Senaste nytt

Grekland - tips/information om öar

kungcarl

Medlem
Hej!

Har på senaste tiden blivit mer och mer sugen på en resa till en grekisk ö i sommar. Tidsmässigt passar det bäst att åka i slutet av juli/början på augusti.

Det var säkert 10 år sedan jag var i Grekland. Vilka öar skulle ni rekommendera? Söker efter en inte sönderturistad ö som tex Rhodos, Kreta, Kos mfl utan en mindre exploaterad ö. Bra mat och stränder är viktigt.

Sökte i förumet men kunde inte hitta nån tråd om just detta. Om jag klantat sökningen och det redan finns en tråd så länka gärna och stäng denna tråd.

Utgår från Stockholm. Vi är två personer som ska åka. Kan vara borta ungefär en vecka. Budgeten är "medel".

Tacksam för förslag/tips/erfarenheter!
 

GOTATH

Medlem
Hej! De senaste 14 åren har jag åkt till ön Agistri som jag tycker visar hur underbart Grekland är. På denna lilla gröna ö bor det cirka 800 personer fördelat på 4 byar. Det finns stränder för alla smaker; sand, sten, klippa, och det går även att hitta vikar där man är helt ensam! På ön finns ett 30-tal restauranger och barer som serverar mycket god grekisk mat. Ön är generellt ganska lugn med få turister, men under sommaren blir det mer liv då helgfirande Atenare besöker ön. Rekommenderar att hyra moppe eller cykel för att enkelt kunna ta sig runt.

Hotell finns det gott om. Tidigare fanns charter från Sverige, men numera är det flyg till Aten och sedan flygbuss och båt (cirka en timma) till Agistri. Många slås av lugnet och att få uppleva det "äkta" Grekland. Agistri betyder fiskekrok och symboliserar att man kommer tillbaka när man väl varit där. Från Agistri är det även enkelt att åka på utflykter till exempelvis Epidavros och Aten. Närliggande öar är Egina, Poros och Hydra som även är fina att besöka. För mer information kan du besöka Agistri - Angistri island Greece - Tourist Guide eller skicka ett PM till mig :)
 

Valley

Medlem
Tillbringat tid på just Poros.
Inte mycket att ta sig för mer än att ha det lungt och skönt.
 

JSQ

Medlem
Lånar denna tråd lite.

Familjen har blivit bjuden till Sifnos för 11 dagar semester i början av September av svärmor & svärfar. Någon som varit där och har något man absolut inte får missa? Misstänker att svärmor & svärfar har ganska bra koll då dom varit där X antal gånger redan men skadar inte att fråga om fler tips från andra! :) Det enda jag vet att vi kommer gör är att hyra bil och åka runt på ön.
 

ulagun

Medlem
Alonninos stämmer väl med era önskemål. Färja från Volos och res förbi "turistparadis" ön Skhiatos till lugna Alonninos. Ska dessutom ha Greklands bästa havsvatten.
Har f.ö besökt Sifnos några gånger vid båtluffning. Ön lämnade oss helt oberörda. En i mängden
 

Mackan

Ny medlem
Skopelos rekommenderas. Lugnt och skönt(rätt lite turister). Pittoreskt och vackert. Lätt att ta sig dit. SK flyger direkt till Skiathos,och sedan färja i ca 2 tim därifrån. Väldigt nära ovan nämnda Alonissos också,går färja emellan. En annan sak som bör göras är att segla i vattnen runt Skopelos och Alonissos. Magiskt. Hoppa på en segelbåt i Skopelos hamn och förhandla om priset. Sammanfattningsvis en vacker ö med otroligt vatten och fina vyer(hyr bil och kör i bergen mellan byarna). Fantastiska vyer utlovas.
 

nota bene

Medlem
Lånar denna tråd lite.

Familjen har blivit bjuden till Sifnos för 11 dagar semester i början av September av svärmor & svärfar. Någon som varit där och har något man absolut inte får missa? Misstänker att svärmor & svärfar har ganska bra koll då dom varit där X antal gånger redan men skadar inte att fråga om fler tips från andra! :) Det enda jag vet att vi kommer gör är att hyra bil och åka runt på ön.
De tre senaste åren har jag tagit en weekend där för att hälsa på en vän som är från ön...

Är väl inte direkt en turistö, men finns bra mat, lugna vikar att bada i, bra stigar och vägar att promenera och springa på. Är man lite äventyrlig tar det ca en timme att klättra upp till klostret ovanför Kamares (hamnstaden). Uppe i Appollonia (öns centralort) finns i alla fall en bar/nattklubb öppen till 05.00 på helger. Man tar sig med fördel runt på cykel/moped eller hyrbil - taxi är hopplöst då det kan ta 30-60 min innan det finns någon ledig på ön.

Folk är över lag mycket trevliga, och det är billigt att vara på ön. Man bor med fördel på lokalt hotell för ca €50-60/natt i dubbelrum inkl. frukost om man undviker högsäsong (då kanske €70-€80).
 

thsred

Medlem
Skulle rekommendera Milos. Det är en rätt så lugn ö med bra stränder. En del är dock lite mer turistiska än andra. Och de finaste (och lugnaste) på öns östra kust måste man nästa har 4x4 för att ta sig till (vi lyckades med någon hyrbil men det var på håret). Och stora merparten har inte några solstolar/parasoller som hyrs ut. Vi bodde i Pollonia och där är det rätt så lugnt. Själva huvudbyn är också den fin.

Om man vill ha lite större ö så är Karpatos fint. Där kan det kanske bli lite mycket turister dock. Men själva naturen på ön är otroligt vacker med bergväggar som sluttar ner mot klarblått hav.

Har rest till Lefkada också, men det var inte så speciellt.
 

kungcarl

Medlem
Tack för alla svar! Har haft fullt upp men ska gå igenom dom ikväll och kolla närmare på tipsen. Stort tack!
 
Toppen