Senaste nytt

Biljettnamn - gifta sig

Mimlan

Medlem
Jag bokade idag biljetter med SAS till en inrikesresa i september. Jag kom precis på att jag ju ska gifta mig i sommar och då byta efternamn.
Kan det bli problem att byta namn på biljetten?

Jag bokade inloggad på min Eurobonus-profil och vet inte om jag ens hade kunnat skriva mitt framtida namn istället.

Nu är det tyvärr stängt på kundtjänst, men ni brukar ju ha koll, så jag frågar här istället.
 

Kris

Medlem
Work around; vänta med att skeppa in namnbytespapper till RSV?

BTW. Hur nitisk är ID-kontrollen inrikes? (Jag har inte åkt inrikes på 10år...) De flesta gånger jag ex åker till Schengen-destinationer från Köpenhamn kunde det lika gärna stått Kalle Anka på boardinpasset i avsaknad av ID-kontroll.
 

agehall

Medlem
Det borde även gå att ta med vigselbeviset. Men inrikes tror jag det är helt problemfritt oavsett.
 

AABack2ARN

Medlem
Gratulerar :)

Enklast lär nog vara att vänta men som skrivs ovan. Inrikes bör det nog fungera med vigselbeviset. Har ni andra resor inplanerade (typ bröllopsresa) så bör ni fundera på när det är lämpligt att byta namn. Om ni kanske inte tänker er att åka förrän i höst men vill boka nu så är det lämpligast att vänta med namnbytet tror jag.
 

Mimlan

Medlem
Tack! :)

Namnbytes-pappret är dock redan inskickat med hindersprövningen, så som jag förstått så sker bytet i samband med att vigselbeviset skickats in och registrerats. Har aldrig gift mig tidigare, så vet inte när/av vem vigselbeviset skickas in. Men jag tror vigselförättaren gör det...
 

olo

Medlem
Det handlar om att planera när man avser att byta namn. Har man resor som väntar som käver visum ställer det till det. Skall du resa någonstans som kräver pass inom månaden efter bröllopet så rekommenderar jag dig att boka det i ditt gamla namn och vänta, i övrigt boka i det nya - förutsatt att du har en period hemma för att fixa med nytt pass.

Om man väntar för länge kan det bli svårt då kreditkort och liknande kommer att ha kommit hem med ditt nya namn och då är det bra att även ha löst legitimationer och liknande.
 

agehall

Medlem
Det rekommenderas att man reser på smekmånad med sitt gamla namn/pass men det går att byta namn direkt och sedan ha med sig intyg om detta.

Hsh, eftersom vi pratar om en inrikesresa i Sverige så är hela diskussionen rätt hypotetisk då det inte kontrolleras legitimation vid dessa.
 

erc

Medlem
Har vid två (ja, det är ju 2016) tillfällen åkt iväg på bröllopsresa direkt efter vigseln. Allt bokat i namnen innan byten.

Det viktiga med biljetten - samma namn som i passet.

Det går inte att fixa nytt pass under en vigsel.

Så. Boka alltid i enlighet med namn i befintligt pass.

Sedan kan det kännas tryggt med ett vigselbevis.
 
Toppen