Senaste nytt

Flygrecension: Mariehamn - Helsingfors på 45 minuter med FlyBe ATR 72-500

TjudöBoy

Medlem
Lägger in min flygrecension här då jag ej hittar FlyBe Economy Class ATR 72-500 under Flygrecensioner!?

Flygdatum: 23/3-2015

Avreseflygplats: Mariehamn

Ankomstflygplats: Helsingfors

Besökt lounge:

Lounge finns ej på flygplatsen endast ett mötesrum för ca. 30 personer samt ett café. Efter säkerhetskontrollen finns det en liten taxfree butik i samband med vänthallen.

Bakgrund och introduktion:

Företaget jag arbetar för samarbetar med en utbildnings anstalt i Åbo som tillhandahåller simulator utrustning för skärgårds navigering. Vi går regelbundet på så kallade ”far åt h-vete” fortbildnings kurser för att öva krissituationer i trånga farleder.

Då jag av förekommen anledning inte gärna sitter på en färja på min lediga vecka, och allra minst en som avgår Åland 03:20 och ankommer Åbo 07:35, så bestämde jag mig för att ta kvällsflyget till Helsingfors och sedan tåget till Åbo.

På flygplatsen:

Jag anlände till flygplatsen ca. 40 minuter före avgång. Checkin sköttes av Finnair/FlyBe personal, detta gick mycket smidigt då det endast fanns några person i kön förutom mig själv.Vis av tidigare resor med detta flygplan så har jag checkat in i förväg å valt ett säte långt bak i planet, detta för att komma av tidigare då ombord/avstigning sker från aktra delen av planet.

Säkerhetskontrollen gick smärtfritt den med då det endast var ett fåtal personer i kön. Efter säkerhetskontrollen så letade jag upp en ledig plats att sitta, otroligt nog så kan det vara ganska fullt i vänthallen ibland, detta på grund av att både FlyBe och NextJet har avgång med en halv timmes skillnad.

Tiden gick ganska fort, det kom lite flera som skulle med samma flyg och sedan var det dax för ombordstigning.

Ombordstigning och första intryck:

Ombord stigningen är en ganska enkel procedur på Mariehamns flygplats. Efter biljettkontrollen går man genom en dörr och kommer då rakt ut på plattan, sedan var det bara att gå fram till flygplanet som stod parkerad en bit ut. Då vi steg ombord välkomnades vi av flygvärdinnan, inredningen på detta flygplan är väl inget att orda om men det fungerar bra för en flygning som detta (ca. 45 minuter). Kabin layouten är 2+2 och det tar 68-72 personer skulle jag tro, iom att flyget endast var ca. halvfullt så var det ingen direkt trängsel på denna flygning.

Stolen och underhållningssystemet:

Stolen fungerar väl helt ok för denna korta tur men är nog inget man skulle villa sitta i någon längre tid. Benutrymmet räckte precis till för mig (är lite över 1,80 m) men mycket längre skall man nog inte va före det kan börja bli trångt för benen.

Stolar 1.JPG


Benutrymme.JPG


Måltider och Service:

Då man åkt detta flyg ett flertal gånger så hade jag redan bestämt mig för vad jag skulle välja från meny bladet i stolsfickan.

Meny 1.JPG


Meny 2.JPG


Det fick bli en Renault Carte Noir Extra Cognac och en J.P Cennet att dricka samt en låda Lantchips tillsnacks och tilltugg.

Kvällsvard.JPG


Sämre kan man ha det en vardagskväll i mars.:)

Servicen var som vanligt stram och stel men ändå vänlig och korrekt.

Ankomst:

FlyBe flyget från Mariehamn har alltid busstransfer till terminalen i Helsingfors, inget konstigt här och då jag endast hade handbagage så var jag ute ur terminalen som en oljad blixt. Utanför sökte jag upp Finnair bussen för vidare transport till torget och tåget mot Åbo.

Slutsats:

En bekväm och enkel flygtur som helt klart var värd kostnaden om man jämför mot att stiga upp mitt i natten samt sitta på en färja i 4-5 timmar. Skall man flyga kortare sträckor så kan jag definitivt rekommendera FlyBe (Nordic Regional Airlines "NORRA" som de heter idag).
 
Last edited:
Toppen