Senaste nytt

Sj restidsgaranti?

FF#1

Medlem
Åkte som sagt tåg här om veckan, vart försenad så klart...
Kommer inte ihåg exakt men vill minnas att det var 1 timme och tre minuters försening.
Skickade in om restidsgaranti, men det kom snabbt som attan ett mail tillbaka att det var för liten försening?


Går det att kolla upp historiska ankomsttider för tåg sådär 2veckor tillbaka?
 

FF#1

Medlem
Info om sj:s resetidsgaranti - Ersättning vid försening - SJ

Var förseningen över 1 h är du över gränsen. SJ kan ibland vara kinkiga och räknar sekunder. Trafikverket har all historisk info om ankomsttider.

Vet att de har datat men hur sjutton hittar jag det?

Tåget skulle ha kommit fram 09:27, vet nte exakt när det kom fram men jag har för mig att det vara just efter 10:30, hade beställt en Uber och den är loggad 10:41 som start på resan så det är nog på det berömda håret så jag vill kolla upp det mer exakt.
 

JWD

Medlem
Går det att kolla upp historiska ankomsttider för tåg sådär 2veckor tillbaka?

Teoretiskt sett så borde du väl kunna kontakta Trafikverket, ange tågnummer samt datum och avgångstid. Så har du sedan svart på vitt när du ska söka ersättning för förseningen. Lycka till!
 

Palazzi

Medlem
Jag hade en liknande situation nyligen; 1h 4min.
Först skickade jag in ansökan om ersättning o fick samma svar som dig.
Sedan skickade jag beviset, som iofs sa 62min, men ändå över gränsen. Fick aldrig svar...

Sedan 2014 har jag vid 34x skickat in (andra gångar har jag inte orkat) o fått ersättning EN gång. De andra gångerna har jag alltså varit berättigad ersättning men inte fått svar.... Vet inte hur många tusenlappar det är.
 

Marric

Medlem
Jag har motsatt erfarenhet.
T ex senast fick jag 50% trots att vi var 3 minuter snabbare än 50%-gränsen.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Meazza

Medlem
SJ har meddelat mig att min familjs planerade avgång (8:22) är inställd (alternativt försenad med 2 timmar):

Ditt tåg 564, den 2017-07-25 kommer att kopplas med tåg 568 med avgångstid 10:22 från Stockholm.

Finns det något undantag gällande förseningsersättning om försening är meddelad i förväg (i mitt fall 9 dygn)? Så vitt jag kan se på SJs Allmänna resevillkor - SJ så finns det ett sånt undantag för Kortväga tåg enligt 18.2 a) men hittar inget motsvarande för Långväga tåg.

Om inget undantag finns så blir det för övrigt spännande att se om SJ lyckas köra in en minut, och därmed lyckas sänka nivån på ersättningen...
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Alexander P

Medlem
Igår var mitt tåg 414 från Göteborg försenat med ca 1 timme. Felet berode på att de båda multikopplade X2 tågen vägrade sammarbeta. Lösningen blev att koppla ifrån det bakre X2 tåget och låta 414 gå som två separata tåg. Under resan fixade jag en begäran om ersättning på SJ.se och fick idag ett mail:

"Vi beklagar att du inte kom fram i tid och du kommer få ersättning för förseningen.
Ersättningen sätts in på det konto du angav i ansökan om ersättning."


Riktigt bra SJ!
 

FF#1

Medlem
Åkte som sagt tåg här om veckan, vart försenad så klart...
Kommer inte ihåg exakt men vill minnas att det var 1 timme och tre minuters försening.
Skickade in om restidsgaranti, men det kom snabbt som attan ett mail tillbaka att det var för liten försening?


Går det att kolla upp historiska ankomsttider för tåg sådär 2veckor tillbaka?


Hittade igen den här tråden och mins slutet på det här ärendet, fniss... :)

Utan att ha gjort nått mer så kom det efter några månader ett mail till alla på min avdelning på jobbet.
Det hade ankommit en underlig kreditfaktura på 1831kr utan någon avsändare eller annat....
vart totalt kaos i det statliga ekonomisystemet med "lösa" pengar som flöt runt....
efter ett tag så spårade en ekonom att det var från SJ.
Då kom jag på att det måste vara min resa. :)

Lärdom av detta... totalt meningslöst att göra en restidsgaranti om pengarna går tillbaka till jobbet och orsakar kaos och utredningsarbete vida överstigande kostnaden för resan . :)
 

Meazza

Medlem
SJ har meddelat mig att min familjs planerade avgång (8:22) är inställd (alternativt försenad med 2 timmar):

Ditt tåg 564, den 2017-07-25 kommer att kopplas med tåg 568 med avgångstid 10:22 från Stockholm.

Finns det något undantag gällande förseningsersättning om försening är meddelad i förväg (i mitt fall 9 dygn)? Så vitt jag kan se på SJs Allmänna resevillkor - SJ så finns det ett sånt undantag för Kortväga tåg enligt 18.2 a) men hittar inget motsvarande för Långväga tåg.

Om inget undantag finns så blir det för övrigt spännande att se om SJ lyckas köra in en minut, och därmed lyckas sänka nivån på ersättningen...
Uppföljning:

Även detta tåg blev självfallet försenat. Det tragikomiska var att efter sammanslagningen av de två tågseten så lyckades man inte få iväg allihop. Så de fick haka av 10:22-setet och lämna det på Stockholm C (med okänd försening) medan vårt påkopplade 8:22-set kom iväg 45 min sent (och sen även fick vänta i Uppsala). Totalt alltså ca 3 timmars försening jämfört med bokning.

Reklamerade givetvis och fick tillbaka hälften av pengarna för våra vuxenbiljetter. Däremot ingenting för barnbiljetten - ska det vara så?
 
Toppen