Senaste nytt

Ombokningsregler vid resa i SAS Plus

Jay

Medlem
Hej vänner,
Min kollega @Artur och jag har under dagen diskuterat ombokningsregler i SAS Plus intra-europa. Vi är vana premium resenärer men har aldrig ställts inför frågan om avbokning.
Två frågor som vi med hjälp av informationen på sas.se/biljettreglerna vid bokning eller med tidigare forum materiel inte hittade kristallklara svar på ställer jag här.
1. Om man bokar en bonusresa i Plus under den nuvarande kampanjen och sedan efter kampanjens avslutande behöver boka om resan, kommer man då debiteras det normala poängpriset?
2. Ifall man köper en biljett i Plus (bokningsklass P) med pengar och några veckor innan avresa vill boka av eller ändra, hur stor är sannolikheten att det går att hitta en biljett i samma bokningsklass?

Tack på förhand, ber om ursäkt om jag inte letat tillräckligt nogrannt i forumet innan!
 

olo

Medlem
2. Ifall man köper en biljett i Plus (bokningsklass P) med pengar och några veckor innan avresa vill boka av eller ändra, hur stor är sannolikheten att det går att hitta en biljett i samma bokningsklass?
Omöjligt att svara på, och det beror mycket på prisbilden till destinationen och efterfrågan på att åka dit. Exempelvis har det under hösten varit betydligt enklare att boka om en resa till Bryssel eller Paris än en till Stockholm, om du utgår från Köpenhamn.
Fördelen med Plus är främst att de är 100% återbetalningsbara, så vill du inte åka på bokad tid, står det dig fritt att boka en ny biljett som passar eller stanna hemma. En del andra bolag har ombokningsbarabiljetter som inte är avbokningsbara. Det kan bli mycket dyrt i slutändan.
 

Dr. Miles

Expert
1. Om man bokar en bonusresa i Plus under den nuvarande kampanjen och sedan efter kampanjens avslutande behöver boka om resan, kommer man då debiteras det normala poängpriset?
Ja. Om man har bokat en bonusresa under poängrabatt-kampanj och ändrar bokningen utanför poängrabatt-kampnanjen, debiteras normalpriset (poäng).
2. Ifall man köper en biljett i Plus (bokningsklass P) med pengar och några veckor innan avresa vill boka av eller ändra, hur stor är sannolikheten att det går att hitta en biljett i samma bokningsklass?
Det är svårt att säga. Det hänger på bokningsläget.
 

Artur

Medlem
@olo , detta gäller en biljett mitt i högsommaren AGP-ARN. Osäkerheten ligger i om hemresa måste ske på en söndag eller måndag (vilket vi inte vet förrän några veckor innan avgång). Priset just nu ligger på 2226:- (enkel) för Plus, så priset är väl varken billigt eller väldigt dyrt. Vi tar och bokar, och hoppas på att kunna omboka, annars får vi väl avboka och ta ett dyrare pris!
 

olo

Medlem
@olo , detta gäller en biljett mitt i högsommaren AGP-ARN. Osäkerheten ligger i om hemresa måste ske på en söndag eller måndag (vilket vi inte vet förrän några veckor innan avgång). Priset just nu ligger på 2226:- (enkel) för Plus, så priset är väl varken billigt eller väldigt dyrt. Vi tar och bokar, och hoppas på att kunna omboka, annars får vi väl avboka och ta ett dyrare pris!
Eller så bokar ni båda alternativen och avbokar det som ni inte skall nyttja när det närmar sig.
Missa inte att kolla priset i Friends & Family. Jag har bokat en handfull resor på spekulation.
 

agehall

Medlem
Jag blev lite förvånad nu på morgonen. Jag har en Plus-biljett ARN-OSL imorgon och eftersom kunden inte kunde träffas kl 9, så bestämde jag mig för att ta ett senare flyg om det gick. Efter att ha kollat upp det hela så insåg jag att det fanns gott om avgångar med tillgänglighet i min bokningsklass så jag gick in på SAS hemsida för att boka om. Kostanden för att flytta utresan blev 0, men lite snopet att hemresan också drogs med i det hela och fick nya skatter och avgifter. Hela 2kr extra ville de ha...

Hade inte riktigt förväntat mig att hemresan skulle beräknas om, men fine. Har dock svårt att se att det är en vinstaffär för SAS att ta ut dessa 2 kr av mig. Deras transaktionsavgift lär ju äta upp minst 50% eftersom jag betalade med AmEx...
 
Jag blev lite förvånad nu på morgonen. Jag har en Plus-biljett ARN-OSL imorgon och eftersom kunden inte kunde träffas kl 9, så bestämde jag mig för att ta ett senare flyg om det gick. Efter att ha kollat upp det hela så insåg jag att det fanns gott om avgångar med tillgänglighet i min bokningsklass så jag gick in på SAS hemsida för att boka om. Kostanden för att flytta utresan blev 0, men lite snopet att hemresan också drogs med i det hela och fick nya skatter och avgifter. Hela 2kr extra ville de ha...

Hade inte riktigt förväntat mig att hemresan skulle beräknas om, men fine. Har dock svårt att se att det är en vinstaffär för SAS att ta ut dessa 2 kr av mig. Deras transaktionsavgift lär ju äta upp minst 50% eftersom jag betalade med AmEx...
Jag har gjort liknande, men fått 2-3 kronor krediterade istället. Nästan än mer komiskt.
 
Ska försöka göra en lång historia kort; bokade en Plusbiljett AGH-ARN-CPH-SFO-ORD-ARN-AGH för några veckor sedan. Utresa den 16/5 och hemresa den 19/5. Trodde jag. När jag checkar in imorse på SFO så pekar damen på datumet för hemresan. 19/1/17. Vad som gått fel vet jag inte, men jag tar det käbblet med SAS när jag kommer hem. Fick i alla fall en ombokad biljett SFO-EWR-CPH istället. Kommer hem till Ängelholm ungefär samma tid iaf. Tack o lov var jag tidigt på flygplatsen, och det behövdes. 2 timmar och 2 samtal med SAS varav ett avbrutet efter ca 20 min när säljaren sprang iväg för att kalkylera om priset.

Vad kan ha gått tokigt? För att välja 19/1 som hemresa måste jag aktivt ha bläddrat fram 9 månader i kalendern efter att utresedatumet valts. Notera att jag var nykter vid bokningstillfället så jag har väldigt svårt att tro att jag gjort detta. Alternativet är att "computern" ändrat retur-datumet, och det är jag nästan lika skeptisk till. Ombokningen kostar drygt 13K och den striden med SAS ser jag inte riktigt fram emot, men jag ska göra vad jag kan. Alla tips emottages tacksamt.

Positivt att security i SFO var snabb, knappt 20 min för att komma igenom. Sitter nu med en GT och sänker pulsen. Blir ett nytt spänningsmoment ikväll vid bytet på EWR mellan terminal 2 och 3. Hela 1.45 min layover tid. Hoppas att incheckat bagage hjälper till.
 

AABack2ARN

Medlem
Nu kanske du lämnat SFO så då är detta inte relevant längre. Men jag har för mig att det finns (fanns?) en airside transferbuss mellan de andra terminalerna och terminal 3 under vissa begränsade tider - men anpassade till europaflygen. Kan vara värt att kolla upp.
 
Toppen