Senaste nytt

[Guide] Hur man registrerar påminnelse (Alert) på ExpertFlyer

Dr. Miles

Expert
På ExpertFlyer kan man registrera en påminnelse (Alert) på en önskade flight i en önskade bokningsklass.
Denna funktion fungerar även för awardplatser på vissa flygbolags flygningar*.
När platsen dyker upp på valda flighten, skickar ExpertFlyer ett e-mail till den e-mailadressen du har registrerat för ExpertFlyer.

* Lista av flygbolag och kabin-/bokningsklasser som ExpertFlyer stödjer.
Airline Award/Upgrade Classes supported by ExpertFlyer.com®


Sökning av awardplatser:
  1. Välj Awards & Upgrades
  2. Välj avreseort och destination.
  3. Välj datum. Du kan söka både på utresa och på hemresa samtidigt och en hel vecka (+/- 3 dagar) åt gången om du vill. (varje datum tar extra lång tid)
  4. Välj flygbolag.
  5. Välj vilken bokningsklass du vill söka.
  6. Välj antal resenärer (på vissa flygbolag kan du inte välja antal resenärer i förväg)
  7. Klicka på Search.
Screenshot20160516 01 EF.png

Exempel av sökresultat:
Screenshot20160516 02 EF.png



Registrera en ny påminnelse (Alert)
  • Klicka på Create New Flight Alert i huvudmenyn.
  • Skriv Alert name.
    (Jag brukar att skriva datum, avreseort, destination, flygbolag, bokningsklass, antal resenär. Som t ex 20160523 FRA-TYO LH O1)
  • Välj avreseort och destination.
  • Välj datum.
  • Skriv flygbolags 2-letter flygbolagskod.
  • Skriv flightnummer utan flygbolagskoden.
  • Välj vilken bokningsklass du vill söka.
  • Välj antal resenärer.
  • Klicka på Verify and Create.
Screenshot20160516 03 EF.png


Se registrerad påminnelsen/erna:
  • Klicka på View Saved Alerts i huvudmenyn.
Screenshot20160516 04 EF.png

Så här ser det ut när du har registrerat påminnelsen.
Screenshot20160516 05 EF.png


Det underlättar när man söker t ex 2 First class awardplatser på en ANA flight.
När platsen/platserna har dykt upp kan du ringa till kundtjänsten av det bolaget du har poäng hos och boka bonusresor, eller ändra en befintlig bonusresa.

Det är en av största anledning varför jag betalar 99 USDs årsavgift för.
Om man snålar med avgiften så får man lägga ner ganska mycket tid på gratisverktyg som t ex United.com eller ANA för att leta efter awardplatser.
 
Last edited:

Thornado

Medlem
Registrera en ny påminnelse (Alert)
  • Klicka på Create New Flight Alert i huvudmenyn.
.....
  • Välj datum. Du kan söka både på utresa och på hemresa samtidigt och en hel vecka (+/- 3 dagar) åt gången om du vill.

Går det verkligen att göra detta (dvs att skapa en alert som täcker flera dagar, t.ex. en vecka)? När jag försöker göra det, och även i screenshots ovan, så hittar jag bara möjligheten att lägga till en alert för ett bestämt datum.
Har funderat på detta nyligen så hade tänkt skapa en tråd själv för att fråga om detta går eller ej. Söker man F-awards så kan man ju ofta ha lite flexibilitet i resedatum, så då vore det bra att inte behöva skapa ett helt gäng olika alerts.
 

Senator

Moderator
Jo, jag och några till har sagt det i flera år, men folk vägrar ju förstå att verktyget är värt typ 10x vad det kostar.

Jag bokar ca 12-15 long-haul och kanske 8-10 short-haul per år just nu. T.ex. hittade jag ett Star Alliance JV pris på sträckan ARN-LAX till ca 23' i Z med bra stopover möjligheter för mina behov. Kan bokas 72t innan. Så det blir kanske 4-5 av dessa under 12 månader. Låt oss säga 5' billigare per biljett är 25' mot ett abonnemang på en tusenlapp..

Nackdelen är alla timmar jag lägger på skoj Sämre avkastning om jag räknar in denna
 
Jag flyger helt klart färre long-haul (ca 5st per år) sen en hel drös med short men för dessa känns de inte lika intressant.
Jag skall testa femdagars provperioden nu för att boka två rewardplatser i F med LH så hoppas jag att de funkar som jag hoppas.
 

JensE

Medlem
Använder expertflyer för detta hela tiden. Oftast har jag bokat en club world resa på någon rea med BA och sedan lägger in en övervakning på uppgradering till F.
När jag får mailet så kollar jag en extra gång om platsen finns kvar och om den gör det så ringer jag in och uppgraderar.
 
Toppen