Senaste nytt

Blir SAS Plus alltid economy på Lufthansa?

AABack2ARN

Medlem
De högre bokningsklasserna i Plus (typ C, D och Z) blir med största sannolikhet Business på Lufthansa. Men jag tror inte det kan garanteras i händelse av codeshare (möjligtvis med undantag för C för där tror jag du är garanterad Business).
 

Senator

Moderator
Om jag tittar på SAS mellan ARN-FRA så erbjuds följande SAS Plus klasser:
A, P, B, S, Y, J och C. Enbart de två sista matchas till Lufthansa Business

På långsträckor där t.ex. SAS kör code-share med Lufthansa (t.ex. JNB och DXB) erbjuds:
Z, D, och C från SAS håll som affärsklass. Här bokas SAS Plus som Lufthansa Business
 

Senator

Moderator
Nu har jag bokat på SAS hemsida - var ser jag bokningsklassen...?

Gäller bara SAS Operated flights...

Capture.JPG
 

Tostarp

Medlem
Ett svar för 'tvärtom' är att om du åker 'Premium Economy' med Lufthansa och har codeshare med SAS så får du business på SAS.

Tex CPH-FRA med SAS och därefter FRA-xxx (biljetten köpt via Lufthansa) så får du Business från CPH (inkl Lounge, Fast Track etc). Dock när man kommer fram till FRA så är man bara vanlig 'Economy' igen. Magiskt va...!
 

AABack2ARN

Medlem
Nja. SAS har enligt definition inte businessklass på europa-segmenten. Däremot har SAS premium economy (SAS Plus) som inkluderar det som många andra bolag enbart inkluderar i business class (exempelvis fast track och lounge). Hårfin skillnad i vissa fall, men likväl skillnad. Att man skriver kabin C (som motsvarar business class) på boardingpassen är nog enbart för att komma runt systembegränsningar på många flygplatser som förutsätter business eller status för att släppa in dig i en lounge eller liknande.
 
A

Aurora

Guest
Nja. SAS har enligt definition inte businessklass på europa-segmenten. Däremot har SAS premium economy (SAS Plus) som inkluderar det som många andra bolag enbart inkluderar i business class (exempelvis fast track och lounge). Hårfin skillnad i vissa fall, men likväl skillnad. Att man skriver kabin C (som motsvarar business class) på boardingpassen är nog enbart för att komma runt systembegränsningar på många flygplatser som förutsätter business eller status för att släppa in dig i en lounge eller liknande.

Spot on, 100% korrekt!
 

Tostarp

Medlem
Hmmm om jag inte missminner mig så står det 'Stort C' och 'Litet J' på boardingkortet, vilket förklarar resonemanget enligt ovan. Dock är ju CPH datoriserat med scanner för tillträde till lounge etc så själva bokstäverna just på denna flygplats är inte så signifikanta.

Vad jag menar är att om man som Skåning åker från CPH som sin hemmabas och vidare via någon hub med Lufthansa i Premium Economy, så kan det vara bra att välja SAS som codeshare ut från CPH då man får lite perks som man inte får med den rena LH-flighten. Mellan CPH-FRA så går det många dagliga flyg med både LH och SK och då kan det vara skönt att få lite extra perks om man inte är EBG eller dylikt.

Vidare ger även codeshare full poäng (1500 poäng).

Vet dock inte om detta bara gäller CPH eller det innefattar även ARN+OSL?
 
Toppen