Senaste nytt

Vad ska man göra i Tokyo under 24 timmar?

Vad gillar du? Jag skulle själv ägnat en stor del av min vakna tid på mat och dryck. Eftersom en F-resa kan vara lite, hmm, slitsam på kroppen, så skulle jag börja med ett besök på ett Onsen, dvs ett badhus. För att driva ut champagnen och för att få mig att orkar mer. Efter det så skulle jag gå ut och äta, finns ett "oändligt" antal riktigt bra restauranger. Fine dining, eller mer traditionella ställen. Kanske ett riktigt bra Tonkatsu-ställe (friterad gris), sushi, kyckling-sashimi, Kobe-biff etc. För Tonkatsu, gå till ett ställe som har flera olika raser och uppfödare att välja på.

Jag gillar Ebisu, så åk dit och drick grymma drinkar, kan rekommendera Trench, på topp100 av världens bästa barer. Alternativt irra omkring i gränderna vid Golden Gai, precis vid Shinjuku-stationen. Där finns över 100 barer på 6 smågator. Det är små barer, oftast 6-10 platser. Jag har träffat många intressanta japaner där.

Sen finns det ju såklart en massa historiska saker att titta på, men jag skulle personligen inte lägga dyrbara timmar på det.
 

Magnus_K

Medlem
Mitt tips är att besöka en bra Sushi resturang.
My two cents är på Sushi Yoshitake (3 stjärnor i Guide Michelin). Varit där 2 ggr och alltid blivit väldigt nöjd och många locals som undrat hur man fått bord med short notice men helt klart en upplevelse.
Finns en rätt i deras servering som inte falle mig i smaken men VD hustru till Penninsula sa att det var deras favis :)
Jag kanske gillar sås och potatis mer ...men dock ett säkert kort.

Edit: om ni vill testa en väldigt bra resturang som är skön och avslappnad men som inte många känner till testa"Cedros".
Grym, sköna ägare och grym mat! Deras friterade ostron få en att gå bananas bara av att tänka på dom.
 
Last edited:
Edit: om ni vill testa en väldigt bra resturang som är skön och avslappnad men som inte många känner till testa"Cedros".
Grym, sköna ägare och grym mat! Deras friterade ostron få en att gå bananas bara av att tänka på dom.
Jag var där för några månader sedan. Gillade helt klart stilen och de amerikanska/japanska ägarna. Däremot var inte maten riktigt så wow som jag fått förklarat att den skulle vara.
 

bossefin

Medlem
Passerade Tokyo för första gången i typ 36 timmar i höstas. Bokade en heldags tur med Tokyo Walking Tours. Riktigt bra utnyttjande av tiden. I o f s rätt koncerntrerat till turistsiter men gick att påverka. Jag var ensam med min guide, fö en pensionerad flygvärdinna.
 
Toppen