Senaste nytt

Byte av gate, missade flyget

LinuxSam

Medlem
Har kopierat från en väns Facebook uppdatering... Hon var inte så nöjd...

"#SAS #staralliance kan ju byta namn till Aeroflot tycker jag. Vår flight sk408 skulle gå till Stockholm från gate 8 kl 16.15. Vi går dit i god tid. Medan vi sitter där byter de till Gate 6 för vår flight (gaten bredvid). Från Gate 8 går nu sk 1408, även den till Stockholm. Den fick vi inte gå ombord på. Enligt SAS är det helt vårt eget fel att vi inte märkte detta. Ett annat par råkade ut för exakt samma sak. Då #CPH är en "silent airport" ropades vi inte upp. Vi hade dock ett sms om ett missat samtal från danskt nr. Det hade alltså inte ens kopplats fram. Vi måste nu själva fixa och betala nya biljetter hem för SAS har minsann inte gjort fel alls. Snyggt att byta gate så snart innan avgång och med bara en siffra som skiljer och till samma ort, och i gaten bredvid."

Själv lovar jag att vara extremt uppmärksam när jag flyger via CPH men det här måste väl vara maximal oflax...

/LinuxSam
 

olo

Medlem
Det är 50 minuter mellan 408 och 1408. Var 408 försenad? För annars tycker inte jag att det så kul att sätta i någon av Kastrups pirar att 50 min bara flyger förbi.

Med det sagt, så är det så klart jäkligt tråkigt när det händer.
 
Den hade jag aldrig missat. Håller alltid koll på skärmarna vid gaten, plus att SAS brukar vara preussiska med att sända ut sms vid gatebyten. Om det var nära inpå avgång bör folk förflyttat sig till granngaten, märkte hon inte det? Tog hon ingen notis om den förmodade förseningen? Jag håller med om att hon haft en bra dos otur, mtp det snarlika flightnumret. Men min teori är att hon ouppmärksamt suttit och såsat vid den tidigare gaten, förmodligen insjunken i mobilen/paddan (hörlurar...?) och helt enkelt inte haft koll på läget.

Och hur i hela friden kom Aeroflot in i bilden?!?
 

Ubbe

Medlem
Din vän borde göra några flygningar via Manila flygplats. Där kan en gate byte ske helt utan utrop, terminalbyte 10 min före boarding och det är 30 min i taxi till terminal 4... Helvetet är ALLTID värre någonannanstans... Manila är jordens r-vh-l när det gäller logistik
 

In_Sweden

Medlem
Den hade jag aldrig missat. Håller alltid koll på skärmarna vid gaten
Jag tror att jag hyfsat lätt kunnat göra samma sak om flighterna avgår nära varandra (säg att den första var 20-30 minuter sen). Man tittar upp då och då på skylten vid gaten, ser att den fortfarande visar Stockholm, men folk går inte direkt på. Om det dessutom bara ändrades från 408 till 1408 så förstår jag det ännu mer, så även om man har okej koll på sitt flightnummer så måste man kolla ganska noggrant för att se att det ändras

Sen tror jag det snarare är ett problem att de var vid gaten i god tid. Det var helt enkelt inte så många som var vid gaten när den blev utbytt mot en annan, så inte så många som flyttade på sig till en annan gate. Inte tillräckligt många så att man märker det om man är insjunken i något annat.
 

thh

Medlem
Jag tror att jag hyfsat lätt kunnat göra samma sak om flighterna avgår nära varandra (säg att den första var 20-30 minuter sen). Man tittar upp då och då på skylten vid gaten, ser att den fortfarande visar Stockholm, men folk går inte direkt på. Om det dessutom bara ändrades från 408 till 1408 så förstår jag det ännu mer, så även om man har okej koll på sitt flightnummer så måste man kolla ganska noggrant för att se att det ändras

Sen tror jag det snarare är ett problem att de var vid gaten i god tid. Det var helt enkelt inte så många som var vid gaten när den blev utbytt mot en annan, så inte så många som flyttade på sig till en annan gate. Inte tillräckligt många så att man märker det om man är insjunken i något annat.

Det är dock inte 20 min mellan flighterna, det är 50 min.

Jag har dessutom alltid fått ett SMS och en appnotifikation när SAS byter gate.

SK408 landade 1755 igår och SK1408 1821. Det betyder så rimligen att båda två var försenade eftersom det bara borde ta 1h10min enligt schemat, men SK408 var alltså 30 min sen och SK1408 5min sen, så det borde varit ungefär 25min mellan.

Enligt statistiken
May 17 11:25 13:25 13:25 Gate Adjustment Departure Gate Changed From B4 To B8
May 17 14:26 16:26 16:26 Gate Adjustment Departure Gate Changed From B8 To B6

De bytte alltså gate 10 min efter att planet skulle ha flugit iväg.
 

LinuxSam

Medlem
Kan väl säga att det var ett dåligt slut på en resa där SAS började med att tappa bort deras bagage (på väg till SFO)... Så därav utbrottet...

/LinuxSam
 

thh

Medlem
Kan väl säga att det var ett dåligt slut på en resa där SAS började med att tappa bort deras bagage (på väg till SFO)... Så därav utbrottet...

/LinuxSam

Låter som en typisk SAS resa i mina öron, men det kanske bara är jag som är bitter... Jag har inte förlorat bagaget ännu, men det är bara 20 personer som checkar in en väska på ARN-CPH som jag oftast flyger nu så det kanske inte är något att skriva hem om.

Ja, det sker utrop. Det är ingen tyst flygplats.

CPH är en tyst flygplats, men det betyder bara att de inte gör onödiga utrop. De säger, flera gånger, att folk ska ta sig till gaten nu för att boarda.
 
Toppen