Senaste nytt

"Stickprovskontroll" Arlanda T5

Tur-Ture

Medlem
Med risk för att få foliehattstämpel på sig...men nu blev det för mycket.

Jag flyger från Sverige 3-4ggr/månad, blandat ARN T2/T4/T5 och BMA. Dom senaste 14 (fjorton) gångerna jag passerat security check på T5 (oavsett vilken jag av dom två jag gått igenom) så har det plingat till och man har sagt att det varit strickprovskontroll. Man har kollat efter knark eller sprängmedel, det har varit omväxlande laptop, skor och händer man kollat (nästan alltid laptoppen)...men som sagt 100% utfall dom senaste 14 gångerna.

Familjen trodde jag överdrev men samma utfall (100%) på familjeresor (charter) som affärsresa.

Men alldeles nyss när jag gick igenom så pep det inte!!!
Kändes mysko, men då blev jag ombedd att gå igenom en gång till och gissa vad.....det pep och blev "stickprovskontroll" efter knark.

Jag har frågat dom senaste gångerna men stenansiktena säger att det är slumpvis och att jag borde köpa en lott. Jag tror mycket på slumpen men när dom säger åt en att gå en gång till och det piper då vete tusan, tänker inte köpa någon lott på det i alla fall.

Noterbart är att jag dom senaste gångerna på CPH har blivit invinkad in på deras fasttrack med ca 90% utfall, vet inte vad man ska dra för slutsats av det men det finns kanske någon tänkare på forumet som ser mönstret...har 50%+ stickprovskontrollsutfall på GOT också men det är väl ganska normalt kanske.

Annan statitsik: Uppgraderingsprocent på dom senaste 9 årens flygningar (425st) = 0%, när dottern gör 1 (en) enkelresa på mina SAS poäng från EWR så blir hon uppplingad från GO till PLUS (kul för henne).
 
Blev ingen skillnad när du tog bort inledande "o-" i användarnamnet heller ;)

Du låter som ett forskningsprojekt i slumplära... Jag tycker det plingar ofta på mig men är inte i närheten av ditt utfall.
 

David

Medlem
Flög SYD-BNE, OOL-SYD, SYD-MEL och MEL-SYD under en semester i Australien för några år sedan och blev randomly selected varje gång. Jag måste se kriminell ut i just Australiensares ögon. :)
 

chazzie

Medlem
Fyra har jag hunnit med på mina flighter genom åren, en gång på EWR när jag inte tog ur laptopen ur väskan (detta på stenåldern när det inte var krav på det i Sverige), en gång på GOT, en gång på OER och en nu förra torsdag på UME. De letade sprängämnen på min surfplatta.... De fann inga...
 

trskial

Medlem
Nu var det snack om Arlanda och där har jag aldrig blivit stoppad för kontroll MEN Oslo, nästan varannan gång blir jag stoppad för kontroll.
 

Dr. Miles

Expert
Ungefär som honom?

mDaBj3N.jpg

(Foto: by oPHILcial, Courtesy of Imgur)
He's just unlucky I guess - Imgur
 
Last edited:

SNIFF

Medlem
Samma visa för mig på GOT om jag går i fast track, slutat gå där på GOT... :p

Eller nu har jag börjat gå i fast track men viker av till slow track efter biljettkontrollen på utrikes.
 
Toppen