

Hachans

Medlem
Aha, tack då vet jag.

Tack också till alla för förklaring om Skånetrafiken (inte ens tänkt på) och app samt "aktivera" en redan köpt biljett. Har bara kollat oresundstag.se hittills.

Det finns också biljettmaskin i bagagehallen man roa sig med medan man väntar på väskor. Biljetterna gäller trafikdygnet ut har jag för mig så du kan köpa där med om du inte vill krångla med appen.
 

Kris

Medlem
Det låter ju rätt bra, men måste bara fråga om "avskaffad", det går inte på någon gränspolis vid Hyllie längre alltså?

En generell fråga till er som är rutinerade på dessa tåg - går det bra att köpa 1-klassbiljett i förväg med tidigast möjliga tåg jag kan klara efter flygets ankomst, och vid behov ta nästa eller nästnästa med denna biljett om jag skulle bli försenad, eller hur löser man det bäst om man inte vill stå vid ev. köer vid biljettautomater på Kastrup?
Som vanligt en snabb kavalkad av svar; nice! Businessclass.se i sin bästa form.
Appen är bra och smidig som nämnts ovan. Platsreservation är enligt min mening onödigt med mindre du skall åka lite längre. Notera att man (teoretiskt i alla fall) kan komma i situationen där man har en 1klass-biljett (utan platsreservation) men att det inte finns plats i just 1klass. Har dock aldrig hänt mig. Dock åker jag oftast som längst inom Själland till mellan/norra-Skåne.


Jodå, det går på gränspolis för att gränskontrollerna finns kvar. Dock är ID-kontrollerna på Kastrup borta för de var tågbolaget egna för att slippa åka på böter för att de lät folk utan leg åka. Men nu har polisen 100% kontroll (typ) på Hyllie så nu behöver inte tågbolaget ha sina kvar. Måste säga att jag saknar effekten id-kontrollerna hade (inte själva kontrollen), med personal som öppnade och stängde fållor. Man fick i lugn och ro gå på och stuva undan sin väska för att det var inte huggsexa vid dörrarna.
Jag saknar inte effekten av id-kontrollerna. De sabbade flow och försämrade tidtabeller/restider rejält. Kanske trivialt om man åker någon enstaka gång, men som pendlare tyckte jag att det var väldigt o-optimalt. Kanon att det blivit rätsida på det med en kontroll och (i princip) återställda tidtabeller.
 
Toppen