Senaste nytt

Stöld på flygplanet

nota bene

Medlem
Jag måste nog medge att jag inte direkt övervakar med hökögon - dock ser jag till att inte visa upp eventuella dyrbarheter i bagaget, samt håller gärna laptopbagen (där eventuella dyrbarheter brukar förvaras) vid mina fötter om kabinlayouten tillåter. Inbillar mig också att flyga i premiumkabin hjälper, då det är betydligt dyrare att köpa biljett där om man har oärliga avsikter.

Vet en kille som blev bestulen på $50k på inrikes i Kina...

Förhoppningsvis kommer de till botten med detta otyg, och straffskalan är ju trevlig i Kina/Singapore/HK/Middle East etc. på denna typ av brott.
 

nota bene

Medlem
Det verkar att hända även i First class (eller kanske lättare än i Economy class med tanke på antalet passagerare i kabinen och avskildhet).

Första klass tjuv arresterad | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Ja, men något annorlunda då denna stöld var riktad mot flygbolaget, och inte resenärers bagage. Långt ifrån lika pinsamt för bolaget, och betydligt mindre skadat anseende.

Men visst, att tro att det inte kan ske i alla kabiner vore naivt!

Kan bara lägga till att det alltid är en god idé att snabbt dubbelkolla att tillhörigheterna är där de ska innan avstigning (eller straxt innan seatbelt sign går på). Det har hänt att jag gör detta om jag sovit...
 

jumbooze

Medlem
Flög MAN-CPH för några månader sedan och trodde jag hade blivit bestulen på min laptopväska då den ej låg där jag lagt den.
Det visade sig att någon hade flyttat runt sina saker så mycket att den landat i huvudet på en pax och därefter blivit flyttad till annan overhead bin.
Allt detta medan jag sov.
Men lätt panik kröp på mig när jag ej såg min väska...
 

Delayed

Medlem
Detta borde vara är ett problem för kabinpersonalen eller har de något låsbart "skåp" för exempelvis handväskor. De har ju inte direkt möjlighet att hålla någon större koll själva.
 

Thornado

Medlem
Ojdå, det var inte ens 260k HKD utan USD det handlade om.
Jag har onekligen tänkt tanken själv (inte att stjäla någon annans saker, men att det finns en viss risk), men oroar mig vanligtvis inte så mycket. Om jag skulle åka med kontanter och värdesaker för 2 miljoner i handbagaget så skulle jag nog dock se till att försöka ha lite extra uppsikt över det.
 

JohanA

Medlem
Att flyga i C är ingen stark försäkring enligt mig. Speciellt på nattflyg är det dålig koll och mycket lätt att gå från F eller Y till C och ta vad man vill ha.
 

AABack2ARN

Medlem
På de senaste flygen med Cathay (till och från KUL) sa personalen att man aldrig skulle lämna "cash and other valuables" utan uppsikt.

South African teacher gets 9 months in jail for stealing HK$3,500 on Hong Kong-bound Cathay flight | South China Morning Post

Police statistics reveal there were 67 reports of theft on flights into Hong Kong in the first 10 months of last year, with HK$4.83 million stolen in total. In 2014, there were 48 cases of theft and HK$2.61 million in losses.

Most recently, HK$2 million worth of foreign currency and valuables were stolen from the cabin baggage of Turkish watch merchant Mustasa Saci, who arrived in Hong Kong on an Emirates flight from Dubai on May 1.
 
Toppen