Senaste nytt

Ingen specialmat till frukost hos SAS?

Aranea

Ny medlem
Börjar förstå det här med att ni är trötta på kundtjänst, nu börjar jag också bli det.
Flög ARN-LHR i plus måndags förra veckan. Eftersom det var röd dag på destinationen var det inte alls särskilt mycket folk som verkar flyga i tjänsten och jag delade 5 rader plus med tre andra passagerare som säkert var väldigt trevliga men av förståeliga skäl höll vi största möjliga avstånd.

Mina resor är bokade via resebyrå i England på grund av företagets policy och lägger alltid in ett önskemål om vegetarisk mat (även i ekonomibokningar). Jag hade lyckats få en uppgradering till Plus via OT och där brukar önskemål om specialmat följa med utan problem, i alla fall för flygningar på eftermiddag/kvällen. Blev lagom förvånad när jag får en frukostlåda som tydligt står att det är vegetarisk/vegansk måltid men inte i mitt namn och med kött och ägg i. Flygvärdinnan var väldigt förvånad och erbjöd mig del av sin egen frukost istället vilket förvisso var snällt men jag tackade nej och tog en smoothie och lite extra bröd istället.

Mailar om detta till kundservice som efter en vecka svarar att de inte serverar specialmåltider innan nio, alltså existerar inte ens det här försöket till vegetarisk frukost.

Har någon annan lyckats få vegetarisk frukost? Hittar inget på hemsidan som säger att specialmat inte finns innan nio, det enda de säger sig göra skillnad på är mat till vuxen/barn på morgonen.

IMG_20160502_082828.jpg IMG_20160502_082804.jpg
 

Abbs

Medlem
Större delen av standardlådan till frukost är väl 90% vegetarisk redan. Att det står att den är vegetarisk OCH vegansk är ju konstigt, skinkan kanske slank ner av ren rutin. Men för veganer duger ju inte smör, yoghurt, ost, ägg etc.. Att inte äta ägg är väl ett steg längre än att vara vegetarian? Rent nyfiken bara.
 

Aranea

Ny medlem
Jo, vegansk mat brukar vara fritt från alla animalier, så lådan med kalkon (?) och ägg borde aldrig lagts dit... Sen är det en djungel med vegetariskt och då kan jag förstå alla de olika alternativ vissa flygbolag håller sig med.
 

Abbs

Medlem
Jo, vegansk mat brukar vara fritt från alla animalier, så lådan med kalkon (?) och ägg borde aldrig lagts dit... Sen är det en djungel med vegetariskt och då kan jag förstå alla de olika alternativ vissa flygbolag håller sig med.
Jo men du säger att du beställer vegetarisk mat via resebyrån? Isf är det väl endast kalkonen som är malplacerad, eller äter du ej ägg?
 

Aranea

Ny medlem
Det står ju "vegan" på lådan, så verkar vara något fel...
Precis min tanke, skickade dumt nog inte med bilderna första gången då jag använde mig av deras formulär från mobilen, men har skickat nu så får vi se. Känns lite som ett I-landsproblem, men det är ju alltid kul att vara upprörd över någonting ;)
 

Abbs

Medlem
Kan ju vara så att det finns något annat på etiketten som urskiljer om det är veganskt/vegetariskt. Tror det är lättare att hantera vegetariskt och veganskt tillsammans, etiketten behöver inte betyda att det är veganskt bara för det står det. Så tänker jag ur ett produktionsperspektiv.
 

Aranea

Ny medlem
Så sant! Förklarar dock inte kalkonen, om det inte är något suspekt köttsubstitut, men det hade jag hoppats stod på förpackningen.
 

thh

Medlem
Man får ju hoppas att någon har paketerat lådan fel, men att ha ett veganalternativ med någon form av margarin och paprika eller gurka istället för ägg, ost och skinka borde väl utan tvekan vara billigare för SAS?
 
Toppen